Proiectul ROSE, cel mai amplu, complex şi scump proiect din Educaţie | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 6 august 2020
Home » Învățământ » Proiectul ROSE, cel mai amplu, complex şi scump proiect din Educaţie
Proiectul ROSE, cel mai amplu, complex şi scump proiect din Educaţie

Proiectul ROSE, cel mai amplu, complex şi scump proiect din Educaţie

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi conducătorii proiectului ROSE s-au întâlnit, joi, cu conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean, cu directorii şi profesorii din Harghita la Casa Corpului Didactic din Miercurea Ciuc, pentru a vorbi despre progresele făcute în cadrul proiectului ROSE şi despre intenţiile de viitor

ROSE (ROmania Second Education) este un proiect unic în Educaţia din România, care şi-a propus să contribuie la reducerea abandonului în învăţământul secundar şi terţiar, la creşterea ratei de promovare la examenul de Bacalaureat, precum şi la îmbunătăţirea tranziţiei către învăţământul superior, la nivel naţional.

Proiectul este structurat pe trei componente, care au ca finalitate acţiuni remediale constând, în funcţie de necesităţi, în activităţi de consiliere şi orientare, dezvoltare personală, dezvoltare de abilităţi socio-emoţionale, în asigurarea mesei de la prânz pentru elevi, a transportului şcolar, în activităţi pedagogice şi de sprijin la materiile de Bacalaureat, activităţi extracurriculare – vizite de documentare, stagii de practică/internship, participarea la competiţii, excursii tematice – activităţi de renovare şi dotare, precum mici lucrări de reparaţii/modernizare, achiziţii de bunuri în scop educativ. Toate acţiunile circumscrise proiectului ROSE, derulat de Ministerul Educaţiei Naţionale, sunt finanţate printr-un împrumut de 200 de milioane de euro, acordat de Banca Mondială pentru reformarea Educaţiei româneşti.

Conducătorul echipei de implementare a proiectului ROSE, prof. Radu Jugureanu, reprezentantul companiei multinaţionale Horvath&Partners Management Consulting, care a câştigat licitaţia pentru asigurarea asistenţei tehnice în cadrul acestui proiect, a afirmat că nu a găsit în România şi nici în cele 30 de ţări în care a derulat proiecte de Educaţie naţionale, „un proiect mai necesar şi mai complex” decât ROSE. „Este un proiect finanţat de Banca Mondială, care se adresează copilului care are nevoie mai mult de atenţia noastră, copii care reprezintă mai mult de jumătate dintre copiii României, copiii care s-au născut în oraşele monoindustriale, copiii care au părinţii plecaţi în străinătate, rămaşi acasă în grija bunicilor şi care muncesc la negru, despre care nu se prea vorbeşte. Copiii aceştia nu au nicio vină că au intrat cu nota 2 sau 3 la liceu, e vina noastră, a adulţilor, a tuturor. Nu e vina lor că le-au plecat părinţii din ţară, că aşa s-a întâmplat cu viaţa lor, este cu atât mai lăudabilă munca colegilor noştri din şcolile din toată ţara care sunt în proiectul ROSE, pentru că îi aduc pe aceşti copii de la nota 2 la nota 6, în patru ani. A-i aduce pe copii de la 2 la 6 este infinit mai greu decât de a-i aduce de la 9, 8 cu cât au intrat la liceele cu nume, la 10. Prin urmare, liceele adevărate, liceele de prestigiu sunt cele care se ocupă de copiii cu probleme, de copiii din medii defavorizate, care fără vina lor, cu vina noastră, au ajuns în situaţia în care sunt. Proiectul ROSE finanţează acele şcoli pentru a găsi soluţiile punctuale ale şcolii, nu o soluţie globală la nivel naţional, ci una punctuală, a şcolii”, a declarat, team-leaderul echipei de implementare în debutul conferinţei de la Miercurea Ciuc.

