Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Oră de Istorie controversată | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Învățământ » Oră de Istorie controversată
Oră de Istorie controversată

Oră de Istorie controversată

Un parlamentar de Mureş îi cere ministrului Educaţiei Naţionale să dispună un control „de urgenţă” în unităţi de învăţământ „purificate etnic”, după o lecţie de istorie „originală” predată la un liceu din Odorheiu Secuiesc, la 98 de ani de la semnarea Tratatului de la Trianon. Acţiunea a fost promovată şi în spaţiul virtual, unde au fost postate mai multe poze înfăţişând harta teritoriilor şi frontierelor fostei structuri statale multinaţionale Austro-Ungaria înainte de 1918, „conturată” de elevi. Instituţia Prefectului – judeţul Harghita a cerut efectuarea de verificări şi luarea de măsuri de către Inspectoratul şcolar Judeţean.

 

„Vă solicit, domnule ministru, să vă faceţi datoria”

Într-o interpelare adresată, la începutul săptămânii, ministrului Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, şi remisă presei, deputatul de Mureş al Partidului Mişcarea Populară (PMP), Marius Paşcan, a atenţionat că „în unităţile de învăţământ purificate etnic” se studiază o istorie „denaturată” şi „ostilă poporului român”.

„Domnule ministru, se ştie demult că în unităţile de învăţământ purificate etnic, în care elevii maghiari învaţă după o programă originală proprie, se predă o istorie denaturată în raport cu realitatea şi ostilă poporului român. (…) Vă întreb, vi se pare firesc ca într-o şcoală din România elevii să fie educaţi să nu recunoască graniţele teritoriale ale statului român, să-i considere pe români inferiori şi ocupanţi care le-au furat pământul maghiarilor?! Să fie învăţaţi că trebuie să lupte pentru reîntregirea Ungariei Mari?!”, denunţă Marius Paşcan.

În opinia acestuia „este de neacceptat” că „tocmai cadrele didactice devin complice la politica separatistă şi de dezbinare etnică, prelungind şi rezonând cu mesajele politicienilor maghiarimii în interiorul unităţilor de învăţământ”.

Deputatul PMP îi cere ministrului Educaţiei Naţionale să îşi „facă datoria” şi să dispună un control „de urgenţă” în unităţi de învăţământ „purificate etnic, pentru a verifica după ce programă şcolară şi ce manuale se desfăşoară procesul de învăţământ”.

„De asemenea, dacă veţi găsi, ca din întâmplare, manuale de istorie provenite din Ungaria şi fără nici o legătură cu programa şcolară oficială, vă solicit să mă informaţi cu celeritate ce măsuri aţi dispus. Sper să nu vă împiedicaţi în acest control de parteneriatul cu UDMR care susţine actuala guvernare, gândiţi-vă doar că în această funcţie s-au aflat înaintea dumneavoastră Octavian Goga, Spiru Haret, Nicolae Iorga, Titu Maiorescu şi mulţi alţii, care reprezintă făclii ale nemuririi neamului românesc. Ei nu şi-au trădat niciodată propriul popor”, şi-a încheiat interpelarea deputatul Marius Paşcan, solicitând răspuns atât oral, cât şi în scris.

Sesizări cu privire la „originala” acţiune

Inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu a fost informat despre lecţia de istorie organizată la Liceul „Palló Imre” din municipiul Odorheiu Secuiesc, în cadrul căreia elevii ar fi învăţat harta teritoriilor şi frontierelor care au aparţinut fostei structuri statale multinaţionale Austro-Ungaria, înainte de 1918.

„Am fost informat verbal despre această activitate. Am solicitat – pentru că nu pot lua decizii de unul singur, sunt adjunct şi dl (inspector – n.a.) general dispune programul, având în vedere că şi juristul este în directa sa subordonare – să se meargă acolo, la şcoală, să vedem despre ce este vorba; dl general va decide echipa care va merge. Repet, deocamdată este doar o sesizare verbală. (…) Sincer, mi-e greu să cred că această activitate ar putea să fie fictivă, având în vedere fotografiile care există, dar nici nu pot să confirm că este o acţiune reală, având în vedere că eu nu am fost acolo şi nu am văzut despre ce este vorba”, a relatat inspectorul şcolar general adjunct.

Profesorul Glodeanu a prezentat cazul la şedinţa cu directorii de şcoli convocată în data de 7 iunie, la Casa Corpului Didactic din Miercurea Ciuc, rugându-i să evite implicarea elevilor în activităţi care ar putea avea conotaţii politice, atrăgându-şi, potrivit afirmaţiilor sale, dezaprobarea vehementă a colegilor.

„În 24 aprilie am trimis Adresa cu nr. 2253 în atenţia directorilor de şcoli, cu precizări privind funcţionarea unităţilor de învăţământ. La fel, în şedinţa de joi, 7 iunie, i-am rugat pe directori, pentru că fusesem sesizat despre activitatea de la Liceul Palló Imre, să evite pe cât posibil implicarea în activităţi care ar putea să fie interpretate cu conotaţii politice, nu pot să mă pronunţ dacă sunt sau nu sunt activităţi politice. (…) Fiecare răspunde pentru ceea ce face”, a povestit adjunctul şefului IŞJ Harghita.

