Pentru a nu fi adusă atingere actului medical, s-a recurs la o soluţie de urgenţă (II) | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 5 decembrie 2019
Home » Sănătate » Pentru a nu fi adusă atingere actului medical, s-a recurs la o soluţie de urgenţă (II)
Pentru a nu fi adusă atingere actului medical, s-a recurs la o soluţie de urgenţă (II)

Pentru a nu fi adusă atingere actului medical, s-a recurs la o soluţie de urgenţă (II)

SJU Miercurea-Ciuc – SC Prodia SRL

Al doilea episod, dar va fi el oare şi ultimul?!

După cum v-am promis în jurnalul nostru de vineri, azi prezentăm şi poziţia Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Miercurea-Ciuc, exprimată într-o conferinţă de presă care a avut loc exact în aceeaşi zi cu cea a SC Prodia SRL, îngrijorată, şi îi citez pe reprezentanţii ei, „de faptul că, începând cu 1 martie 2016, nu mai există un contract valabil pentru servicii de laborator, prestabile în cadrul SJU, inclusiv pentru urgenţe”.

Întrucât punctul de vedere al SC Prodia SRL faţă de situaţia creată l-am prezentat în numărul anterior, azi voi proceda la fel, pornind de la conferinţa de presă organizată de SJU Miercurea-Ciuc.

Cu sublinierea că, deşi s-a scurs puţin timp de atunci, am să vă spun că, până în momentul încredinţării textului spre tipărire, voi supune atenţiei dumneavoastră şi ultimele noutăţi.

Acum însă voi arăta că, la cea de-a doua întâlnire, gazdele noastre au fost domnul dr. Demeter Ferenc, managerul SJU şi colega sa, doamna Fülöp Enikő, directorul economic al unităţii, cărora reprezentanţii SC Prodia SRL le încredinţaseră un exemplar din comunicatul de presă pe care îl primisem şi noi.

Dar comunicatul nu a fost făcut aşa, de dragul artei…

…a apreciat dr. Demeter demersul societăţii Prodia, după ce a confirmat primirea lui, „ci a fost făcut cu un anume scop”. Pentru că, şi-a susţinut domnia sa argumentaţia, „dacă ei ar fi urmărit interesul pacienţilor, atunci nu ar fi refuzat să semneze o prelungire a contractului subsecvent la contractul-cadru, cât încă era în vigoare”.

Referitor la disponibilitatea manifestată de reprezentanţii Prodia, de a efectua gratuit, până în ziua de 4 martie a.c., toate analizele, iar din 4 martie încolo numai analizele de urgenţă, managerul SJU a afirmat că serviciile de laborator urmau să fie asigurate doar până la miezul nopţii ce despărţea zilele de 2 şi 3, lucru ce i-a fost adus la cunoştinţă chiar în scris…

Din dorinţa de a ne face să înţelegem mai bine lucrurile în evoluţia lor, d-l Demeter şi d-na Fülöp au depănat povestea pornind de la… izvoare. Aşa am aflat că SJU Miercurea-Ciuc a demarat o procedură de achiziţie publică, în luna mai a anului trecut, pentru servicii de laborator, deoarece contractul-cadru încheiat cu firma Prodia, care i le furniza încă din 2002, avea să expire.

Atunci aceste servicii fuseseră externalizate, „dar noi nu cunoaştem motivele pentru că nu eram aici, ci în altă parte”. Oricum serviciile au funcţionat cu aparatura din acea vreme şi cu personalul existent în momentul respectiv, dovedindu-şi funcţionalitatea. Astfel, din 2002 şi până în 2015, sublinia managerul unităţii, Prodia a reuşit să fie singurul participant la procedurile de achiziţie publică. „Dar pentru că nouă ne place să respectăm legea şi să obţinem servicii de calitate la preţurile cele mai mici, am iniţiat-o pe aceasta despre care vorbim, la care s-au prezentat 4 firme, cu oferte de preţ la 4 nivele”.

După parcurgerea etapelor ce trebuiau parcurse, s-au detaşat doi câştigători, diferenţa de preţ dintre primul şi al doilea clasat fiind, potrivit doamnei Fülöp, de 585.445,54 lei la valoarea totală a acordului-cadru. Ceea ce, în opinia sa, reprezintă „o sumă enormă pentru o instituţie publică”.

Spitalul, prin comisia de evaluare a ofertelor, a finalizat procedura, după cum se arată în comunicatul de presă al SJU, şi a adus la cunoştinţa ofertanţilor clasamentul câştigătorilor, dar, în termenul legal, SC Prodia SRL a formulat o contestaţie.

În acest moment, cred că e bine să vă reamintesc că, încă de la prima conferinţă de presă, cea de la Prodia, noi aflasem deja că societatea contestatară se poziţiona pe locul al II-lea, primul loc fiind ocupat de SC Medcenter SRL din Bucureşti.

 În urma contestaţiei, CNSC dispune o verificare mai amplă…

…pentru a se vedea dacă ofertele sunt sustenabile şi comisia de evaluare se apucă de treabă, face ceea ce trebuie făcut şi ajunge la concluzia că „toate ofertele depuse sunt acceptabile şi pot fi susţinute”.

Drept consecinţă, pe primul loc iese tot societatea iniţial nominalizată! Urmează o altă contestaţie şi, desigur, o altă decizie a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), prin care se dispune o nouă reevaluare.

Având în vedere că procesul de achiziţie este îngreunat, spitalul, după cum afirma dr. Demeter, alege să se îndrepte către Curtea de Apel din Târgu-Mureş, „pentru definitivarea obiectivă a acestuia”, demers motivat de altfel şi prin dorinţa conducerii Spitalului „de a asigura, în condiţii optime, rapide şi de calitate, servicii medicale pentru pacientul internat”.

