Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Festivalul European de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, dedicat în acest an preotului franciscan de origine română Ioan Căianu | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Cultură » Festivalul European de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, dedicat în acest an preotului franciscan de origine română Ioan Căianu
Festivalul European de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, dedicat în acest an preotului franciscan de origine română Ioan Căianu

Festivalul European de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, dedicat în acest an preotului franciscan de origine română Ioan Căianu

Pe scenele festivalului vor concerta artişti din şapte ţări: Danemarca, Elveţia, Franţa, Germania, Italia, România şi Ungaria. Timp de opt zile, artiştii vor prezenta un regal de 18 concerte, din care nu vor lipsi texte muzicale din culegerea „Codex Caioni”, care poartă numele călugărului franciscan culegător de folclor, care şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii în Transilvania, un gânditor de anvergură renascentistă în plină epocă a Barocului

Între 7 şi 14 iulie, actuala ediţie a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, eveniment remarcabil la nivel regional, se înscrie în anul comemorativ Ioan Căianu, la 390 de ani de la naşterea sa, aducând omagiu personalităţii şi activităţii sale între care se distinge culegerea de manuscrise muzicale „Codex Caioni”, care conţine 346 de lucrări muzicale. „Am dedicat această ediţie lui Iohannes Caioni, pe de o parte fiindcă anul acesta se împlinesc 390 de ani de la naşterea sa, iar pe de altă parte pentru că în urmă cu 40 de ani a avut loc un concert în memoria acestuia, care a declanşat ideea naşterii, un an mai târziu, în 1980, a Festivalului de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc, de la a cărui primă ediţie s-au scurs 39 de ani. Manuscrisele moştenite de la călugărul franciscan ne oferă posibilitatea de a retrăi atmosfera magiei muzicii aristocraţiei din Transilvania. Să ascultăm această muzică cu inimi deschise şi nobile!”, explică şi ne îndeamnă directorul artistic al festivalului, dr. Ignác Csaba Fillip.

Chiar şi motto-ul ediţiei actuale „Qui cantat, bis orat – Cine cântă, se roagă de două ori” este o cugetare a călugărului care prin întreaga sa activitate a îmbunătăţit considerabil viaţa culturală din regiune.

Deschiderea oficială va avea loc duminică, la ora 18:30, la Cetatea Mikó, cu un concert de excepţie: „Călugărul şi drumeţul, sau vizita lui Daniel Speer la Iohannes Caioni”, un proiect aparţinând fondatorului Ansamblului Le Baroque Nomade | XVIII-21, muzicianul şi dirijorul Jean-Christophe Frisch. Pe scenă vor evolua aproximativ 30 de muzicieni şi dansatori din Franţa, România şi Ungaria.

Programul manifestării este unul marcat ca un fir roşu de „Codex Caioni”, iubitorii de muzică veche având prilejul să urmărească 18 concerte susţinute de 13 formaţii în nu mai puţin de 7 locaţii, majoritatea emblematice: Cetatea Mikó, ridicată în secolul al XVII-lea în stilul Renaşterii târzii, Biserica „Szent Ágoston”, Biserica „Millenium”, Biserica Unitariană, Capela „Sfânta Ana” din Siculeni, Sala de festivităţi a Colegiului Naţional „Márton Áron” din Miercurea Ciuc şi la Cinematograful din Miercurea Ciuc.

Iată şi câteva recomandări, venite din partea directorului artistic al festivalului şi managerului Centrului Cultural Judeţean Harghita, Ferencz Angéla: „Luni va fi prezentă formaţia care a câştigat în urmă cu doi ani, la Cluj, Concursul de interpretare a muzicii baroce; marţi – un concert cu Bognár Szilvia, István Konya şi Bede Péter, care tratează paralelismele dintre muzica populară şi cea cultă; miercuri, formaţia Alta Belleza din Elveţia, cu Triste plaisir, etalând mai multe instrumente cvasi-necunoscute, cel puţin pe la noi: cornetine, schalmei, instrumente rare despre care nu se predă şi foarte rar le putem asculta, vă recomand acest concert; joi, Tóth Vajna Zsombor va cânta la clavicord, un instrument cu sonoritate redusă, de care trebuie să stăm cât mai aproape şi să ne deschidem bine urechile. Vor fi concerte şi în biserici şi vă atragem atenţia asupra unei slujbe catolice în Capela de la Siculeni, susţinută în limba latină, pe muzică gregoriană – va fi unicat şi merită să o ascultaţi”.

Un element caracteristic festivalului de la Miercurea Ciuc este Orchestra Barocă. Ea se formează ad-hoc, reuneşte muzicieni din ţară şi din străinătate, sub conducerea artistică a violonistei germane Ulrike Titze, co-fondatoarea Orchestrei Baroce din Dresda şi va susţine, vineri, un concert special, unic din punct de vedere al membrilor şi repertoriului, invitându-ne să ne bucurăm de „Muzica pe cursul Dunării în secolul al XVIII-lea”.