 „Până nu avem o dovadă, nu putem să zicem nici că a fost legal, nici că a fost ilegal”

Inspectorul şcolar general, Petru Gârbea, a declarat că la instituţia pe care o conduce nu a ajuns nici o sesizare despre activitatea desfăşurată în data de 4 iunie la Liceul „Palló Imre” din municipiul Odorheiu Secuiesc.

„Dacă nu citeam presa, nici nu ştiam. Propriu-zis, nu ştim exact ce s-a întâmplat. (…) Ştiu că există în programa şcolară pentru Istoria minorităţilor, la clasele a VI-a şi a VII-a, o temă despre Primul Război Mondial, iar în cadrul temei este un studiu de caz privind Tratatul de Pace de la Trianon şi efectele acestuia, s-ar putea să fi avut legătură cu aceasta, nu ştiu exact”, a afirmat reprezentantul IŞJ Harghita.

Inspectorul şcolar general a precizat că o echipă a Inspectoratului va face verificări la unitatea de învăţământ în cauză.

„Am stabilit, la nivelul conducerii Inspectoratului, să facem o analiză. O să trimit o echipă acolo, dar până nu verificăm efectiv ce şi cum s-a întâmplat, ce a fost, până nu avem o dovadă, un suport, nu putem să zicem nici că a fost legal, nici că a fost ilegal, pentru orice activitate noi trebuie să procedăm corect şi în limitele competenţelor instituţiei noastre. După aceea ne formulăm o părere”, a explicat profesorul Petru Gârbea.

„Vom solicita ministrului Educaţiei deplasarea Corpului de Control la această unitate de învăţământ”

Prefectul judeţului Harghita, Jean-Adrian Andrei, în calitate de garant al respectării legii în judeţ, a solicitat Inspectoratului Şcolar Judeţean să efectueze verificări la Liceul „Palló Imre”, cu privire la activităţi desfăşurate în această instituţie de învăţământ în data de 4 iunie, „când în incinta acestei şcoli au avut loc activităţi în cadrul cărora elevilor le-a fost prezentată aşa-zisa hartă a Ungariei Mari”.

„Despre rezultatul verificărilor şi măsurile dispuse în acest caz şi pentru ca în viitor evenimente asemănătoare care vin în contradicţie cu legislaţia românească să nu se mai întâmple, am solicitat ca până la data de 20 iunie IŞJ să ne precizeze şi să ne informeze asupra măsurilor întreprinse. Mai mult decât atât, Instituţia Prefectului va analiza aceste aspecte, va analiza veridicitatea pozelor care au apărut în presă şi sigur vom lua măsurile legale în consecinţă, inclusiv vom solicita ministrului Educaţiei deplasarea Corpului de Control la această unitate de învăţământ”, a declarat prefectul judeţului Harghita, Jean-Adrian Andrei.

 „Necunoscutul” context

Aproape toate persoanele intervievate au afirmat: „Nu cunoaştem contextul în care s-a întâmplat acest lucru”.

Conjunctura este lesne de înţeles, comunitatea maghiară din România comemorând, anual, la data de 4 iunie, semnarea Tratatului de la Trianon, care, în mentalul colectiv, reprezintă o catastrofă. Se vorbeşte chiar despre un rapt teritorial, care a consfinţit, între altele, unirea Transilvaniei şi Banatului cu România.

Acţiunea de la Liceul „Palló Imre” ridică mai multe întrebări, la care echipa IŞJ Harghita ori Corpul de Control al ministrului Educaţiei ar putea să ofere răspunsuri. De pildă:

– A fost doar „ora de Istorie” prevăzută în programă, după cum ar fi afirmat unii profesori, menită studiului noţiunilor despre istoria minorităţilor din România, incluzând, potrivit Legii învăţământului, tematici referitoare la diversitatea culturală etnică, lingvistică şi religioasă?

– Daca aşa este, toate clasele a VI-a şi a VII-a ale liceului „Palló Imre” din Odorheiu Secuiesc au în orar, lunea, ora de Istorie în acelaşi timp, judecând după pozele realizate la eveniment? Fără îndoială, toate naţiile sunt îndreptăţite să îşi cunoască şi să îşi respecte istoria, datoria dascălilor fiind să le-o dezvăluie învăţăceilor, utilizând perfectul compus, imperfectul, perfectul simplu şi mai mult ca perfectul pentru cea trecută, iar prezentul şi viitorul doar pentru cea pe cale să se scrie. Altminteri, ar putea da naştere la interpretări.

– Dacă nu avea nimic să-şi reproşeze, de ce s-a grăbit conducerea liceului să şteargă pozele făcute la acţiunea din 4 iunie, postate în aceeaşi zi pe una dintre cele mai răspândite şi vizualizate reţele sociale din lume, imediat după şedinţa cu directorii de şcoli din 7 iunie?

Şi ne întrebăm, de ce persoanele nemulţumite, ofensate de o astfel de acţiune au sesizat acest caz verbal şi nu îşi asumă demersul şi în scris, ştiut fiind faptul că ceea ce este pus pe hârtie este întotdeauna concludent, nu poate fi ignorat şi nici ascuns sub preş?

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.