Problema căilor de transport, dezbătută la Lacu Roşu | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 15 august 2018
Home » (Inter)Național » Problema căilor de transport, dezbătută la Lacu Roşu
Problema căilor de transport, dezbătută la Lacu Roşu

Problema căilor de transport, dezbătută la Lacu Roşu

 Lucrările Comisiei Transporturi şi Infrastructură din cadrul Camerei Deputaţilor s-au ţinut în judeţul Harghita

 

Staţiunea harghiteană Lacu Roşu a fost gazda lucrărilor Comisiei Transporturi şi Infrastructură din cadrul Camerei Deputaţilor, în cadrul acestora fiind discutate principalele probleme privind îmbunătăţirea căilor de transport rutiere şi feroviare, dar şi modul în care se poate îmbunătăţi situaţia. Iar pentru ca discuţiile să ajungă şi la factorii decizionali, la întâlnire au mai participat Ion-Aurel Stanciu – ministru secretar de stat în Relaţia cu Parlamentul, directorii companiilor CFR Infrastructură şi Călători, Narcis Neaga – directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Deputatul Mihai Lupu spunea, imediat după încheierea lucrărilor, că în cadrul şedinţei s-a discutat despre implementarea proiectelor europene în această zonă, şi despre absorbţia de fonduri, iar DN 13B şi 12C au fost identificate ca fiind probleme regionale.

Nu puteau lipsi discuţiile legate de autostrada Târgu-Mureş – Ungheni ce va trece şi prin Harghita, în acest sens, Mihai Lupu afirmând că „s-au scos în evidenţă greutăţile de implementare a proiectului autostrăzii Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ – Tg. Mureş. Sunt multe probleme care împiedică implementarea acestui proiect – vorbim astăzi de studiul de fezabilitate, după care urmează etapa de efectuare şi construcţia autostrăzii”.

În ceea ce priveşte transporturile feroviare, au fost identificate multe probleme, începând de la siguranţa barierelor până la modul în care sunt gestionate gările, fiind făcute şi o serie de propuneri în acest sens. „Propunerile de rezolvare pe moment (pentru că nu sunt de lungă durată) au fost înaintate de către domnii directori de la CFR cu privire la aceste gări. Sunt fonduri europene pentru realizarea de bariere, respectiv găsirea unor posibilităţi legale prin care să putem realiza un parteneriat între autorităţile locale şi Compania Naţională a Căilor Ferate, în aşa fel încât să putem pune în valoare toate aceste obiective care, practic, sunt într-o stare avansată de uzură”, spunea deputatul PNL de Constanţa.

 

 Se doreşte ca legislaţia să nu mai reprezinte o barieră în realizarea proiectelor

În final, continua Mihai Lupu, „am tras concluzia că vom lua, împreună cu Compania şi Ministerul Transporturilor, toată legislaţia actuală să vedem unde putem debloca, din punct de vedere legislativ, toate aceste proiecte.

Legea achiziţiilor publice a dus la pierderea multor bani – am făcut câteva propuneri, printre care să avem o dezbatere între companiile care sunt gestionare ale acestor proiecte, managerii de proiect şi companiile care participă la licitaţii”.

De asemenea, preciza Mihai Lupu, se doreşte ca pe viitor să se înlăture firmele care participă la licitaţii doar cu intenţia de a câştiga nişte sume importante de bani, chiar şi ilegal. „Căutăm soluţia de a realiza, din punct de vedere legal, un registru al companiilor, în aşa fel încât să dispară din peisajul românesc companii care ţepuiesc statul şi blochează aceste proiecte”, conchidea deputatul PNL.

 

 Directorul general al CNADNR: DN 12C şi DN 13B, cuprinse în lista de investiţii pentru anul următor

Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, vorbind despre investiţiile care sunt avute în plan, în judeţul Harghita, pentru anul 2016, spunea că drumul naţional 12C „merită cât se poate de rapid să intre într-un program de reabilitare”.

„DN 12C şi 13B – preciza Narcis Neaga – sunt prinse în programele noastre de investiţii. Noi le-am identificat starea mediocră spre rea sau rea spre foarte rea.

Aseară chiar am venit pe 12C şi am văzut că merită cât se poate de rapid să intre într-un program de reabilitare. Sunt mai multe variante de îmbunătăţire a stării rutiere. Îl vom introduce pe lista noastră de investiţii, vom solicita buget; mai departe…”.

