Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Nereguli identificate de către CAS Harghita la furnizorii de servicii medicale din judeţ | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 23 aprilie 2024
Home » Sănătate » Nereguli identificate de către CAS Harghita la furnizorii de servicii medicale din judeţ
Nereguli identificate de către CAS Harghita la furnizorii de servicii medicale din judeţ

Nereguli identificate de către CAS Harghita la furnizorii de servicii medicale din judeţ

În 2018, valoarea sumei imputate acestora a fost de peste 621.000 lei

Compartimentul de control din cadrul Casei de Asigurări de Sănătate Harghita are în vedere desfăşurarea de controale la furnizorii de servicii medicale, de medicamente, dispozitive medicale sau îngrijiri medicale la domiciliu aflaţi în relaţie contractuală cu instituţia, precum şi verificarea persoanelor juridice ai căror salariaţi beneficiază de concedii medicale.

Aceste controale pot fi planificate, având obiective stabilite şi o durată determinată, sau neplanificate, care pot fi demarate în urma verificărilor proprii ale datelor înregistrate şi care constă în verificarea unui furnizor în vederea stabilirii existenţei sau a inexistenţei unor încălcări ale reglementărilor legale. Tot neplanificate sunt şi controalele inopinate, care constă în verificarea punctuală a unei situaţii sau consecinţe determinate de încălcarea unei reglementări.

În ceea ce priveşte anul 2018 – se precizează într-un raport de activitate a CAS Harghita – au fost efectuate 136 de controale, dintre care 117 au fost planificate, iar 19 neplanificate. Din 19 controale, 17 au vizat verificarea consumului de medicamente raportat la furnizorii de medicamente; cu ocazia altei acţiuni, realizată împreună cu reprezentanţii DSP Harghita, s-a urmărit activitatea centrelor de permanenţă din judeţ; iar un alt control a vizat verificarea respectării programului de lucru de către un medic din ambulatoriul de specialitate clinic.

În urma acestor controale au fost dispuse 259 de măsuri şi s-a stabilit ca fiind necesară recuperarea unei sume totale de peste 651 mii de lei, din care peste 621 mii de lei reprezintă imputaţii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale acordate fără respectarea prevederilor legale. Restul sumei, de aproape 30.000 de lei, reprezintă sancţiunile aplicate furnizorilor.

Ţinând cont de faptul că anul trecut CAS Harghita a decontat peste 264 de milioane de lei – se precizează în raport – valoarea de recuperat stabilită de Compartimentul de control reprezenta 0,23% din totalul sumelor alocate.

În prezent, se mai precizează, mai trebuie recuperaţi puţin peste 26.000 de lei, suma fiind imputată unui furnizor de servicii medicale în ambulatoriul de specialitate stomatologic.

Disfuncţionalităţi şi nereguli constatate

CAS Harghita aminteşte şi câteva dintre disfuncţionalităţile şi neregulile constatate în timpul controalelor. Astfel, în medicina primară au fost medici de familie care au prescris medicamente fără să respecte prevederile legale. De asemenea, au fost cazuri în care evidenţa primară era întocmită sumar, fără a se consemna toate datele obligatorii.

În ambulatoriul de specialitate clinic au fost furnizori care nu finalizau actul medical prin eliberarea prescripţiei medicale pentru medicamente ori s-au identificat cazuri în care nu se eliberau scrisori medicale către medicul de familie.

În ambulatoriul de specialitate stomatologic nu erau asigurate utilizarea formularelor de bilet de trimitere către alte specialităţi sau în vederea internării, a biletului de trimitere pentru investigaţiile paraclinice şi a prescripţiei medicale electronice pentru medicamente. De asemenea, lipsea evidenţa primară.

În asistenţa medicală spitalicească au fost cazuri în care evidenţa primară specifică nu era întocmită corect, biletele de externare sau scrisorile medicale erau neconforme, din ele lipsind rubrici obligatorii. De asemenea, au existat cazuri în care, la externarea pacienţilor, nu s-au eliberat reţete pentru medicamente, deşi acestea sunt recomandate, dar şi cazuri în care nu s-au respectat prevederile privind încasarea coplăţii la pacienţi.

Au fost identificate şi câteva decontări necuvenite: servicii în ambulatoriul clinic al spitalului, în aceeaşi dată cu spitalizarea de zi ori continuă; spitalizare de zi, concomitentă cu spitalizarea continuă; internarea sau externarea în regim de zi făcută în timpul programului de lucru în cabinetul ambulatoriu privat.

La furnizorii de medicamente s-a constatat existenţa unor medicamente (corespunzătoare DCI-urilor prevăzute în listă) pentru care farmaciile nu respectau obligativitatea aprovizionării la preţurile cele mai mici. Totodată, în urma verificării privind taxa „clawback” au fost constatate cazuri în care medicamentele eliberate nu coincideau cu cele raportate către CAS.

Şi în cadrul programelor naţionale de sănătate au fost identificate câteva nereguli, fiind găsite medicamente specifice expirate sau identificaţi indicatori fizici şi economici raportaţi către CAS care nu coincideau cu datele din evidenţa unităţii sanitare.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.