Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Planul de mobilitate urbană durabilă pentru municipiul Miercurea Ciuc – prezentare publică | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 25 aprilie 2024
Home » Societate » Planul de mobilitate urbană durabilă pentru municipiul Miercurea Ciuc – prezentare publică
Planul de mobilitate urbană durabilă pentru municipiul Miercurea Ciuc – prezentare publică

Planul de mobilitate urbană durabilă pentru municipiul Miercurea Ciuc – prezentare publică

Miercuri seara (14 noiembrie 2018), în urma anunţului primăriei municipiului publicat în presa locală – scrisă şi audio-video – sala de şedinţe a primăriei s-a dovedit prea mică. Planurile de modernizare a staţiei de autobuz şi a transportului public urban au stârnit un mare interes în rândul cetăţenilor urbei, dovada fiind aceea că în urma prezentării studiului de proiect de către primarul municipiului Ráduly Róbert-Kálmán şi de proiectanţi – trebuie menţionat faptul că aceştia din urmă sunt localnici, cunosc foarte bine oraşul, sunt la rându-le pietoni sau conducători auto, în consecinţă au propus soluţiile cele mai potrivite – discuţiile, întrebările şi propunerile nu s-au lăsat aşteptate. Una peste alta, prezentarea a început la ora 17:00 şi s-a încheiat la ora 20:00. Vorba vine că s-a încheiat întâlnirea pentru că primarul a fost pur şi simplu înconjurat de oameni şi astfel discuţiile au continuat în faţa schiţelor aşezate pe masă.

Despre modernizarea podului peste calea ferată nu voi vorbi în acest material, pentru că la sfârşitul lunii septembrie anul acesta, consiliul local a adoptat o hotărâre în această privinţă, hotărâre despre care am scris la vremea respectivă.

Fără a intra în detalii tehnice şi în amănunte, se impune precizarea dintru-început că acest Plan de mobilitate urbană durabilă se va finaliza la sfârşitul lunii decembrie 2023 şi va costa aproximativ 18 milioane de euro.

Se vor schimba multe lucruri

Bunăoară, străzile Harghita şi Kossuth vor avea pe ambele părţi trasee pietonale şi piste pentru biciclişti, autobuzele vor circula pe strada Kossuth până la Palatul administrativ din 5, 6 sau 7 minute (încă nu se ştie exact). Se preconizează că, mai precis, se doreşte ca în zonă să se creeze un mediu înconjurător civilizat şi plăcut, iar autobuzele să fie luate în seamă, în sensul ca acestea să fie folosite în locul autoturismelor proprii. Se vor procura autobuze pe curent electric, vor fi semafoare inteligente, într-un cuvânt, se doreşte transformarea acestui loc într-unul viu, cu mici piaţete, locuri de joacă pentru copii etc. Piaţa agro-alimentară se va transforma într-un loc multifuncţional, într-un loc în care oamenii se vor putea întâlni pentru a socializa.

Autogara

Aceasta se doreşte a fi una multimodală. Adică se va compune din două părţi: autogara propriu-zisă, ultra-modernă şi, cea de-a doua parte, un „depou”, adică un garaj încălzit, în care să încapă 25 de autobuze electrice, şi tot aici vor fi puncte de închiriat biciclete. Acest depou sau garaj, cum vreţi să-i spuneţi, va fi realizat în curtea fostei societăţi Goscom.

Se impune spus şi faptul că, atunci când se vorbeşte despre mobilitate, realizatorii proiectului, specialiştii, au avut în vedere: mersul pe jos, mersul cu bicicleta, mersul în grup şi mersul cu autoturismul. De asemenea, din plan nu lipsesc spaţiile verzi.

Discuţiile…

…au fost multe şi pertinente, iar primarul şi-a notat absolut totul. A fost vorba despre cum să circule autobuzele, să se pună bănci pe traseul spre spital pentru persoanele care parcurg acel traseu pe jos; proprietarii să nu-şi parcheze maşinile pe trotuarul din faţa casei din comoditatea de a nu-şi deschide poarta, pentru că şi aşa a doua zi va trebui să o scoată din garaj; cei ce locuiesc pe strada Kossuth unde îşi vor parca maşinile în siguranţă?; mobilierul stradal să nu fie unul monoton; s-a gândit cineva la o parcare subterană, în viitor?; s-a avut în vedere ca autobuzele să acopere şi zonele limitrofe oraşului, spre exemplu Păuleni, Leliceni, Ciba?; Piaţa agro-alimentară se tot mută de vreo 10 ani şi încă este în acelaşi loc, încă nu s-a mutat, de ce?

Dintre toate întrebările, cea mai dureroasă pare a fi pentru cei ce au locuinţa pe strada Kossuth, durerea este provocată de faptul că nu se întrevede nici un fel de parcare într-un alt loc. Cel ce a ridicat această problemă amintea că ar fi vorba despre 500 de maşini. Sunt bune cafenelele şi piaţetele, dar ce facem cu maşinile?

Răspunzând întrebărilor formulate de cetăţeni, primarul municipiului a spus un lucru foarte adevărat: dacă realizarea unei parcări ar fi profitabilă, cu siguranţă că până acum s-ar fi găsit cineva care să pornească o astfel de afacere, ori, spunea primarul, pentru Miercurea Ciuc o astfel de afacere nu este rentabilă. Din datele statistice ale primăriei rezultă că pe strada Kossuth sunt înregistrate nu 500 de maşini, ci 635, dar locatarii de pe această stradă sunt şi ei de trei feluri: unii nu au maşină, alţii au un autoturism, alţii au două chiar trei autoturisme, iar aceştia din urmă parchează gratuit pe locurile locatarilor care nu au autoturisme. Dacă vom continua o politică pasivă – spunea primarul – numărul maşinilor nu va scădea, ci, dimpotrivă, va creşte şi nu avem mijloacele necesare pentru a stopa acest fenomen de creştere. S-a subliniat faptul că în acest moment este vorba doar de un studiu de proiect şi că se va ţine seamă şi se vor căuta soluţii pentru ceea ce au solicitat oamenii. Până una, alta, este imperios necesar ca parcările cu plată să se repună în aplicare; în oraş vor fi 4 locuri de parcare cu plată; iar pentru viitor, spunea primarul, vom ajunge în situaţia ca locurile de parcare să fie scoase la licitaţie, iar licitaţie va fi pentru o singură maşină.

Referitor la Piaţa agro-alimentară şi mutarea acesteia, primarul a spus că acest lucru ar costa pe puţin un milion de euro. Fără a lua în calcul costul, mutarea pieţei ar avea avantaje, dar şi dezavantaje. Avantajul ar fi acela că zona ar deveni una liniştită şi curată, iar în ceea ce priveşte dezavantajul, mutarea ar însemna să se elimine vadul comercial din zona respectivă.

 

P.S. Trebuie să recunosc faptul că prezentarea publică a Planului de mobilitate urbană durabilă la care au fost invitaţi locuitorii municipiului a fost utilă şi reuşită. Ceea ce i s-ar putea imputa primarului municipiului este faptul că în comunicatul dat spre publicare mass-media locale nu s-a precizat că se va asigura traducere pentru locuitorii municipiului români (ceea ce nici nu s-a întâmplat), plătitori şi ei de taxe şi impozite. Sunt sigură că şi pe aceştia îi interesează cum arată, cum va arăta oraşul în viitor şi cu siguranţă că ar fi putut oferi şi aceştia opinii constructive.

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.