Pentru a nu fi adusă atingere actului medical, până la definitivarea procesului de reevaluare a ofertelor s-a recurs la o soluţie de urgenţă (I) | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 17 octombrie 2019
Home » Sănătate » Pentru a nu fi adusă atingere actului medical, până la definitivarea procesului de reevaluare a ofertelor s-a recurs la o soluţie de urgenţă (I)
Pentru a nu fi adusă atingere actului medical, până la definitivarea procesului de reevaluare a ofertelor s-a recurs la o soluţie de urgenţă (I)

Pentru a nu fi adusă atingere actului medical, până la definitivarea procesului de reevaluare a ofertelor s-a recurs la o soluţie de urgenţă (I)

Marţi, 2 martie, SC Prodia SRL din Miercurea-Ciuc a organizat o conferinţă de presă la care au participat domnii Marius Liviu Mocan, în calitate de consultant şi reprezentant al ei, Fülöp Zoltán, reprezentant al firmei CORDEN din Ungaria, care deţine capitalul majoritar şi Szabó Sándor, administrator al societăţii care activează în municipiul reşedinţă de judeţ de vreo 14 sau 16 ani, nu am înţeles foarte bine.

Această conferinţă de presă a avut loc, după cum s-a afirmat, în condiţiile în care, citez, „suntem profund îngrijoraţi de faptul că, începând cu data de 01.03.2016, nu mai există un contract valabil pentru servicii de laborator, servicii prestabile în cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Miercurea-Ciuc, inclusiv pentru urgenţe”. Dar şi aşa, a afirmat domnul Mocan, „din respect pentru pacienţi şi în interesul lor, Prodia a decis să-şi continue activitatea, asumându-şi până azi costurile aferente pentru întreaga scală de analize, sperând că de azi, într-un fel sau altul, situaţia se va debloca. Pe ce se bazau reprezentanţii Prodia atunci când şi-au exprimat această speranţă?! Pe faptul că „ultima decizie a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) impune autorităţii contractante, respectiv Spitalului, să efectueze reevaluarea ofertelor şi, în consecinţă, să facă atribuirea conform motivării şi aspectelor reţinute de CNSC”.

 Contestaţie după contestaţie…

Prezentă, după cum spuneam anterior, de mulţi ani în judeţ, SC Prodia SRL a participat, după cum ne-au informat reprezentanţii ei, de fiecare dată la licitaţiile organizate pentru acest tip de servicii, încheind contracte-cadru pe 3 sau 4 ani, cu un contract subsecvent semnat după scurgerea timpului numărat în zilele fiecăruia, suma achitată pentru primul caz ridicându-se la circa 1,5 milioane de euro pentru întreaga perioadă.

La ultima procedură, care a demarat în 26 mai 2015, înainte de expirarea contractului subsecvent, au fost patru participanţi, din care au rămas în concurs trei: SC Prodia SRL, SC Medcenter SRL şi SC Gral Medical SRL. După analiza ofertelor de către comisia de evaluare, preciza d-l Mocan, oferta Medcenter s-a încadrat în acea categorie „cu preţ neobişnuit de scăzut, asta însemnând că preţul oferit de ei a fost sub 80% din valoarea estimată a contractului”.

În aceste condiţii, mai arăta consultantul SC Prodia SRL, legislaţia de achiziţii publice obligă autoritatea contractantă să solicite o justificare a modului în care pot fi îndeplinite obligaţiile contractuale. „Astfel s-a dovedit că Medcenter SRL, dintr-un total de 275 de tipuri de analiză, pentru 174 a ofertat un preţ nesustenabil…”.

După această comunicare, Prodia contestă atribuirea contractului către Medcenter, pe motivul că „acele preţuri incorecte nu derivă din libera concurenţă” şi, susţin reprezentanţii ei, CNSC dă câştig de cauză societăţii lor.

În încercarea de a ne lămuri pe deplin, d-l Mocan vine, în susţinerea afirmaţiei sale cu privire la incorectitudine, cu un exemplu concret: „La tipul de analize speciale, foarte scumpe de altfel, una dintre ele costă la noi 130 de lei, iar la ei 1,5 lei, sumă oferită pentru toate analizele incluse în această categorie, fără nici o diferenţă”.

După ce Consiliul dispune reefectuarea analizei şi efectuarea evaluării ofertelor depuse, autoritatea contractantă procedează în consecinţă şi comunică rezultatul, nominalizând iarăşi societatea Medcenter drept câştigătoare.

Era în luna august 2015 şi, din punctul de vedere al SC Prodia era vorba despre o reverificare formală. Aşa văzute lucrurile, aceasta declanşează din nou procedura de contestaţie care se finalizează printr-o nouă decizie a CNSC. Astfel autoritatea contractantă este pusă în situaţia de a reevalua încă o dată ofertele, atacând în acelaşi timp decizia emisă la Curtea de Apel din Târgu-Mureş, dar Curtea hotărăşte să menţină decizia Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Cu toate acestea, „în dispreţul tuturor deciziilor, societatea Medcenter e din nou desemnată câştigătoare”, moment în care Prodia demarează, în decembrie 2015, procedura de contestaţie, care se finalizează în decizia din 01.02.2016. De aici, spun reprezentanţii Prodia, rezultă că „în contextul în care preţul oferit de Medcenter pentru fiecare analiză în parte nu include cheltuielile aferente, se impune încadrarea ofertei depuse de aceasta ca inacceptabilă, indiferent dacă preţul analizelor subcotate reprezintă doar 2,2% din numărul total de analize pe pachet”.

