„Întotdeauna CARTEA să vă fie aproape!” | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 28 noiembrie 2021
Home » Cultură » „Întotdeauna CARTEA să vă fie aproape!”
„Întotdeauna CARTEA să vă fie aproape!”

„Întotdeauna CARTEA să vă fie aproape!”

 

La finalul primei ediţii a concursului „Bătălia cărţilor”, d-na Bedő Melinda, şef Serviciu „Prelucrare, Îndrumare metodică” în cadrul Bibliotecii Judeţene „Kájoni Jánós”, cu sediul în Miercurea-Ciuc, persoana care începând din martie şi până acum a fost prietena cea mai apropiată a participanţilor la concursul „Bătălia cărţilor”, tineri cu vârsta cuprinsă între 11 şi 13 ani şi adolescenţi cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, a avut amabilitatea să ne împărtăşească câte ceva din experienţa şi trăirile din această perioadă.

– Pentru mine – spunea d-na Bedő – a fost interesant pentru că la început am ţintit elevii care învaţă la secţiile în limba română. Deci mi-am imaginat că majoritatea concurenţilor vor proveni de la şcolile cu predare în limba română şi s-a întâmplat cu totul altfel. Pur şi simplu, nu a contat limba de predare, copiii s-au înscris după domeniul de interes, dacă au văzut, dacă le-au plăcut cărţile s-au înscris în concurs. Asta a fost o experienţă foarte interesantă pentru noi. După aceea, unii şi-au exprimat îngrijorarea că nu vor înţelege foarte bine cărţile în limba română şi atunci toate traducerile care s-au găsit în limba maghiară le-am cumpărat pentru bibliotecă şi am observat că aproape toţi copiii care învaţă în limba maghiară au împrumutat câte două cărţi şi le-au citit în paralel în română şi maghiară. Dezbaterea finală, la cererea profesorilor de limba română, trebuie să se desfăşoare în română, spunând că este un experiment foarte interesant, copiii să fie puşi într-o situaţie de comunicare, dar, totuşi, nu atât de stresantă ca un examen şi cu o miză mai redusă decât un examen urmând să vedem cum va fi în final.

Câţi copii s-au înscris şi câţi au ajuns în finală?

– În total s-au înscris 30, dar până la urmă am rămas cu cei care au rămas până în ultima clipă, adică 22 care şi-au anunţat şi participarea la dezbaterea finală. Deci am mai pierdut dintre ei pe parcurs, dar nu e totul pierdut pentru că vor fi şi alte ediţii.

– S-au implicat în acest experiment bibliotecarii şi cadrele didactice?

– Acolo unde cadrele didactice s-au implicat mai mult s-a văzut într-adevăr un interes mult mai mare din partea copiilor. Pot să spun că da, s-au implicat peste tot cadrele didactice şi bibliotecarii din şcoli şi, bineînţeles, bibliotecarii de la biblioteca judeţeană.

– Imediat va începe ultimul act al concursului: dezbaterea în care participanţii la concurs vor trebui să-şi exprime părerea despre cărţile citite, opiniile lor fiind foarte importante pentru obţinerea unui punctaj cât mai bun. Vor fi însoţiţi şi susţinuţi concurenţii de către profesori şi părinţi?

– Da, sunt invitaţi, dar pentru că ora 13:30 la care s-a programat dezbaterea este la o oră când oamenii sunt la serviciu şi s-a mai întâmplat ca tocmai azi (28 octombrie 2014) să fie şi o întrunire profesională a bibliotecarilor şcolari, la care am fost şi noi invitaţi ca întotdeauna, şi acum s-au produs suprapuneri, dar, din experienţă, pot să vă spun că totuşi publicul, chiar înjumătăţit, va veni la eveniment.

– Biblioteca Judeţeană Harghita, dumneavoastră care aţi pus mult suflet ca acest experiment să fie unul reuşit, cum credeţi că veţi fi cotaţi, ca instituţie, în clasamentul final care se va realiza la nivel naţional, acest concurs fiind unul de nivel naţional? Ştiu că la această etapă – etapa pilot – Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” din Cluj-Napoca, iniţiatoarea şi coordonatoarea concursului, a invitat să participe 11 biblioteci judeţene din ţară.

– La asta ne-am gândit şi noi, ne-am comparat, dar acum am aflat de la colegii din Cluj că ei au 60 de finalişti şi a trebuit să facă o semifinală pentru a reuşi să se încadreze totuşi într-un timp, dar dacă ne gândim la mărimea oraşului Miercurea-Ciuc şi la numărul de elevi, eu cred că este conform aşteptărilor. Nu ştiu dacă vă mai amintiţi, când am lansat concursul am spus că vom conta pe un număr între 20 şi 40 de participanţi şi cam aşa s-a întâmplat. Până la urmă, suntem în concordanţă cu datele statistice pe care le cunoaştem de ani de zile, cu numărul de cititori, cu numărul de participanţi la evenimente.

Dacă ar fi să o luaţi de la început, ce aţi schimba în desfăşurarea lucrurilor/pregătirilor pentru finală?

– Eu am contat foarte mult pe spiritul de independenţă al copiilor şi dacă ar fi să o luăm de la început, şi la anul sigur o vom lua de la început, atunci vom acţiona mai mult pe partea de promovare.

