Finalizare proiect: Tabăra de Scriere creativă „Toplitera”, ediţia a treia | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 15 decembrie 2019
Home » Cultură » Finalizare proiect: Tabăra de Scriere creativă „Toplitera”, ediţia a treia
Finalizare proiect: Tabăra de Scriere creativă „Toplitera”, ediţia a treia

Finalizare proiect: Tabăra de Scriere creativă „Toplitera”, ediţia a treia

Lumea s-a născut dintr-o poveste şi continuă cu o poveste. Iar lumea poate deveni mai bună doar uzând de poveste, şi asta e clar dacă ne gândim la modelul nostru spiritual cel mai înalt, Iisus Hristos. De fapt, nu pare a fi altă bucurie mai mare decât cea de a ne spune poveşti, poveşti imaginare sau reale. Dar oare ştim cum se spune o poveste? Ce stă în spatele unei scrieri bune, care să fascineze cititorul? Cam asta e ideea de la care s-a pornit când a fost iniţiat proiectul de care vă vom povesti. Este vorba de proiectul „Toplitera, Tabără de Scriere creativă” 2019.

Acesta s-a derulat prin programul de finanţare a proiectelor culturale pe anul 2019 al Primăriei Topliţa şi în această lună a ajuns la final.

Aplicantul, Centrul Cultural Topliţa, în parteneriat cu Biblioteca municipală „George Sbârcea” din Topliţa, s-a ocupat de desfăşurarea activităţilor proiectului, în principal fiind vorba de tabăra de scriere creativă cu scriitorul Florin Iaru, dar şi de întocmirea unei reviste care să cuprindă cele mai bune texte ale copiilor. Echipa de proiect cuprinde cinci membri: Viorica-Macrina Lazăr, Costel Lazăr, Mirabela Joandrea, Marcel Răduţ Sălişte şi Andreea Galdău.

Cursurile de scriere creativă care au făcut obiectul taberei au fost gratuite şi se desfăşoară pentru a treia oară în municipiul Topliţa.

Prin acest proiect, de trei ani la rând, scriitorul Florin Iaru, un nume reper în literatura română, a îndrumat în cele 5 zile un număr de 21 de elevi aspiranţi la îndeletnicirea de scriitor.

În prima parte a acestor zile scriitorul Florin Iaru a vorbit despre ce presupune, în mod specific, creaţia literară, care sunt secretele unei scrieri bune, care sunt eforturile pe care trebuie să le facă un scriitor, dar şi care sunt frustrările care îl ţin în loc pe creator, sau chiar şi pe cititor şi cum să facă să le evite. Cu o bogată experienţă creatoare, Florin Iaru a ştiut să pună în valoare ceea ce este esenţial în arta scrisului, astfel că, în cea de-a doua parte a fiecărei zile, profesorului i s-a supus analizei şi interpretării un material bogat şi divers, creat de cursanţi, exclusiv pe bază de imaginaţie şi proprie experienţă.

În tabără au avut loc şi nişte ateliere: în prima zi un atelier de relaţionare, cu ajutorul psihologului şcolar Liliana Matei, iar în a treia zi un atelier de comunicare, sub îndrumarea profesorului Marcel Răduţ Sălişte din Craiova şi unul de pictură, coordonat de pictoriţa Maria Mirabela Joandrea.

Cursanţii, curioşi şi aplecaţi cu pasiune către acest domeniu, au aşteptat în fiecare zi cu nerăbdare indicaţiile profesorului, căruia i-au ascultat aprecierile şi observaţiile.

Activitatea din tabără s-a materializat printr-un număr special din revista Toplitera, revistă ajunsă la al patrulea an de existenţă.

În cea mai mare parte, cursanţii au fost din municipiul Topliţa, iar vârsta acestora a fost între 12 şi 18 ani.

Feed-back-ul imediat pe care aceştia l-au primit este valoarea adăugată a acestui proiect, deoarece sfaturile scriitorului Florin Iaru îi vor însoţi pentru mult timp de aici încolo.

Pe lângă cursuri, Florin Iaru i-a îndrumat şi în domeniul lecturii, de asemenea le-a dat sugestii de filme valoroase, pe care nu ar trebui să le rateze şi care îi vor ajuta în deprinderea de a construi un fir epic. În acest sens, în fiecare seară din perioada taberei a fost proiectat un film de înaltă calitate artistică. Cel mai mult, scriitorul a pus accent pe nevoia de lectură.

Iată ce ne declara în tabără Florin Iaru însuşi: „În ţara noastră sunt talente cu duiumul, doar că, la noi, dispar pe drum. Trebuie doar puţin efort, multă pricepere şi o enormă dragoste de literatură pentru a întoarce tânăra generaţie către citit şi scris. Proastele deprinderi sau refuzul de a citi literatură (încă) vin din proasta înţelegere a fenomenului în şcoli. Un text literar nu trebuie musai analizat şi interpretat. Principalul lui scop e să încânte, să te facă să visezi şi să te ducă unde nici cu gândul nu gândeşti. E o plăcere, şi nu una vinovată. (…) Tabăra în care am antrenat peste douăzeci de tineri e unul din exemplele care ar trebui urmate în fiecare judeţ. În câteva zile, toate prejudecăţile, inhibiţiile şi blocajele s-au dus. Fără să le cer capodopere, am pus tinerilor simpla condiţie să fie sinceri, să spună ce gândesc. Cu stilul, cu măiestria, vom vedea mai încolo”.

Revista de proză cu care se încheie proiectul este disponibilă atât la Biblioteca municipală „George Sbârcea” Topliţa, cât şi la Centrul Cultural Topliţa şi, de asemenea, se distribuie gratuit pentru cei interesaţi, fiind prezentată cu diferite ocazii în şcoli, licee şi instituţii culturale.

Proiectul, pe lângă rezultatul palpabil – numărul special al revistei Toplitera – va avea un mare răsunet în viaţa viitoare a celor care au participat, deoarece, o dată puse bazele în domeniul literar, unor pasionaţi de scris nu le mai lipseşte decât exerciţiul personal, atât în ce priveşte scrisul, cât şi-n ce priveşte lectura, pentru ca ei să ne creeze cele mai frumoase texte şi pentru a ne încânta cu cele mai profunde emoţii.

Viorica Macrina LAZĂR

Comentarii:

comentarii

One comment

  1. Mama tata si copilu. Inalte maiestrii culturale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.