În proiectul ROSE sunt incluse şi 17 licee din Harghita, reprezentând 44,74% din totalul celor existente în judeţ. Opt licee au fost incluse în proiect în prima rundă, în noiembrie 2017, iar celelalte nouă în runda a 2-a, în 2018. Până în prezent, opt au primit deschidere integrală (toţi banii pe care i-au cerut – n.a.) în 2019, iar două licee s-au bucurat de deschideri parţiale, în total 500.000 de lei. Potrivit declaraţiilor monitorului proiectului ROSE pentru Harghita şi Covasna, Dănuţ Mehedinţu, din aceşti bani s-a cumpărat mobilier pentru şcoală – mese, scaune pentru copii – echipamente pentru dotarea laboratoarelor din licee, s-a achiziţionat tehnologie informatică – laptopuri, calculatoarele care sunt utilizate în procesul de predare şi de învăţământ sau chiar s-au constituit cabinete de informatică, precum şi consumabile pentru ele. „S-au mai făcut achiziţii de tabere tematice sau excursii tematice. Acestea au avut ca scop cunoaşterea istoriei zonei Transilvaniei, dar nu neapărat, s-au făcut excursii în nordul Moldovei, în zona Banatului, s-au făcut excursii pentru ca elevii să cunoască oferta educaţională a universităţilor din zonă, cum ar fi cele din Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Braşov, Sibiu şi tabere cu copiii destinate activităţilor specifice pe teme, pentru pregătirea la matematică, limba română, maghiară, materiile de Bacalaureat, unde s-au făcut ore suplimentare şi activităţi extraşcolare, dar cu legătură directă cu programa şi cu materia de Bacalaureat”, a explicat Dănuţ Mehedinţu. Şi tot prin proiectul ROSE sunt finanţate mesele de prânz ale elevilor şi transportul şcolar.

După doi ani, proiectul îşi vădeşte roadele. Potrivit statisticilor prezentate, după doi ani se constată o îmbunătăţire a promovabilităţii la examenul de Bacalaureat cu aproape 7% în cele 17 „licee ROSE”, precum şi creşterea participării la examenul de Bacalaureat cu până la 50%, un exemplu relevant în acest sens constituindu-l Liceul Tehnologic „Tivai Nagy Imre” din Sânmartin, unde în ultimii doi ani participarea la Bac a crescut de la 25%, la 75%.

„Toate cadrele didactice de la cele 14 şcoli din Harghita pe care le coordonez depun eforturi duble faţă de celelalte cadre didactice, ştim unde suntem şi nu este deloc uşor să găseşti metode de predare, învăţare, evaluare utile pe de o parte copilului, ca să priceapă limba română, şi pe de altă parte să-l ridici şi la nivelul de a susţine a un examen de Bacalaureat. (…) În cazul în care copilul aude limba română doar în timpul celor trei ore de română este clar că, dacă nu are un simţ al limbii foarte bine dezvoltat, are dificultăţi. Însă, într-adevăr, prin corectările făcute la nivel naţional inclusiv, este clar că este una din problemele pentru care proiectul ROSE este foarte bun”, a precizat Mariana Norel, mentor ROSE şi directoarea Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic la Universitatea Transilvania din Braşov.

Proiectul ROSE nu vine doar în sprijinul elevilor, ci aduce plusvaloare, susţine coordonatorul echipei de implementare a proiectului, de vreme ce statistic a fost demonstrat că un procent în plus de absolvenţi la Bacalaureat înseamnă 1,5 procente în plus la PIB. „Un procent în plus de absolvenţi la Bacalaureat înseamnă banii noştri de salariu, transportul, trenul, şoseaua, pensii, salarii, Poliţie, Sănătate, etc. Este o legătură foarte clară între investiţia în Educaţie şi bunăstarea ţării, un leu, un dolar, un euro investit în Educaţie aduce un profit de zece ori mai mare într-un an, şcoala este cea mai profitabilă bancă”, a conchis prof. Radu Jugureanu.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.