Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Lucrările de modernizare la gara din Miercurea-Ciuc ar putea să înceapă la sfârşitul lui 2016 | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Societate » Lucrările de modernizare la gara din Miercurea-Ciuc ar putea să înceapă la sfârşitul lui 2016
Lucrările de modernizare la gara din Miercurea-Ciuc ar putea să înceapă la sfârşitul lui 2016

Lucrările de modernizare la gara din Miercurea-Ciuc ar putea să înceapă la sfârşitul lui 2016

 Gările din celelalte oraşe ale judeţului ar putea fi renovate de autorităţile locale

 

De la lucrările Comisiei Transporturi şi Infrastructură din cadrul Camerei Deputaţilor, care s-au ţinut săptămâna trecută la Lacu Roşu, nu au lipsit nici directorii CFR Infrastructură şi Călători. Iar cu această ocazie l-am întrebat pe Marius Chiper, director general adjunct Investiţii la CFR SA, despre o posibilă colaborare a Companiei de Căi Ferate cu autorităţile locale şi despre situaţia gării din Miercurea-Ciuc.

Ştiindu-se faptul că proprietară asupra clădirilor gărilor şi a spaţiului din proximitatea lor (inclusiv parcuri) este CFR şi pentru a se evita pe viitor situaţii jenante, cum a fost cea din Miercurea-Ciuc, când municipalitatea a dorit să preia parcul de lângă gară ca să-l întreţină, dar i s-a cerut o chirie ca unei firme care dorea să presteze activităţi economice, l-am întrebat pe Marius Chiper dacă o colaborare cu autorităţile locale nu ar fi benefică pentru cele 3 părţi: CFR, localitate şi călători.

„CFR-ul a identificat această problemă a lipsei de colaborare cu autorităţile publice şi a limitării posibilităţilor de a întreţine aceste spaţii, gări feroviare, din localităţi mai mici”, spunea directorul general adjunct Investiţii CFR.

„De aceea – continua acesta – apreciem şi salutăm intenţia Comisiei de transport de a crea un cadru legislativ pentru predarea acestei infrastructuri publice, care este în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate, către autorităţile locale, pe baza unor parteneriate, pentru a se investi şi a creşte parametrii tehnici, funcţionali şi de imagine ale localităţilor pe care le administrează. În principiu, credem că e o soluţie benefică şi că o vom putea implementa în viitor”.

În ceea ce priveşte spaţiile date în chirie din aceste gări, reprezentantul Companiei preciza că nu se câştigă prea mult de pe urma acestora. „Noi nu câştigăm foarte mult din spaţiile de chirii. Nu este o activitate foarte benefică pentru noi; mai mult ne încurcă, pentru că cheltuim sume destul de mari pe întreţineri mici care nu se văd şi nu au rezultate de impact în viitorul apropiat”.

Aşadar, dacă ideile se vor concretiza, iar infrastructura publică va trece în administraţia autorităţilor locale, atunci gări precum cele din Topliţa, Gheorgheni, Odorhei sau chiar Siculeni, vor putea fi renovate de către localităţi şi nu va mai exista scuza că… Bucureştiul nu vrea.

 

 Gara din Miercurea-Ciuc, prioritară pentru finanţare

Referitor la gara din Miercurea-Ciuc, Marius Chiper spunea că aceasta se află într-un program de reabilitare a clădirilor din reşedinţele de judeţ şi că sunt şanse mari ca în 2016 să se aloce finanţare pentru ea, fiind „una dintre gările prioritare pentru finanţare”.

„Gara din Miercurea-Ciuc – preciza Marius Chiper – pot spune că a avut ghinion. Ea a făcut parte din programul de staţii reşedinţă de judeţ care a fost dezvoltat de Compania naţională la nivelul anilor 2010, dar datorită unor probleme de proiectare acest proiect a fost anulat.

În continuare, considerăm că gara din Miercurea-Ciuc, alături de alte 4 staţii reşedinţă de judeţ (Baia-Mare, Satu-Mare, Târgu-Jiu şi Târgovişte) trebuie reabilitate şi să închidem programul la nivel naţional. Am identificat posibilitatea ca ele să fie promovate şi finanţate din cadrul Programului de Infrastructură Mare pe 2014-2020 din surse de finanţare FEDR (n.a. – Fondul European de Dezvoltare Regională). Avem pregătite caietele de sarcini, dăm drumul la fezabilitate şi apreciem că la sfârşitul anului 2016 putem lansa lucrările, într-o altă formă – proiectare şi execuţie – ca să scurtăm termenii de execuţie”.

Tot directorul general adjunct Investiţii la CFR arăta faptul că dacă se va modifica Legea achiziţiilor publice, atunci procedurile se vor scurta ca termen, iar în maximum 3 luni o procedură va putea fi atribuită şi lansată execuţia.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.