Preocupări permanente pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale şi a siguranţei pacientului la Spitalul Municipal Topliţa | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 21 ianuarie 2020
Home » Sănătate » Preocupări permanente pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale şi a siguranţei pacientului la Spitalul Municipal Topliţa
Preocupări permanente pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale şi a siguranţei pacientului la Spitalul Municipal Topliţa

Preocupări permanente pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale şi a siguranţei pacientului la Spitalul Municipal Topliţa

Peste o jumătate de milion de lei a fost investită în reabilitarea instituţiei medicale în acest an, prin fondurile proprii ale spitalului şi locale, asigurate cu sprijinul Primăriei Topliţa. În ciuda eforturilor, se resimte lipsa medicilor, care nu sunt atraşi de zonă.

Îmbunătăţirea calităţii serviciilor medicale şi a siguranţei pacientului este o prioritate constantă a conducerii spitalului, un proces amplu şi permanent pentru materializarea căruia este nevoie de o cheltuială financiară semnificativă, ne spune managerul Spitalului Municipal Topliţa, ec. Mihaela Dan.

Potrivit declaraţiilor sale, în 2019 au fost continuate lucrările de reparaţii în cadrul proiectului de reabilitare început în urmă cu aproximativ un an.

„Etajul IV al spitalului a fost reabilitat în totalitate, s-au finalizat lucrările la Secţia de Pediatrie şi la cea de Nou-născuţi, iar în prezent se lucrează la Blocul operator. Anul viitor sunt programate lucrările de reabilitare la Maternitate şi secţia de Obstetrică – Ginecologie. Lucrările de reparaţii efectuate în acest an se ridică la aproximativ 600.000 de lei, valoarea totală a lucrărilor cuprinse în cadrul proiectului de reabilitare fiind de 1,1 milioane de lei, cu termen de finalizare anul viitor”, a precizat managerul acestei instituţii medicale.

Îmbunătăţirea condiţiilor hoteliere şi sporirea gradului de confort este dată şi de înlocuirea vechiului mobilier din saloane cu unul nou şi modern.

Sporirea calităţii serviciilor medicale oferite bolnavilor a avut şi altă miză în acest an: evaluarea spitalului în vederea acreditării, de către echipa Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS).

În septembrie, evaluatorii au analizat şi raportat la standardele în vigoare activitatea spitalului, pe fiecare secţie în parte şi au consemnat activitatea instituţiei atât faptic, cât şi scriptic. „Au avut loc şi două simulări, una la situaţii de urgenţă şi cealaltă pentru evacuarea în caz de incendiu. A fost întocmit un raport, pe care l-au depus la ANMCS, unde urmează să fie reanalizate datele şi, ulterior, încadrarea unităţii noastre sanitare într-o categorie de acreditare. Acreditarea dovedeşte că spitalul nostru poate să ofere bolnavilor servicii medicale de calitate şi, cel mai important, în siguranţă pentru pacient”, a explicat managerul Spitalului Municipal din Topliţa.

Lipsă de medici specialişti

Spitalul topliţean funcţionează în prezent cu 34 de medici, dintre care 22 sunt medici angajaţi permanent, trei sunt medici rezidenţi, iar restul sunt medici pensionari, care ajută la asigurarea gărzilor.

Cele mai mari probleme se înregistrează la Urgenţe, unde nu există nici un medic specialist pe cele două posturi existente în structura unităţii medicale. La Spitalul Municipal Topliţa, Urgenţa este asigurată exclusiv prin medicii de gardă. Problemele nu au întârziat să apară. „Am avut dificultăţi în timpul anului, sincope în acoperirea liniilor de gardă, am fost la limită, la un moment dat s-a discutat despre o închidere temporară a unei linii de gardă. Din fericire, am reuşit să găsim soluţii” a detaliat managerul instituţiei sanitare.

Ea a remarcat că medicina de urgenţă este o specialitate deficitară, nu numai la Topliţa, ci la nivel naţional.