CNADNR se va orienta şi asupra drumului naţional care trece prin Gheorgheni, un drum aflat într-o stare foarte proastă. Pentru ca acesta să poată fi reabilitat, ar trebui să fie preluat de către Companie: Consiliul local să emită o hotărâre în acest sens pe care să o transmită CNADNR, apoi Guvernul trebuie să scoată o hotărâre de preluare a drumului şi abia la final să se realizeze şi lucrările. Dar ce e mai important e faptul că după reabilitare, drumul va fi trecut înapoi în administrarea oraşului, care se va ocupa de întreţinerea lui.

Deşi s-a mai menţionat inclusiv realizarea centurii Gheorgheniului, directorul CNADNR sublinia faptul că toate aceste planuri vor ţine de bugetul avut la dispoziţie.

 

 Moldovan Iosif: Dacă nu alocăm bani şi creăm infrastructura necesară vom avea o problemă majoră

Deputatul harghitean Moldovan Iosif, care, practic, a organizat întâlnirea la Lacu Roşu, spunea că o parte dintre discuţiile din staţiunea harghiteană au vizat şi deplasarea avută, în această lună, la Bruxelles. Acolo, împreună cu Mihai Lupu, au avut discuţii legate despre coridoarele TEN-T.

Observând că în nordul şi centrul României nu există asemenea coridoare, s-a solicitat reevaluarea poziţiei europene şi „să regândească, din noua perspectivă geopolitică în care se află România, aceste tronsoane, deoarece mult din traficul european venit din est se descarcă şi se va descărca pe România. Dacă nu alocăm bani şi nu creăm infrastructura necesară vom avea o problemă majoră – şi în acest moment avem probleme, pentru că avem doar 2-3 căi de trecere din Moldova înspre Transilvania, nemaivorbind de Transilvania legată de vestul Europei”, spunea Moldovan Iosif.

În ceea ce privesc discuţiile despre situaţia transportului feroviar, s-au reamintit din nou condiţiile insalubre din gări, vitezele de deplasare a trenurilor.

„Consider – afirma deputatul UDMR – că traficul dintre Ciceu şi Deda este unul foarte important, pentru că preia acel trafic care vine dinspre Moldova.

Discuţii avem şi pe partea de Praid, Sovata, unde nu avem semnalizări corecte pe CFR, nu avem treceri de cale ferată rezolvate şi timpi mari de aşteptare care sunt la trecerile de nivel cu cale ferată pe DN 12, între Miercurea-Ciuc şi Topliţa”.

 

 Antal István: Am propus ca proiectele existente la nivelul CNANDR să poată fi preluate de consiliile judeţene

Deputatul harghitean Antal István, prezent şi el la lucrările Comisiei Transporturi şi Infrastructură din cadrul Camerei Deputaţilor, arăta faptul că schimbările dese de miniştri la Transporturi influenţează în mod negativ derularea multor proiecte ce ţin de căile de transport. Odată cu schimbarea ministrului, firesc, apar noi priorităţi, astfel că studii făcute, dar nerealizate, ajung în sertare, unde sunt uitate, iar echipa ministerială se apucă de altele noi.

„Din această cauză – spunea Antal István – este foarte greu să urmăreşti şi să stabileşti nişte lucruri foarte precise şi să te ţii de programe. Vă dau cazuri concrete din judeţul nostru, dar este o problemă la nivelul ţării. Drumurile ocolitoare ale municipiilor, ale reşedinţelor de judeţ reprezintă o problemă deosebită; sunt, după mine, cred că 33 de proiecte pentru drumuri ocolitoare, din care, practic, până în 2020, CNANDR nu poate accesa bani europeni numai în valoare de 300 mil. de euro. Ceea ce înseamnă că în Masterplan, Miercurea-Ciuc a fost prins abia din 2018-2020”.

Pentru remedierea acestei situaţii, Comisia a venit şi cu o propunere, şi anume ca proiectele şi studiile de fezabilitate realizate deja, dar pentru care nu sunt fonduri la CNADNR, să fie preluate de consiliile judeţene şi, ulterior, să depună proiecte în POR la Bruxelles pentru finanţare. În caz contrar, sunt şanse destul de mari ca realizarea proiectelor să se întindă până spre 2025.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*