Prețul pasiunii pentru cașcaval | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 21 octombrie 2020
Home » Societate » Prețul pasiunii pentru cașcaval
Prețul pasiunii pentru cașcaval

Prețul pasiunii pentru cașcaval

IMG_6065Un peisaj bucolic ne ghidează către o destinație surpriză. Pitorescul împrejurimilor transilvănene inundă printr-un galben văratic, care ne semnalizează pașnicul oraș Gheorghieni, scopul călătoriei noastre.

Energizantă și revigorantă, ferma unde ajungem ne așteaptă cu porțile deschise. Dintre toate vizitele noastre de până acum, aceasta este cu adevărat magică. Intrăm pe poartă și oamenii sunt concentrați pe activitățile lor, fără să ne observe prezența.

În echipa noastră, nimeni nu își imagina că urmează să asistăm la o metamorfoză. În doar 5 ore, câteva zeci de litri de lapte vor ecloza într-o rolă de cașcaval precum fluturele dintr-un cocon.

IMG_9547Din primele secunde după ce facem cunoștință, personalitatea și energia lui Loránd ne conectează la un anumit stil de viață și ambițiile lui:

„Curiozitatea m-a atras către producție, pentru că îmi place munca de creație. După ce depun efortul de a produce o rolă de cașcaval, ador să văd figura clientului mulțumit. Încerc să țin producția mică, pentru că eu țin și la calitate și la gust!”.

Loránd are cunoștințele unui bacteriolog: amestecă cu spor laptele pur cu organismele microscopice vegetale pentru a crea „aluatul” cașcavalului.

Cot la cot cu activul „cașcavalier”, toată echipa noastră face o cursă frenetică între camera de lucru, unde se amestecă bacteriile și se află principalele recipiente și instrumente și beci, depozitul unde sunt păstrate rolele de cașcaval.

IMG_5968„Secretul constă în câteva reguli și devotament. Sunt două tipuri de vestiar, există mai multe tipuri de igiena: a laptelui, personală și a cașcavalului. Bacteriile se înmulțesc foarte repede și laptele este ușor de infectat. Pe vremea uceniciei am stricat o întreagă producție din cauza unui instrument nespălat. Am cauzat pierderi de sute de mii de franci”.

În urma uceniciei din Elveția, Loránd ne explică cât de important este respectul pentru produsele pe care le realizează. Și să ai o perspectivă de ansamblu asupra industriei internaționale. Dar există nuanțe și sensibilități de la o cultură la alta, de exemplu românii nu apreciază un cașcaval de peste trei luni cum îl respectă vest-europenii și alte popoare.

„Când cașcavalul trece dincolo de aliment și devine o degustare, o plăcere, atunci știu că mi-am atins scopul. El trebuie să reprezinte un deliciu. În România încă nu s-a format o cultură a cașcavalului. În străinătate însă, cașcavalul foarte maturat are un preț mult mai mare. Când este matur, consistent și aromat se pretează cu un vin bun și o situație deosebită. Gusturile s-au uniformizat în anumite țări”.

IMG_5905Temperatura potrivită este crucială în această meserie, unde pasiunea înseamnă totul. În subsol, cașcavalul este datat, tratat cu maxim de atenție, periat, la propriu și supravegheat îndeaproape. Nu de alta, dar odată cu vârstă cașcavalului, maturarea cum i se spune, îi crește și prețul.

„Din rutina zilnică, mie cel mai mult îmi place periatul. Este o relație personală cu cașcavalul și periajul face parte din momentele de <<alint>>. Motto-ul meu este: <<Din lapte sănătos cașcaval delicios!>>”.

IMG_5983„Mentorul meu elvețian mi-a dat o rețetă, o metodă, cu scopul de a învăța și pe alții. Cred că și peste 5 ani va fi la fel. Continui să învăț și să dau mai departe! Să fie cât mai mulți care trăiesc din asta și să prospere datorită muncii lor. Trebuie demonstrat că produsele tradiționale sunt mult mai sănătoase și oferă prosperitate locului”.

Cu zâmbetul pe buze ne retragem de la fermă având satisfacția unor cetățeni norocoși. Trăim într-o Europă unde există astfel de bresle de oameni pasionați de prelucrarea produselor lactate și ne bucurăm de fiecare clipă.

Povestea „Prețul pasiunii pentru cașcaval” prezintă una dintre cele 6 meserii promovate prin proiectul „Șansa unei vieți mai bune”: vânzătoare, contabilă, cosmeticiană, bona, patiser și lucrător produse lactate. Prin această campanie ne-am propus sa revitalizăm meseriile care stau la baza societății moderne și care îi sunt totodată indispensabile.

Acest proiect este inițiat de VECO-ROM SRL și TES Business Solutions și este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007- 2013.

Campanie realizată cu sprijinul partenerilor media: Creart, Agerpres, Zile si Nopti, Calendar evenimente, PRWave, Radio Romania Cultural, Bucuresti FM, IQcool, Romania Pozitiva, Gratuitor, Ziare.com, Deco si Eco, Al Treilea Sector, Opinia Giurgiuveanului și Informația Harghitei.

Mai multe informații despre proiect sunt disponibile pe site-ul:

http://www.proiecte-europene.com/vietibune

Kanabé Gabriella

Manager de proiect

VECO-ROM SRL

office@vecorom.ro

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.