Punguţa cu doi bani: 5 milioane de euro pe an pentru trustul media maghiar din Transilvania (1) | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 17 octombrie 2021
Home » (Inter)Național » Punguţa cu doi bani: 5 milioane de euro pe an pentru trustul media maghiar din Transilvania (1)
Punguţa cu doi bani: 5 milioane de euro pe an pentru trustul media maghiar din Transilvania (1)
Szilárd Demeter (în prim plan) şi Árpád Mohácsi (al treilea) la Universitatea de Vară de la Tusványos în 2018. Foto: pagina Facebook a Tusványos

Punguţa cu doi bani: 5 milioane de euro pe an pentru trustul media maghiar din Transilvania (1)

  • Finanţare record din partea Guvernului maghiar: Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan a primit 20 de milioane de euro în câţiva ani. În aplicaţiile asociaţiei găsim date vagi şi confuze despre audienţă, în bugete sunt prevăzute linii de sute de mii de euro pentru „alte servicii”, iar dezvoltările promise nu s-au concretizat până acum

În trei ani şi jumătate, până la sfârşitul lunii iunie 2021, Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan a primit de la Guvernul maghiar granturi de 7,45 miliarde de forinţi (la cursul de schimb actual 20 milioane euro). Datorită acestor fonduri, în câţiva ani asociaţia, până atunci necunoscută, a devenit de departe cel mai mare trust media din presa maghiară din Transilvania, cu un portofoliu atât de extins încât e mai uşor să enumerăm organizaţiile media care nu fac parte din aceasta.

Nu e uşor să alcătuim o imagine despre mărimea acestei sume. În comparaţie, suma anuală acordată de Guvernul român minorităţii maghiare – sumă care este de facto bugetul UDMR – este tot 5-6 milioane de euro, adică se compară cu granturile primite anual de această asociaţie.

Dacă ne uităm la bilanţul pe anul 2020, asociaţia a avut venituri de 18,2 milioane de lei (3,6 milioane EUR). Asemenea venituri au doar marii jucători pe piaţa media din România, piaţă care este mult mai mare decât cea a comunităţii maghiare.

În ciuda finanţării generoase, nu găsim nici urmă din dezvoltările promise la începutul anului 2018, cum ar fi „web-ul maghiar transilvănean de sec. XXI, Transilvania 3.0”. Din câte ştim, numărul şi salariile jurnaliştilor care lucrează pentru grup nu au crescut în mod spectaculos (de fapt, din cauza pandemiei salariile au fost reduse cu 25% pentru câteva luni în 2020), reţeaua proprie de distribuţie a grupului a fost desfiinţată, o serie de ziare locale au fost comasate în cotidianul regional Székelyhon.

Deşi se vorbeşte de dezvoltare digitală spectaculoasă de ani buni, astea nu sunt uşor de găsit – dacă nu ne mulţumim cu canalul YouTube al portalului Székelyhon, care să ducă presa maghiară în secolul 21.

„Această perioadă a încetinit dezvoltările, dar lucrăm pentru a le revigora. Vom continua să ne dezvoltăm, să ne extindem şi să creştem, nu am renunţat la aceste lucruri”, ne-a răspuns la întrebări preşedintele Asociaţiei, László Árpád Mohácsi.

Victima colaterală a războiului Orbán-Simicska

Istoria trustului de presă maghiar din Transilvania a început în 2018, când Udvarhelyi Híradó SRL, o companie apropiată de oligarhul maghiar Lajos Simicska, a intrat în faliment. Mult timp, Simicska a fost principalul oligarh al Fidesz: fost coleg de cameră al lui Viktor Orbán şi cu un talent înnăscut pentru afaceri, el se ocupa cu tot ce însemna bani de partid.

Gradual, Simicska a devenit atât de puternic în Guvern, încât influenţa lui a început să-l deranjeze pe Orbán. În 2015 cei doi au intrat într-un conflict deschis, Guvernul maghiar blocând accesul firmelor lui Simicska la lucrări finanţate din bani publici. Ca urmare Simicska a fost nevoit să renunţe la averea sa.

