Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Se doreşte ca sistemul de învăţământ STIM să fie promovat şi implementat şi în zona noastră | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Învățământ » Se doreşte ca sistemul de învăţământ STIM să fie promovat şi implementat şi în zona noastră
Se doreşte ca sistemul de învăţământ STIM să fie promovat şi implementat şi în zona noastră

Se doreşte ca sistemul de învăţământ STIM să fie promovat şi implementat şi în zona noastră

În calitate de raportor în cadrul Comitetului Regiunilor, Borboly Csaba i-a prezentat comisarului european Navracsics Tibor, responsabil pe probleme de educaţie, cultură, tineret şi sport în cadrul Comisiei Europene, documentul de lucru intitulat Consolidarea educaţiei STI(A)M în Uniunea Europeană. Raportul are în vedere identificarea modalităţilor de armonizare a cursurilor, forţei de muncă şi locurilor de muncă STIM, urmând ca acestea să fie înaintate acestor propuneri la nivel local şi regional.

Sistemul educaţional STIM (ştiinţe, tehnologie, inginerie şi matematică) are la bază predarea coordonată a materiilor, acestea nefiind studiate una câte una, practic fiind vorba de un sistem multidisciplinar. Dezvoltarea abilităţilor din domenii diferite are la bază abordarea unică, integrată a acestora. Acest model educaţional a fost implementat deja cu succes în ţările scandinave, contribuind la stoparea fenomenului de exod al creierelor. În conformitate cu cercetările efectuate, prin meseriile care au la bază sistemul educaţional STIM se poate contribui la creşterea numărului de locuri de muncă, iar acesta este domeniul mulţumită căruia se înregistrează cea mai scăzută rată a şomajului, în rândul statelor membre. În acelaşi timp, în ultimul deceniu s-a constatat o lipsă de personal didactic calificat pentru acest tip de educaţie, a scăzut interesul elevilor, respectiv lipseşte concordanţa între educaţie şi piaţa forţei de muncă.

„Un răspuns corespunzător la această problemă se poate elabora doar prin intermediul unei planificări adecvate, realizarea de parteneriate locale şi regionale şi prin implicarea angajatorilor. În momentul de faţă, doar nouă state membre au elaborate strategii STIM. Este nevoie de identificarea modului în care se poate adapta conţinutul educaţional la nevoile în schimbare ale economiei şi clarificarea, în perioada 2021-2027, respectiv soluţiile şi oportunităţile educaţionale care pot contribui la o dezvoltare şi menţinerea unui model economic european bazat pe egalitatea de şanse. Astfel, rolul autorităţilor locale şi regionale ca susţinători ai instituţiilor şcolare nu poate fi contestat”, a afirmat Borboly Csaba, care a adăugat că pregătirea cadrelor didactice în acest sens este posibilă şi în cadrul programului ERASMUS+, mai cu seamă în statele membre şi acele regiuni în care sistemul educaţional STIM nu a fost încă introdus.

Borboly Csaba este de părere că acest sistem educaţional poate deveni un punct forte al judeţului Harghita, chiar şi al regiunii, în cazul în care oportunităţile aferente acestuia sunt utilizate în mod corespunzător. Acesta a evidenţiat faptul că sursele de finanţare europeană sunt importante în procesul de dezvoltare, la fel şi legiferarea din partea Europei a aspectelor referitoare la minorităţi.

Comisarul european a fost de acord cu rolul important pe care trebuie să îl aibă în continuare programul Erasmus astfel ca să se bucure de prioritate cadrele didactice şi elevii din sistemul educaţional STIM. Din Spaţiul European al Educaţiei şi Noua agendă pentru competenţe în Europa (2016 – New Skills Agenda for Europe) face parte şi învăţământul bazat pe proiecte, iar pentru implementarea acestuia fiecare stat membru trebuie să depună eforturi. Sistemul educaţional STIM, începând de la învăţământul preşcolar până la cel superior, incluzând şi formarea cadrelor didactice, nu este doar un aspect educaţional, ci este şi unul dintre elementele-cheie ale creşterii competitivităţii economice europene. Comisarul european a evidenţiat că în ultima perioadă efectele fenomenului de exod al creierelor (brain drain) nu mai este doar o problemă cu care se confruntă statele membre, ci este o problemă regională, acesta este motivul pentru care trebuie sprijinite măsurile care au în vedere stoparea fenomenului de depopulare în zonele rurale şi cele montane. Acesta este motivul pentru care sunt importante iniţiativele locale şi regionale cu privire la STIM. (Biroul de presă al CJ Harghita)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.