Fórika István, preşedintele Asociaţiei PRO Izvoru Mureşului: Nu văd cât de repede o să înceapă să revină musafirii, cât de repede o să-şi recapete încrederea să plece de acasă | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 26 mai 2020
[ditty_news_ticker id="20336"]
Home » Economic » Fórika István, preşedintele Asociaţiei PRO Izvoru Mureşului: Nu văd cât de repede o să înceapă să revină musafirii, cât de repede o să-şi recapete încrederea să plece de acasă
Fórika István, preşedintele Asociaţiei PRO Izvoru Mureşului: Nu văd cât de repede o să înceapă să revină musafirii, cât de repede o să-şi recapete încrederea să plece de acasă

Fórika István, preşedintele Asociaţiei PRO Izvoru Mureşului: Nu văd cât de repede o să înceapă să revină musafirii, cât de repede o să-şi recapete încrederea să plece de acasă

Izvoru Mureşului, cândva o staţiune care, cel puţin în sezonul de iarnă, reprezenta un pol de atracţie pentru turişti, s-a reorientat către turismul rural. A şi fost necesară această strategie după ce multe atracţii de acolo au intrat în paragină, dintre ele amintind doar hanul turistic, cluburile şi pârtia de schi. Astfel, în staţiune s-a dezvoltat un turism rural, unde, aşa cum zicea Fórika István, preşedintele Asociaţiei PRO Izvoru Mureşului, vin oameni cărora le place viaţa la ţară, care vor să facă trasee montane, care vor să încerce din produse tradiţionale. Iar musafirii sunt clienţii vechi, care au plecat cu impresii bune, dar şi prieteni de a-i lor care ajung pe bază de recomandare. Staţiunea e plină cu turişti în special de sărbători (Paştele catolic şi ortodox, Rusaliile catolice şi sărbătorile de iarnă), dar şi în perioada când elevii au vacanţă, iar părinţii vin cu cei mici la Izvoru Mureşului, pentru că aici copiii pot fi supravegheaţi, au un loc de joacă, pot găsi o grădină, pădurea e aproape, au posibilităţi de drumeţii, sunt izvoare.

În prezent, în Izvoru Mureşului sunt în jur de 15 unităţi de cazare acreditate (numărul neoficial al acestora fiind mult mai mare), care pot primi peste 300 de turişti.

Pe lângă turişti, cei care animă localitatea sunt şi proprietarii de case de vacanţă, persoane care trăiesc în oraşe şi se retrag, periodic, dintre betoane în apropierea naturii.

Au fost pierdute rezervările de Paşte şi de Rusalii

La fel ca în tot domeniul turismului, şi pensiunile din Izvoru Mureşului au avut de suferit de pe urma pandemiei de COVID-19. Despre modul cum unităţile de cazare au fost afectate, dar şi despre posibilitatea redeschiderii turismului, am vorbit cu Fórika István, preşedintele Asociaţiei PRO Izvoru Mureşului – o asociaţie care cuprinde 9 pensiuni din localitate.

În bani, nu poate preciza cât s-a pierdut în această perioadă, dar spunea că pensiunile din Izvoru Mureşului au pierdut mulţi clienţi.

Urmau acum Rusaliile, perioadă în care totdeauna era plin, în localitate sosind autocare cu turişti, iar în gară oprea chiar şi trenul misionar. Toate aceste rezervări au fost pierdute. „S-a pierdut – continua Fórika István – Paştele catolic, s-a pierdut Paştele ortodox – în fiecare an eram pregătiţi cu meniuri tradiţionale, aveam musafiri care veneau cu familii, cu prieteni. Toate astea s-au pierdut”.

Din fericire – dacă se poate spune – odată cu anularea rezervărilor nu au fost probleme legate de returnarea banilor. Şi asta pentru că pensiunile de acolo nu adoptă un sistem de plată în avans, de multe ori rezervările fiind făcute telefonic.

De asemenea, turismul în Izvoru Mureşului nu e văzut ca pe o afacere principală, ci doar ca o sursă de venit suplimentar, proprietarii de pensiuni având şi alte afaceri sau locuri de muncă.

Fără pregătiri speciale pentru redeschidere, dar condiţiile de distanţare fizică se pot îndeplini fără probleme

L-am întrebat pe preşedintele asociaţiei pensiunilor din Izvoru Mureşului dacă acum, când se încearcă să se stabilească un termen de redeschidere a sezonului turistic, proprietarii unităţilor de cazare fac pregătiri speciale.

„Nu am cunoştinţă de măsuri speciale” – răspundea acesta. Dar, continua acesta, „dacă ar trebui să respectăm nişte condiţii, ar fi la numărul de clienţi care să intre într-o locaţie. Asta nu ar fi o problemă”.

Pe de altă parte, datorită specificului zonei şi a tipului de turism, nu ar fi probleme nici cu păstrarea distanţării fizice. Pe de o parte, pentru că sunt pensiuni cu capacităţi mici de cazare – de la 4 persoane până la maximum 10-12 persoane. Apoi, aşa cum se ştie, fiecare unitate de cazare face parte dintr-o gospodărie separată, fiind astfel evitat contactul cu localnici sau turişti din alte pensiuni. De asemenea, oaspeţii au acces la bucătărie, unde îşi pot prepara ei singuri mâncarea, doar la cererea lor fiind preparate şi mâncăruri tradiţionale.

Dar până ca turiştii să ajungă, fie în Izvoru Mureşului, fie în Borsec, Lacu Roşu sau oricare altă localitate din ţară, condiţia principală este ca oamenii să se poată deplasa. „Cât timp sunt aceste restricţii de circulaţie, noi nici nu ne gândim la promovare; stăm şi aşteptăm să vedem ce se întâmplă. În schimb, ca să putem primi musafirii, noi suntem pregătiţi. (…) Avem şi promovare pe Internet, avem şi legături cu agenţii de turism. Musafirii care cunosc zona, care au încredere în vorbele celor care au fost la noi, atunci vin. Noi suntem pregătiţi să-i aşteptăm. Mă gândesc că o să fie nişte condiţii şi pentru noi”, spunea Fórika István.

În loc de concluzie

Chiar dacă îşi fac speranţe că turiştii vor reveni în Izvoru Mureşului, perspectivele nu sunt tocmai bune, proprietarii unităţilor de cazare fiind îngrijoraţi în acest sens, mai ales că, de obicei, în această perioadă rezervările pentru vară erau făcute.

„Vara e frumos când staţiunea e plină de musafiri şi de cei care locuiesc în căsuţe de vacanţă. Dar perioada asta a fost destul de sumbră.

Avem speranţe, dar nu văd cât de repede o să înceapă să revină musafirii, cât de repede o să-şi recapete încrederea să plece de acasă”, spunea Fórika István.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.