Dar, la soluţia aceasta, mai arăta dr. Demeter, a recurs şi Prodia! Curtea însă a respins ambele cereri şi a lăsat ca totul să se deruleze conform legislaţiei în vigoare, procesul de reevaluare aflându-se, în 2 martie a.c., încă în derulare. „Trebuie să vă spunem că nu este deloc simplu să faci aşa ceva, atâta vreme cât vorbim despre zeci şi sute de analize, în legătură cu care nu poţi să afirmi că le-ai făcut dacă nu le-ai făcut”, a precizat doamna Fülöp, directorul economic „cu abilităţi în achiziţii publice”.

Şi pentru că în decizia CNSC se arată că „procesul se va relua în decurs de zece zile de la data de (…)”, fără a se indica şi ziua în care trebuie finalizat, reprezentanţii SJU apreciază că sunt încă în termen.

Recepţionând la un moment dat sugestia CNSC de a cere părerea unui expert neutru extern, conducerea Spitalului face şi acest pas, dar renunţă chiar la recomandarea lui: „E păcat să cheltuieşti bani cu expertul, pentru că asta nu schimbă cu nimic esenţa problemei. (…). Deciziile au fost luate în consecinţă!”.

Cu menţiunea că expertul neutru extern este din alt judeţ, dr. Demeter ne-a mai spus că s-a revenit asupra necesităţii de a cunoaşte şi punctul de vedere al unui specialist, motiv pentru care sunt acceptate costurile spre a-i fi astfel cunoscută părerea. Şi iată că, la sfârşitul săptămânii trecute, documentul elaborat în urma expertizei a ajuns la SJU Miercurea-Ciuc!

Mă întorc însă la contractul dintre furnizorul de servicii de laborator şi SJU Miercurea-Ciuc, pentru a mai puncta câte ceva din paşii parcurşi de Spital în sensul prelungirii lui cu două luni. Timp în care procedura de achiziţii ar fi putut fi încheiată, iar unitatea ar fi putut beneficia de servicii de laborator.

Cu gândul că încă nu e prea târziu, spunea managerul unităţii, s-a discutat cu unul dintre directorii Prodia şi domnia sa părea convins că ar fi bine să se procedeze astfel, numai că, „după ce s-a consultat cu proprietarul firmei, ne-a comunicat că proprietarul nu este de acord, dar ne va asigura totuşi servicii de laborator de urgenţă pentru o perioadă de 48 de ore. Imediat l-am contactat telefonic şi eu i-am expus situaţia în care ne găsim şi l-am rugat să nu ne lase fără aceste servicii, externalizate, după cum spuneam, în urmă cu 14 ani. Din păcate, nu a acceptat nici o explicaţie, aducându-ne în situaţia de a căuta şi găsi”…

…o soluţie de criză, pentru o situaţie de criză

Căutând o cale de ieşire din impas, Spitalul, prin factorii lui decizionali, în prima fază a apelat la laboratoarele care au puncte de lucru în municipiul reşedinţă de judeţ, spre a vedea cât din necesarul de analize de laborator pot prelua ele.

Şi cum discuţiile nu s-au dovedit deloc încurajatoare, soluţia de urgenţă pentru situaţia de urgenţă a venit din afara judeţului, semnalul lansat către câştigătorul declarat al licitaţiei, SC Medcenter SRL Bucureşti, fiind recepţionat favorabil. „Le-am spus că suntem la ananghie şi că avem nevoie de servicii de laborator în 24 de ore”, a arătat dr. Demeter, răsuflând oarecum uşurat. Şi avea de ce, întrucât, foarte repede, proprietarii firmei şi-au dat avizul pentru crearea unui laborator de urgenţă până la rezolvarea situaţiei, laborator care a şi ajuns la momentul potrivit, astfel încât „la expirarea celor 48 de ore acordate de Prodia, să intre în funcţiune”.

Era ora zero a nopţii de 2 spre 3 martie 2016! Reamintesc însă faptul că reprezentanţii Prodia au declarat că vor face, până în 4 martie, toate analizele, iar din 4 le vor efectua doar pe cele de urgenţă, sperând că, într-un fel sau altul, situaţia se va debloca. Se pare însă că anunţul lor a venit prea târziu, în condiţiile în care, după cum arăta managerul SJU, chiar patronul firmei acordase doar 48 de ore, după refuzul de a prelungi contractul.

Legat de soluţia găsită, dr. Demeter a mai spus: „Am luat măsurile pe care le-am considerat atât legale, cât şi necesare, pentru a avea certitudinea că putem asigura continuitatea serviciilor de laborator pentru pacienţii din spital”.

Fără a mai intra în alte detalii mai reţin că: „Totul se va finaliza odată cu finalizarea procedurii de achiziţie, dacă nu se va face din nou contestaţie…”.

Întrebarea e, dacă se va face, ce se va întâmpla?!

Şi iată răspunsul: „Poate dura şi o mie de ani, deoarece legislaţia nu prevede soluţii pentru astfel de situaţii. Oricum, dacă va fi nevoie, ne vom consulta cu un specialist în achiziţii publice…”.

În aşteptarea încheierii fazei de evaluare a ofertelor de către comisia care s-a conformat ultimei decizii a CNSC, eu pun aici un punct provizoriu, cu speranţa că până la aflarea câştigătorului nu va mai trece foarte mult timp…

ŞTEFANA DRĂGHICI

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.