Revenind la Udvarhelyi Híradó SRL: după ce a început conflictul, Simicska a refuzat să finanţeze această firmă prin intermediul Fundaţiei „Fără frontiere pentru presa maghiară”. Însă nici Guvernul maghiar nu a mai sprijinit această fundaţie, temându-se că banii vor ajunge în cele din urmă la fondatorul Simicska.

Situaţia financiară precară a Udvarhelyi Híradó SRL a mai fost înrăutăţită şi de managementul defectuos al conducerii de atunci. Împotriva directorului general al societăţii a fost depusă o plângere penală pe baza unui raport al unui auditor independent.

Ziarele din Secuime salvate prin manevre atent planificate

Guvernul ungar nu a lăsat totuşi să se destrame firma care administra mai multe cotidiene (ziarul regional Krónika, şi ziarele locale Vásárhelyi Hírlap, Csíki Hírlap, Gyergyói Hírlap, Udvarhelyi Híradó), un săptămânal (Erdélyi Napló) şi unul dintre cele mai vizitate portaluri de ştiri din presa maghiară din Transilvania (szekelyhon.ro).

Manevrele atent planificate s-au desfăşurat în mod discret la sfârşitul anului 2017 şi începutul anului 2018, unul dintre principalii promotori fiind părintele intelectual şi „ambasadorul neoficial” al trustului de presă transilvănean, Szilárd Demeter, născut în Secuime, şi care lucra deja de mai mulţi ani la un think tank apropiat Guvernului maghiar.

Primul pas era un sprijin financiar de 1,45 miliarde de forinţi (4,5 milioane de EUR) acordat unei asociaţii necunoscute până atunci, Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan (Erdélyi Médiatér Egyesület) pe 27 decembrie 2017.

Pasul al doilea s-a întâmplat pe 6 ianuarie 2018: Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan, dispunând deja de capital, a cumpărat acţiuni de 5% dintr-o mică firmă din Odorheiu Secuiesc, Prima Press SRL, administratorul Prima Rádió, aflat în proprietatea omului de afaceri János László.

Pe data de 8 ianuarie, Prima Press SRL a angajat peste 160 de lucrători ai Udvarhelyi Híradó SRL, aflat în faliment. Câteva zile mai târziu, pe 12 ianuarie, János László şi-a vândut partea, iar Asociaţia pentru Spaţiul Media Transilvan a devenit proprietar unic al firmei.

Iluziile s-au risipit repede

Cine ar fi crezut în 2013, la înregistrarea Asociaţiei pentru Spaţiul Media Transilvan, că în mai puţin de cinci ani va deveni principalul actor al presei maghiare din Transilvania? Iniţial, asociaţia a avut un singur scop: publicarea portalului de analiză şi opinie Főtér.ro, cu un venit anual de aproximativ 600.000 de lei (120.000 de euro), sumă care a provenit, în cea mai mare parte, din granturi din Ungaria.

„Scopul nostru a fost să reprezentăm diferite subiecte pe o axă de dreapta-stânga şi să ajutăm astfel dezbaterea publică în societatea maghiară din Transilvania”, a declarat István Szakáts, un activist care a fost pentru scurt timp preşedinte al asociaţiei la înfiinţarea acesteia.

El îşi aminteşte că în prima aplicaţie portalul Főtér a fost încă definit clar ca un organ de presă care nu era de dreapta, dar apoi şi-a dat seama că jurnaliştii de dreapta începeau să predomine în asociaţie şi printre autorii Főtér, de aceea Szakáts a părăsit asociaţia.

Următorul preşedinte al asociaţiei a devenit László Árpád Mohácsi, fotograf şi grafician, fost membru al biroului de europarlamentar al lui László Tőkés (în aceeaşi perioadă, Szilárd Demeter era şeful de cabinet al lui Tőkés).

Mohácsi nu are experienţă deosebită ca jurnalist sau manager media. În fotografiile de pe Facebook, el poate fi văzut în compania organizatorilor Universităţii de Vară Tusványos, a activiştilor Partidului Popular Maghiar din Transilvania şi a lui Szilárd Demeter. (Va urma)

Átlátszó Erdély

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.