Ce se aştepta din acel moment?!

Scurgerea din calendar a celor zece zile acordate autorităţii contractante de către CNSC pentru reanalizarea ofertelor. Şi cum socoteala zilelor s-a cam încurcat, în 2 martie, atunci când a avut loc conferinţa de presă, Prodia susţine că încă nu primise nici o veste legată de situaţia care „a dus inevitabil la apariţia unei probleme acute, pentru a cărei soluţionare s-a decis continuarea activităţii ca o formă de respect pentru pacienţii Spitalului”.

Subliniez însă, aceste afirmaţii erau făcute în ziua a doua a lunii în curs, pe la ora 11:00, cu puţin înainte de a ne întâlni şi cu managerul SJU Miercurea-Ciuc, şi cu directorul economic al acestei unităţi, care ştiau exact ce aveau de făcut.

Revin la discuţia cu cei trei domni, reprezentanţi ai SC Prodia SRL, şi reţin că analizele pe care ei îşi propuneau să le efectueze pe cheltuiala societăţii se ridicau undeva în jurul a 1.000 de euro pe zi, din care o treime pentru urgenţe, suma acoperind cam 3.000 de analize făcute în 24 de ore pentru SJU.

În acelaşi cadru s-a mai arătat că în 29 februarie, Prodia şi-a exprimat îngrijorarea faţă de situaţia care ar putea apărea în spital, iar conducerea spitalului i-a avansat acesteia o propunere care, din punctul de vedere al reprezentanţilor societăţii, „nu se încadra în limita legalităţii”.

Era vorba despre un contract subsecvent, ce expira exact în 1 martie…

Convinşi că situaţia se va debloca prin luarea unei decizii rapide, discuţiile cu noi, invitaţii la conferinţa de presă, s-au purtat din acel moment încrucişat, întrebările fiind scurte şi clare, iar răspunsurile la obiect. Şi iată o parte dintre ele: SC Medcenter SRL este o societate care are acelaşi obiect de activitate ca şi al societăţii Prodia, cu sediul în Bucureşti; cele două societăţi nu au avut nici un fel de contact, dar ultima nominalizată a analizat situaţia financiară publică a celei dintâi şi a concluzionat că „nu este deloc una frumoasă”; dacă Medcenter ar veni la Miercurea-Ciuc, ar primi un nou spaţiu şi ar lucra cu proprii angajaţi, „pentru că cei de la Prodia nu vor lucra pentru ei!”; din auzite şi nu dintr-o sursă autorizată, la spital (în 02.03.2016!) ar fi fost pregătit un loc anume pentru laboratorul de urgenţă al Medcenter, lucru care, din câte am înţeles mai apoi, avea un sâmbure de adevăr; Prodia dispune în incinta spitalului de un laborator de urgenţe, pentru care îi plăteşte acestuia chirie, şi în Policlinică de un alt spaţiu, mult mai mare, pentru care îi plăteşte chirie Consiliului Judeţean Harghita; capitalul majoritar al societăţii este deţinut de firma CORDEN din Ungaria, care efectuează acelaşi tip de activităţi; dacă Prodia ar pierde contractul cu SJU Miercurea-Ciuc, din cei 60 de angajaţi câţi are, 70% dintre ei ar fi disponibilizaţi; SC Prodia SRL desfăşoară, în România, activităţi specifice domeniului numai în judeţul Harghita, în municipiile Miercurea-Ciuc, Odorheiu-Secuiesc şi Gheorgheni; societatea are acum posibilitatea să efectueze, cu rezultate certe, şi testul pentru Escherichia coli, dacă cineva doreşte aşa ceva; deşi situaţia nu era una confortabilă pentru Prodia, factorii decidenţi din cadrul ei nu au considerat că este necesar să informeze autoritatea tutelară a Spitalului Judeţean de Urgenţă Miercurea-Ciuc, în speţă Consiliul Judeţean Harghita, în legătură cu problemele ce ţin de licitaţie, spre a nu lăsa loc unor interpretări. Au vrut să dea dovadă de transparenţă şi au apelat la reprezentanţii mass-media, care au răspuns invitaţiei de a participa la conferinţa de presă; profitul Prodia, s-a afirmat, este modest şi poate fi verificat; cu excepţia unor dificultăţi apărute pe segmentul de comunicare, potrivit domnului Szabó Sándor, relaţia cu managerul general al SJU a fost una foarte bună.

***

Ceea ce noi aveam să aflăm în ziua de 2 martie, la întâlnirea cu managerul, respectiv directorul economic al unităţii spitaliceşti din municipiul reşedinţă de judeţ, dumneavoastră, cititorii jurnalului „Informaţia Harghitei”, veţi afla marţi, când vom reda şi punctul de vedere al reprezentanţilor SJU, aşa cum e corect să facem.

Până atunci, iată cum sună ultimul alineat din Comunicatul de presă al spitalului, asupra căruia voi reveni: „În Comunicatul de presă al SC Prodia SRL Miercurea-Ciuc din data de 02.03.2016 s-au făcut unele afirmaţii false menite să influenţeze opinia publică în favoarea ei”.

Şi asta nu e tot, pentru că reprezentanţii SJU, ca să-l citez pe dr. Demeter, nu au dormit, ci dimpotrivă, au acţionat rapid, găsind „o soluţie de urgenţă, pentru o situaţie de urgenţă”, lucru care, cred eu, e posibil să-i fi surprins pe domnii de la SC Prodia SRL, care, n-ar fi exclus să pregătească la rândul lor următoarea mutare…

ŞTEFANA DRĂGHICI

 

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.