Rezultate pe care ar merita să le studiem şi să le aplicăm şi în judeţul Harghita | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 22 iunie 2018
Home » Economic » Rezultate pe care ar merita să le studiem şi să le aplicăm şi în judeţul Harghita
Rezultate pe care ar merita să le studiem şi să le aplicăm şi în judeţul Harghita

Rezultate pe care ar merita să le studiem şi să le aplicăm şi în judeţul Harghita

Enunţul din titlu aparţine preşedintelui Consiliului Judeţean Harghita, care, la încheierea şedinţei ordinare de la sfârşitul lunii septembrie 2015, i-a informat pe consilieri în legătură cu vizita în Franţa, în departamentul Vienne, a unei delegaţii din care pe lângă dumnealui au mai participat, printre alţii, Mezei Zsolt, Szőcs István, Pál Zoltán. Se pare că cele văzute şi auzite au avut un impact puternic asupra membrilor delegaţiei, motiv pentru care i s-a solicitat preşedintelui Asociaţiei ghizilor maghiari din Transilvania să prezinte un scurt raport în faţa membrilor Consiliului Judeţean Harghita. Preşedintele Borboly a precizat că: „Din punctul de vedere al turismului stăm din ce în ce mai bine, facem dezvoltări, facem investiţii, avem pensiuni şi locuri de cazare, doar că acestea stau goale. Am avut ocazia să vedem cum din nimic au făcut turism de milioane de euro. Noi credem că ar trebui să aducem acest model şi aici, pentru asta plătim cotizaţie la ADI Harghita. L-am invitat, aşadar, pe Pál Zoltán să vă prezinte care sunt acele rezultate pe care ar merita să le studiem în judeţul Harghita şi nu numai”.

 

Cu ochii celui care activează în turism

Schiţarea celor văzute a început cu un scurt istoric, o istorie care – spunea Pál Zoltán – a început în urmă cu 25 de ani, într-un departament în care turismul era zero. În urma unei strategii foarte serioase a fost elaborată o direcţie de dezvoltare, care a adus rezultate foarte importante. Demn de reţinut este faptul că strategia de dezvoltare a departamentului francez se află pe masa conducătorului administrativ în fiecare zi de 25 de ani şi lucrează în baza acesteia.

 

Turismul de business

Un parc – spunea raportorul – a început să genereze fluxul de turism şi care deja a generat turismul de business. Un turism simplu a devenit motorul economiei departamentului şi practic şi-au dat seama că acest parc poate genera şi alte atracţii. Aceeaşi echipă a purces la a crea diverse atracţii şi la periferii. Astfel poate fi descris modul lor de lucru: să extinzi ceea ce are succes şi să inventezi mereu alte atracţii pentru turişti.

 

Important

Din punctul de vedere al raportorului: „Important este faptul că trebuie conştientizată ideea că nu departamentul îşi asumă tot, el planifică şi ajută şi, o să vedem, e bine ca fiecare punct înfiinţat care aduce turişti trebuie lăsat să se dezvolte liber. Este interesant că în jurul unui parc s-au construit hoteluri, că locurile de cazare au explodat pur şi simplu”.

 

Trei piloni

„Strategia pe care am văzut-o – spunea raportorul – poate fi schiţată astfel: pilonul 1: în mod permanent să fie atracţii prin care să dăm cât mai multe motive să vină turiştii; pilonul 2: comunicarea, accent pe fiecare canal de comunicare; pilonul 3: o comunicare foarte puternică între cei implicaţi în strategie, de la manager la micul întreprinzător. Grupul ţintă al strategiei nu trebuie să fie neapărat turismul extern, ci turismul intern”.

 

Parcul

Pe scurt, parcul de agrement este un parc natural, cu animale, cu luciu de apă pentru schi nautic, într-o carieră de piatră au loc festivaluri, în apropiere există un mic aeroport, pe un alt luciu de apă s-a înfiinţat un sat, au reconstruit bazinele de înot adăugându-li-se trambuline pentru amatorii de sărituri. Satul de pe luciul de apă are drept atracţii, printre altele, un castel, un parc, o instituţie master chef care îşi prezintă produsele. Este aproape incredibil şi, totuşi, acest parc care a fost inaugurat în iunie, până la sfârşitul anului va înregistra un milion de nopţi de cazare. Au înfiinţat şi un sat de agrement – între copaci – cu 980 de locuri de cazare. Este impresionant faptul că totul este simplu, fără lux, fără extravaganţe. Turiştii care merg acolo au gratuitate la intrarea la baia centrală, toate celelalte servicii, însă, se plătesc. Mai merită reţinută o idee, şi anume: pe un luciu de apă cu o adâncime de 1,5 metri s-a înfiinţat un sat plutitor cu vreo 20 de case. Acest sat se adresează mai cu seamă celor care caută liniştea totală. Această investiţie a avut o prezentare în media de 400 de pagini. La început s-a considerat că acest sat va funcţiona doar patru luni de zile, însă şi-au dat seama că doar în luna ianuarie se vor odihni. Pur şi simplu, această idee a creat o suprasolicitare.

 

În concluzie

Să dăm frâu liber imaginaţiei, pentru că toate cele văzute şi prezentate sunt idei la care noi nici nu ne-am gândit. Este nevoie de case simple din lemn, restaurante în care să se mănânce bine şi pe bani puţini, fără extravaganţe. Să calculăm totul cu calm şi, dacă ceva merge bine să nu ne oprim, ideea, ideile trebuie duse mai departe – spunea Pál Zoltán – acestea fiind acele sinergii care asigură pornirea următoarelor cicluri. „Avem nevoie de interese comune, de o planificare pe mai multe decenii, este necesar ca judeţul să se ocupe de promovare, de concesionare şi să facă rost de capital, în faţa fiecărui birou de turism şi la toate locurile de cazare să avem afişate toate atracţiile sub formă colorată (fiecare atracţie să aibă culoarea proprie) şi să nu lipsească o mică hartă, un mic ghid spre a se ajunge la punctul de atracţie dorit. Nu în ultimul rând, am văzut că fiecare birou info era garnisit cu produse locale: şi berea, şi răcoritoarea şi preparatele culinare, aşa ceva şi la noi este posibil. Personal cred că această colaborare poate fi pusă în practică şi acasă”.

Consemnare de

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*