sâmbătă , 25 noiembrie 2017
Home » Economic » „Să vorbim despre bani şi bănci” cu elevii harghiteni
„Să vorbim despre bani şi bănci” cu elevii harghiteni

„Să vorbim despre bani şi bănci” cu elevii harghiteni

În această săptămână, experţi din cadrul Băncii Naţionale a României s-au aflat în judeţul Harghita unde au avut întâlniri cu liceeni, ocazie cu care le-au transmis noţiuni economice de bază. În colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita, activităţile de la Odorheiu Secuiesc, şi de ieri, de la Miercurea-Ciuc, s-au desfăşurat în cadrul proiectului „Să vorbim despre bani şi bănci” al BNR, iar la aceste întâlniri, din partea Băncii Centrale au participat Mircea Mureşan, director Departament Muzeu şi Educaţie Financiară, conf. univ. dr. Agnes Nagy, membră în Consiliul de Administraţie, şi Maria Dornean, directoarea Agenţiei BNR Mureş. Proiectul, desfăşurat în colaborare cu Ministerul Educaţiei, a fost a fost lansat în 2011 şi are ca obiectiv însuşirea de către elevi a unor noţiuni economice de bază şi a unui vocabular financiar-bancar.

La Miercurea-Ciuc, Mircea Mureşan spunea că, la fel ca alte bănci centrale din Europa, şi BNR a început să se adreseze elevilor, studenţilor şi profesorilor pentru că educaţia financiară – s-a văzut şi se vede din ce în ce mai mult – este foarte-foarte importantă, indiferent de vârstă, pentru toată lumea. Primele astfel de proiecte au fost adresate elevilor şi studenţilor, iar „Să vorbim despre bani şi bănci” este proiectul care se adresează liceenilor.

„Noi vrem ca specialiştii noştri, colegii noştri din Banca Centrală să se întâlnească cu elevii şi, încet-încet, să le formeze un vocabular minim din domeniul economic, adică vorbim despre inflaţie, vorbim despre bani, vorbim cum au apărut banii şi cum au evoluat. Vorbim despre diferenţele între o bancă centrală şi băncile comerciale, vorbim despre lucruri care interesează foarte-foarte tare”, spunea directorul Departamentului Muzeu şi Educaţie Financiară din cadrul BNR.

La rândul ei, Nagy Agnes preciza că proiectele de educaţie financiară ale BNR sunt parte integrantă a proiectelor de educaţie financiară la nivel european. „Ceea ce urmărim noi – continua aceasta – este întărirea credibilităţii şi a transparenţei acţiunii băncilor centrale, pentru că, cu cât vor înţelege mai bine fundamentele, nu numai economice, dar şi financiare – elevii, studenţii, persoanele adulte – cu atât mai mult vor înţelege şi motivele care stau la baza anumitor decizii luate de o bancă centrală şi, nu în ultimul rând, să înţeleagă că o bancă centrală nu poate să corecteze toate dezechilibrele din economie”.

Vorbind despre importanţa educaţiei financiare încă din anii de liceu, Mircea Mureşan făcea o trimitere la criza de acum 10 ani: „mai ales criza din 2007-2008 a arătat mai multe lucruri, dar ceea ce am înţeles cu toţii este că dacă am fi fost puţin mai bine pregătiţi, altfel trăiam această criză şi, de aceea, depunem şi mai multe eforturi ca aceşti tineri să fie pregătiţi măcar la nivelul de bază al acestor noţiuni economice de care se lovesc în fiecare zi”.

Poate şi din lipsa acestei educaţii financiare, continua Agnes Nagy, „vedem astăzi persoane care iau nişte credite foarte mari faţă de capacitatea lor de a le restitui ulterior, neavând cunoştinţe suficiente asupra faptului că, de fapt, economia de piaţă este o economie ciclică, nu întotdeauna o economie duduie, cum se spune, sau economia e pe val, ci economia e şi pe scădere. Ori, dacă mă angajez la un credit pe o perioadă lungă, eu trebuie să ştiu că şi în perioada în care scăderea este mai mare, cu atât pot să ajung în situaţia de a avea venituri mai scăzute sau să ajung în şomaj, pentru că produsele pe care le realizează fabrica nu mai sunt vandabile la preţurile respective. Ori, neavând aceste cunoştinţe, nu ştiu să-mi calibrez nici proiecţiile de venit pe viitor, nu cunosc riscurile la care mă expun, iar pe de altă parte nu avem nici suficientă cultură financiară pentru a percepe cât este de important să economisim. (…) Prin urmare, modul şi comportamentul uman în acest domeniu trebuie educat de mic, să cunoască până ce ajunge adult care sunt pericolele şi riscurile la care s-ar expune în oricare din poziţiile pe care le are, fie ca om de afaceri, fie ca angajat sau ca tânăr student care-şi cheltuieşte toţi banii părinţilor sau bursa pe care o primeşte”.

 

XXX

Elevii harghiteni care au participat la conferinţele ţinute de cei doi specialişti ai BNR (conf. univ. dr. Agnes Nagy a vorbit despre dezechilibrele macroeconomice şi limitele activităţii băncii centrale, iar Mircea Mureşan a prezentat tema „Repere în istoria BNR”) au primit cu interes informaţiile din domeniul economic, reacţionând pozitiv la proiectul care a ajuns şi în judeţul nostru.

La Odorheiu Secuiesc, spunea Mircea Mureşan, „am rămas profund impresionat de modul în care au interacţionat, chiar i-a interesat şi au avut foarte multe întrebări bine ţintite. A fost o activitate deosebită, de o oră jumătate – ne propusesem o oră, dar s-a întins la o oră jumătate –şi ne dă şi nouă mare speranţă că eforturile noastre nu sunt zadarnice”.

Paralel cu proiectele desfăşurate la scară naţională de către banca centrală, Maria Dornean spunea că Agenţia Mureş derulează mai multe seminarii de educaţie financiară susţinute de specialişti în judeţele Mureş şi Harghita, iar în cadrul acestora, în perioada 2014-2017 au participat aproximativ 1.700 de elevi harghiteni.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*