Răspunsuri complete, direct de la sursă | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 17 octombrie 2021
Home » Sănătate » Răspunsuri complete, direct de la sursă
Răspunsuri complete, direct de la sursă

Răspunsuri complete, direct de la sursă

Dacă ele merită sau nu reţinute, apreciaţi dumneavoastră, cititorii fideli ai jurnalului nostru!

În cursul zilei de ieri, structurile din teritoriu ale MS şi CNAS, prin reprezentanţii lor, dr. Tár Gyöngyi, director executiv al DSP şi Duda Tihamér Attila, preşedinte-director general al CAS – Harghita, au organizat o conferinţă de presă care a avut ca principal subiect cardul naţional de sănătate. Sigur, după cum foarte bine ştiţi, despre el şi despre importanţa lui pentru fiecare dintre asiguraţi şi pentru sistemul de sănătate românesc în toată complexitatea lui, jurnalul nostru v-a informat pas cu pas, lucru posibil ca urmare a relaţiei de bună colaborare instituită între noi şi Casa de Asigurări de Sănătate, a cărei conducere a înţeles să răspundă prompt solicitărilor ce i le-am adresat de-a lungul anilor.

Dar, pentru a nu mai lungi povestea, am să trec abrupt la subiect şi am să vă reamintesc că, începând cu ziua de 1 mai, serviciile medicale şi cele farmaceutice vor fi validate şi decontate doar pe baza cardului naţional de sănătate, care cuprinde numai datele de identificare ale asiguratului, un număr minim de date medicale putând fi inscripţionat de medicul de familie la cererea posesorului de card.

Şi pentru ca lucrurile să se desfăşoare normal şi nu în salturi cum adesea obişnuim să procedăm, recomandarea gazdelor noastre de ieri este aceea ca, până în prima zi a celei de-a cincea luni, să utilizaţi cardul atunci când beneficiaţi de un serviciu medical, mai ales că acum toţi furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţie contractuală cu Casa au achiziţionat deja cititoare de carduri. Şi nu uitaţi, asiguraţi-vă de fiecare dată că nu l-aţi uitat pe undeva pentru că locul lui este la dumneavoastră, asiguratul din sistem!

Având în vedere că instrumentul prin care se vor deconta numai servicii medicale reale este cardul, atât reprezentantul CAS, cât şi reprezentantul DSP apreciază că aşa se vor putea economisi nişte bani în sistemul public de sănătate, care vor ajunge exact acolo unde este mai mare nevoie de ei. Şi pentru că foarte adesea este folosită expresia „cardul naţional de sănătate garantează calitatea de asigurat”, doamna dr. Tár Gyöngyi, directorul DSP Harghita, a ţinut să clarifice lucrurile arătând că „el este întocmai cardului bancar: îţi foloseşte dacă ai în cont bani şi este inutil dacă nu ai”. La fel este şi în cazul cardului de sănătate: el atestă calitatea de asigurat doar dacă ai contribuit sau contribui la fondul asigurărilor sociale de sănătate, dacă nu, nu!

Important de reţinut mai e şi faptul că asiguraţii care nu au primit cardul până la data anunţată vor beneficia de servicii medicale în baza unei adeverinţe de asigurat, eliberată de Casă.

Ce ar mai fi de ştiut?! Poate câte ceva despre producţia şi distribuirea cardurilor naţionale de sănătate care vor acoperi pe mai departe nevoile pentru cei ce dobândesc calitatea de asigurat şi pentru tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani, şi, de ce nu?, câte ceva despre eliberarea unui duplicat pe care îl veţi plăti dacă l-aţi pierdut, l-aţi deteriorat sau v-aţi schimbat datele de identificare, şi nu îl veţi plăti dacă în document au fost inscripţionate, fără vina dumneavoastră, date eronate. În ambele situaţii, pentru obţinerea unui duplicat va fi depusă o cerere la CAS, plus banii pentru cea dintâi care înseamnă contravaloarea în lei a 2,2 euro + TVA/card, cheltuieli de producţie şi 2,74 RON + TVA/card, cheltuieli de distribuire.

Cât priveşte activarea cardului, e bine să reţineţi că el a ajuns la destinatar cu PIN-ul de transport (000) şi că la prima introducere a lui în cititor vă va solicita introducerea PIN-ului personalizat, format din patru cifre, la care n-ar fi rău să vă gândiţi din vreme spre a le memora mai uşor. Dar aveţi mare grijă întrucât, introdus greşit de cinci ori consecutiv, vă veţi trezi cu cardul blocat, situaţie în care e necesar să sunaţi la centrul de asistenţă al CNAS, să vă declinaţi identitatea şi să solicitaţi deblocarea, spre a putea relua operaţiunea de la capăt.

Cu riscul de a mă repeta, am să vă mai spun că activarea cardului se face cu ocazia primei vizite la medicul de familie, la medicul specialist sau la orice alt furnizor de servicii medicale, cum ar fi de pildă un laborator, excepţie de la regulă făcând furnizorii de medicamente şi dispozitive medicale.

În trecere vă mai informez că numărul medicilor de familie care au preluat pentru asiguraţii lor 500 de carduri de la CAS Harghita a ajuns la 27 şi, înainte de a pune punct final acestui subiect, vă sugerez ca în situaţia în care vă confruntaţi cu probleme legate de card să ne spuneţi şi nouă, direct sau pe adresa de e-mail a jurnalului, întrucât eu cred că v-am putea fi de folos în rezolvarea lor…

ŞTEFANA DRĂGHICI

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.