Directoarea medicală a spitalului, dr. Maria Suciu, a apreciat că „ar fi un mare plus pentru spital” existenţa unui Compartiment de Primiri Urgenţe. „În acest moment, funcţionăm ca o Cameră de Gardă, asigurăm urgenţa prin cele trei linii de gardă continuă – la Chirurgie, Interne şi Pediatrie – şi gardă la domiciliu la ATI”, a precizat sursa citată.

Ar mai fi nevoie de medici specialişti la Secţia Obstetrică – Ginecologie, unde una dintre doctoriţe a intrat în concediu de maternitate şi o bună bucată de vreme a funcţionat cu un singur medic. „La Ginecologie am fost nevoiţi să suspendăm temporar garda la domiciliu din această cauză. Am reuşit să chemăm un medic pensionar, care s-a reîntors în activitate, pentru a suplini absenţa dnei doctor, şi astfel avem, în prezent, doi medici care asigură activitatea medicală în cadrul secţiei şi ambulatoriului de specialitate”, a arătat Mihaela Dan.

Dr. Maria Suciu a apreciat că ar mai fi binevenită înfiinţarea de noi compartimente şi alocarea de sume mai mari pentru aparatură. „Ar fi foarte bine dacă am putea face un compartiment de Paleaţie, Reumatologia nu ne-ar strica – este o zonă care impune, Bolile Infecţioase şi mai mulţi bani care să fie investiţi în aparatură. Dar e foarte greu să găseşti un medic care să fie dispus să vină, să stea aici”, a punctat dr. Maria Suciu.

În ceea ce-i priveşte pe cei trei rezidenţi, unul dintre ei se va prezenta la post în luna ianuarie la Radiologie, laborator unde există acum un singur medic, unul la Epidemiologie, în iunie anul viitor, iar cel de-al treilea la Interne în anul 2021.

Strategia de dezvoltare a spitalului pe perioada 2019-2023

Potrivit managerului Mihaela Dan, obiectivele comune cu autoritatea locală, stabilite pentru următorii cinci ani vizează îmbunătăţirea abilităţii spitalului de a oferi servicii de calitate orientate către pacienţi, prin identificarea corectă a nevoilor şi aşteptărilor acestora. Se doreşte, în principal, pentru anul 2019 completarea structurii spitalului cu un compartiment de Cardiologie cu cinci paturi în cadrul Secţiei Medicină Interne. „Am ajuns la această concluzie prin analiza morbidităţii spitalizate, migrante, deci ca serviciu necesar pe această zonă. Este o specialitate nouă Cardiologia pentru Spitalul Topliţa, şi în prezent avem aprobat un cabinet de specialitate în Ambulatoriul integrat al spitalului şi un compartiment cu 5 paturi în cadrul Secţiei Medicină Interne”, a afirmat managerul.

Un alt obiectiv este furnizarea de servicii medicale adaptate cerinţelor şi capacitatea de a răspunde flexibil schimbărilor completate de mediul de lucru în care personalul să poată să-şi desfăşoare activitatea, să ofere servicii de calitate şi în siguranţă pentru pacient.

În momentul de faţă, în Spitalul Municipal Topliţa îşi desfăşoară activitatea 20 de secţii, compartimente şi cabinete medicale, dotate cu aparatură şi tehnică medicală modernă şi chiar ultramodernă, deservite de un număr de 217 angajaţi, din care 34 de medici, 104 asistenţi medicali, 30 de infirmiere, 24 de îngrijitoare şi 25 de persoane încadrate în alte categorii de personal.

Spitalul asigură asistenţă medicală de specialitate, preventivă, curativă, de recuperare şi tot aici, în condiţii de maximă siguranţă, mămicile îşi aduc pruncii pe lume.

Spitalul Municipal Topliţa este unul relativ nou, cu patru nivele, cuplat cu ambulatoriul de specialitate şi inaugurat la începutul lunii martie 1986. El asigură asistenţă medicală pentru aproximativ 40.000 de locuitori din zona urbană Topliţa şi Borsec şi din zona rurală învecinată, din comunele Bilbor, Corbu, Gălăuţaş, Sărmaş şi Subcetate. Tot aici vin să îşi caute sănătatea şi locuitorii din comunele Stânceni şi Lunca Bradului din judeţul Mureş.

Daniela MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.