———

Două dintre concurente şi participante la finală: Cosferenţ Iulia-Maria, învingându-şi timiditatea şi emoţiile, mi-a spus că de la şcoala la care învaţă – Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni” – participă cei mai mulţi elevi – şi mi-a mărturisit că toată vara nu a putut citi pentru că este din Bacău şi nu a reuşit să citească toate cărţile din lista propusă pentru concurs; Fehér Nicoletta, una dintre acei participanţi care au citit toate cele 10 cărţi impuse, mi-a declarat entuziasmată că cinci dintre ele i-au plăcut foarte mult, curiozitatea m-a făcut să o întreb dacă printre cele cinci se află şi cartea care în adolescenţă mi-a plăcut şi mie foarte mult – „Flori pentru Algernon” – şi mi-a făcut plăcere să constat că, da, era una din cărţile care i-au plăcut. Dar, nu aceasta, ci o altă carte i-a plăcut şi mai mult şi o va recomanda să fie citită de cei prezenţi la dezbatere.

——–

Dezbaterea propriu-zisă: Graţie priceperii şi dragostei pentru ceea ce face, doamna Bedő Melinda, fără a avea în mână o baghetă magică, a condus cu eleganţă şi pe alocuri cu umor dezbaterea pentru a destinde atmosfera şi pentru a-i face pe copii să se simtă în largul lor. A reuşit foarte bine ceea ce şi-a propus şi părerea nu-mi aparţine doar mie, ci şi puţinilor dascăli şi părinţi prezenţi. Cele mai bine de două ore în care copiii de 11-13 ani şi adolescenţii de 14-18 ani şi-au spus părerea deschis şi chiar curajos despre cărţile citite s-au scurs pe neobservate şi, în final, toţi participanţii au reuşit să fie pentru un minuţel-două actori principali.

——-

Pentru muncă şi răsplată: Juriul alcătuit din prof. Dorina Moraru Drăghici –inspector limba română, prof. Stelian Busuioc şi bibliotecara Máthé Izabella au hotărât asupra prestaţiei concurenţilor premiilor şi au făcut aprecieri una mai elogioasă decât alta.

——-

Premiile acordate la categoria 11-13 ani – Mara Croitor (Şcoala Gimnazială „Liviu Rebreanu”) premiul pentru iniţiativă – cea mai mică şi curajoasă cititoare care şi-a reprezentat cu cinste şcoala, participând activ la dezbatere; László Ákos (Liceul de Artă „Nagy István”) a fost apreciat pentru originalitatea ideilor exprimate; Delia Manu (Colegiul Naţional „Octavian Goga”) – apreciată pentru originalitate şi acurateţe; Ábrahám Ágnes (Liceul de Artă „Nagy István”) premiul „Cititorul anului” – a fost apreciată de juriu, la fel ca şi în cazul celorlalţi concurenţi, pentru originalitate. În plus, juriul a apreciat interesul pentru cunoaştere şi felul cum a reuşit să-şi exprime trăirile interioare generate de lectură.

Categoria 14-18 ani – Benchea Rebeca (Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni”) – atingerea unor aspecte existenţiale, formulări care trădează sensibilitate, dar şi un limbaj critic în formare; Nistor Melinda (Colegiul Naţional „Octavian Goga”) – apreciată pentru recomandarea de carte în cadrul dezbaterii „Convinge-mă să citesc!”

PREMII SPECIALE acordate de organizatori:

Péter Blanka (Liceul Teoretic „Márton Áron”) – apreciată pentru atitudinea faţă de lectură, aspectul ordonat al materialelor scrise prezentate juriului şi capacitatea de a surprinde subtilităţile; Cosferenţ Iulia Maria (Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni”) – apreciată pentru sensibilitatea argumentării şi pentru gândirea critică; Purice Alina şi Sandu Anamaria (Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni”) – apreciate pentru discursul activ; Fehér Nicoletta (Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni) – apreciată pentru implicare în lectură.

——–

Premiul „Cititorul anului”a revenit tinerei PUSTIANU VALERIA (Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni”) – apreciată, pe lângă originalitate, şi pentru capacitatea de a surprinde o gamă largă de sentimente ale personajelor, în paralel cu dezvăluirea propriului caracter.

AURELIA ILUŢ

Comentarii:

comentarii

One comment

  1. Lăudabilă acțiunea profesorilor, elevilor și bibliotecarilor! Cu cât mai multe asemenea acțiuni, cu atât mai bine! Doar o singură nedumerire: denumirea bibliotecii. Eu știu că Janos Kajoni a fost, de fapt, Ion Căianu, român născut în comuna /satul Căianu Mic, jud.Cluj, al cărui nume a fost scris diferit, în limbile română, maghiară și germană ale timpului său. A fost un personaj important pentru Miercurea Ciuc, în special pentru mănăstirea Șumuleu și merită recunoștința și respectul urmașilor, indiferent de etnie. Era, totuși, frumos, din partea ”nașilor” bibliotecii dacă i se scria numele în limba română, din respect pentru adevăr. Apoi, se putea scrie și în celelalte două limbi, așa cum figurează în documente, precum tăblițele de la instituțiile oficiale sau localități. În paranteză fie vorba, numele de persoane sunt intraductibile.

Leave a Reply to Vasile Ișan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.