Încă un val… | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 21 octombrie 2020
Home » Societate » Încă un val…
Încă un val…

Încă un val…

Poate ultimul, nu se ştie, care va purta pe coama lui alţi 15 „naufragiaţi”

 

La 1 august 2014 se va împlini un an de când a început reorganizarea unităţilor aflate în subordinea Ministerului Finanţelor Publice, demers soldat cu înfiinţarea unor direcţii generale regionale şi desfiinţarea unor direcţii generale judeţene, al căror efectiv a fost restrâns până la limita care să facă posibilă, în opinia celor ce au hotărât acest lucru, rezolvarea cu bine a tuturor problemelor existente într-un domeniu atât de sensibil.

Atunci, în decurs de o lună de zile, şi de pe harta judeţului nostru a dispărut DGFP Harghita, locul ei fiind luat de actuala Administraţie Judeţeană a Finanţelor Publice (AJFP), care, asemenea celorlalte administraţii din Alba, Mureş, Sibiu şi Braşov, se subordonează Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice (DGRFP) din municipiul de la poalele Tâmpei.

Tot atunci, ca urmare a modificărilor operate, din cei 467 de angajaţi ai instituţiei harghitene, au mai rămas în schemă 384, disponibilizaţii, 83 la număr după cum uşor se poate observa, părăsind sistemul. A fost ca un tsunami…

Curioasă să aflu ce s-a întâmplat în primul trimestru din acest an, într-un perimetru exact, marcat şi de subţierea rândurilor plutonului de… execuţie din cadrul AJFP Harghita, trebuie să vă spun că am avut parte de o surpriză cât carul: statul de funcţii al DGRFP Braşov este încă în modificare! Ce să mai înţeleg din toate astea, că reorganizarea, sau restructurarea sistemului încă nu s-a încheiat?! Da, acesta e răspunsul, pentru că, potrivit domnului Kedves Emeric, şeful AJFP Harghita, la nivel regional analizele efectuate au evidenţiat faptul că în judeţele Harghita şi Alba numărul inspectorilor de la inspecţia fiscală este excedentar, iar în judeţele Mureş, Sibiu şi Braşov deficitar, motiv pentru care conducerea DGRFP şi-a propus să transfere definitiv 15 oameni de aici acolo printr-un concurs, ei urmând apoi să rămână la dispoziţia decidenţilor.

Deşi mult mai mic decât primul, anunţatul val va purta şi el pe coama lui alţi 15 „naufragiaţi”, de a căror soartă se va ocupa, cel puţin la nivel declarativ, cineva.

Ce se va întâmpla însă după ce şi ei, de voie, de nevoie, vor părăsi corabia?! „Va fi redus implicit şi numărul serviciilor AJFP Harghita din teritoriu”, m-a lămurit repede domnul Kedves. „Astfel, la persoane juridice în loc de patru vor fi trei, iar la persoane fizice în loc de două va fi unul”.

Şi ce-i cu asta, m-am gândit eu, că doar unde merge mia se duce neobservată şi suta! Ei bine, lucrurile nu stau chiar aşa, pentru că, după judecata economistului, simpla prezenţă a inspectorilor în zonă îi poate pune pe gânduri pe contribuabili. „E ca atunci când eşti la volan pe şosea: dacă cineva îţi face semn cu farurile înţelegi că, undeva la cotitură, te pândeşte radarul şi reduci viteza; dacă afli însă că drumul e liber, calci pedala de acceleraţie până la fund şi te tot duci, făcând abstracţie totală de riscurile la care singur te expui”.

Până când voi afla ce se va decide cu cei 15 oameni şi cu serviciile din care ei vor pleca, am să vă spun ce s-a întâmplat acum în 2014. Şi vă spun, citându-l pe şeful AJFP, că „în ciuda tuturor reorganizărilor făcute, contribuabilii harghiteni au înţeles, ca şi în alţi ani, că e de datoria lor să-şi achite obligaţiile faţă de buget, şi rezultatele confirmă acest lucru”. Astfel, arăta d-l Kedves, dacă avem în vedere gradul de realizare al programului de încasări aferent trimestrului I 2014, comparativ cu trimestrul I 2013, vorbim despre 105,37, respectiv 102,83 procente, iar dacă avem în vedere valoarea netă, exprimată în milioane lei, atunci vorbim despre 244,69, respectiv 241,22 mil. RON.

Din păcate, potrivit afirmaţiei sale, în primele trei luni ale anului în curs, comparativ cu primele trei luni ale anului trecut, a crescut numărul societăţilor care au intrat în insolvenţă ca urmare a restrângerii activităţii economico-financiare, lucru valabil la nivelul întregii ţări; din fericire a crescut şi numărul societăţilor care au apelat la eşalonarea la plată a datoriilor şi care, procedând astfel, „au primit o gură de oxigen din partea administraţiei interesată să preîntâmpine acest fenomen negativ numit insolvenţă”.

Chiar dacă ar mai fi multe de spus legat de numărul contribuabililor, arierate, TVA, sau despre măsurile prevăzute în scopul realizării integrale a programului de încasări, eu pun deocamdată punct aici şi urmăresc de la distanţă valul ce va să vină. O fac însă cu speranţa că acolo, undeva în larg, îl va înghiţi marea înainte ca alţi oameni să ajungă pe coama lui…

ŞTEFANA DRĂGHICI

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.