Sâmbătă, toată ziua este dedicată copiilor, care vor putea participa la jocuri interesante, Musica Historica (Ungaria) va oferi un concert de muzică maghiară din secolele XVI–XVII, după care formaţiile Codex şi Passeggio (România) vor interpreta dansuri din Codicele Caioni, iar duminică vor concerta Carmina Renascentia în Biserica Unitariană, în Biserica „Millenium” va fi prezentat un concert de orgă şi cu muzica interpretată de La Chambre du Roy René din Italia, un concert plin de viaţă şi cu mulţi dansatori. Festivalul se va încheia cu un concert pe măsura celui de deschidere, susţinut de Stradivaria – Ensemble Baroque de Nantes (Franţa) şi Ansamblul Baroc Transylvánia (România), care ne vor prezenta Portrete ale Orientului şi ale Occidentului.

Programul actualei ediţii este întregit de prezentări de albume, întâlniri cu publicul, prezentări de instrumente, degustare de vinuri monahale şi dansuri specifice secolelor al XV-lea până la al XVIII-lea la curţile regilor şi ale nobilimii, în haine de epocă, susţinute de profesorii şi cursanţii singurei Universităţi de Muzică Veche din România, care precede şi se desfăşoară în paralel cu festivalul de la Miercurea Ciuc. De altfel, merită menţionată participarea la Universitatea de Vară, una record – peste 100 de participanţi – în creştere de la an la an, în ciuda numărului limitat de locuri.

„Este şi rămâne, din punctul nostru de vedere, un eveniment de bază în calendarul cultural municipal. (…) Dacă ne uităm doar în ultimele trei decade, vedem foarte mulţi organizatori, şi pe plan artistic, şi pe plan managerial, în jurul acestui festival, care a fost şi este o pată de culoare, o săptămână de cultură adevărată, nu numai în municipiu, dar şi în regiune, cât şi, pot să spun fără modestie, în România”, a punctat primarul municipiului Miercurea Ciuc, Ráduly Róbert Kálmán, prezent la conferinţa de presă de prezentare a festivalului.

Managerul Centrului Cultural Judeţean Harghita, Ferencz Angéla, a atras atenţia şi asupra unui masterclass, care va fi organizat la sfârşitul lunii iulie şi începutul lui august, „un laborator de Muzică Veche”, dedicat tinerilor care au aplecare către acest gen de muzică. Conferinţa de presă s-a încheiat cu un scurt program artistic, cuprinzând piese interpretate la lăută de tânărul Filip Zsombor.

Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc a luat fiinţă în anul 1980, la iniţiativa Ansamblurilor „Barozda” şi „Kájoni”. Începând din anul 2005, organizatorul manifestării este Centrul Cultural Judeţean Harghita, sprijinit de Consiliul Judeţean Harghita, Primăria Miercurea Ciuc şi de alţi parteneri.

În 2008, Festivalul de Muzică Veche a devenit membru al Reţelei Festivalurilor de Muzică Veche din Europa, cu sediul în Lyon, intrând în categoria marilor festivaluri europene. Comisia Europeană i-a acordat marca „Europe for Festivals, Festivals for Europe (EFFE)”, manifestarea fiind menţionată şi în cataloagele care informează publicul despre cele mai bune festivaluri europene.

Programul primelor zile ale Festivalului de Muzică Veche Miercurea Ciuc

Duminică, 7 iulie

Ora 13:15 – KÁJONI CONSORT şi invitaţii săi (România): „Haideţi, să ne bucurăm pentru Domnul” – la Biserica Milenială (str. Kossuth Lajos, nr. 38)

La Cetatea Mikó (Piaţa Cetăţii, nr. 2):

Ora 18:00 – Deschiderea oficială a festivalului

Ora 18:30 – LE BAROQUE NOMADE | XVIII-21 şi invitaţii săi (Franţa, Ungaria, România): Călugărul şi drumeţul, sau vizita lui Daniel Speer la Joannes Kájoni

Luni, 8 iulie

La Colegiul Naţional „Márton Áron”, Sala Festivă (str. Márton Áron, nr. 80):

Ora 16:30 – GÁBOR KOVÁCS (Ungaria), prelegere: Curcubeu deasupra Europei – Despre legăturile europene ale manuscrisului Codex Caioni

Ora 20:00 – RECURRING COMPANY (Ungaria, Danemarca): Phantasia Britannica – În Anglia, pe drumul dintre Renaştere şi Baroc.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

One comment

  1. Cred că nu s-a gândit nimeni, dar era bine dacă se îmbina muzica lui Ioan Căianu cu literatura dedicată lui Ioan Căianu. Am în vedere romanul MARELE CÂNTEC al lui Mihail Diaconescu, o frescă a vieții Depresiunii Ciucului și Mânăstirii Șumuleu din timpul lui Ioan Căianu Valahul.
    Succes mult Festivalului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.