Expoziţia „Studio 9”, la a VII-a ediţie | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 15 septembrie 2019
Home » Cultură » Expoziţia „Studio 9”, la a VII-a ediţie
Expoziţia „Studio 9”, la a VII-a ediţie

Expoziţia „Studio 9”, la a VII-a ediţie

 

La Galeria de artă din incinta Prefecturii şi a Consiliului Judeţean Harghita în seara zilei de 3 iulie a avut loc vernisajul Expoziţiei de artă „Studio 9”, proiect ce datează din vara anului 2006. O expoziţie itinerantă ce poate fi vizionată la Miercurea-Ciuc până la data de 28 august.

Sub limbajul simbolic pasionatul de artă poate descoperi sâmburele de adevăr, acel mesaj pe care şi l-au propus artiştii prin lucrările lor. Aşa-zisa „lume sensibilă” o descoperim la mai toţi, întâlnind realităţi care depăşesc timpul şi spaţiul. Demn de relevat este şi faptul că invenţia, experimentul există şi-n acest ciclu de tablouri, desprinzându-se din ele existenţa obiectivă, dar ne confruntăm cu destule situaţii de lucrări create de conştiinţa, de sufletul sau spiritul creatorului. Toţi ne mişcăm în mijlocul unei lumi de imagini, de senzaţii, de reprezentări. Iată-ne şi de această dată în faţa unei bogate şi calitative oferte de forme şi imagini, ca rezultat al invenţiei şi fanteziei grupării „celor nouă”. Cel doritor, cel interesat, cel talentat vine să comunice, să dialogheze cu iubitorul de artă. Acesta din urmă va trebui să reţină că artistul are în mintea sa imagini cărora poate să le corespundă ceva în realitatea externă. Ne permitem şi această succintă „viziune” despre expozanţi.

Bara Barnabás ne-a familiarizat cu formele sale lucrate în lemn, finisarea şi detaliul regăsindu-le în lucrările: Formă plutitoare, Pasăre, motiv atât de cunoscut în sculptura universală, apoi Mama-Pământ, Fantomă. Ciclul cu cele şase tablouri ale lui Botár László are un titlu plin de mister, Învierea gălăgioasă.Simplacitirea anului 2014 ne arată statornicia şi eficienta cercetare a lumii, neîntreruptul dialog dintre artist şi motiv în faţa şevaletului. Lucrările înmarmură Coif şi Guler ale lui Gergely Zoltán demonstrează siguranţa cu care sculptorul mânuieşte mijloacele tehnice specifice acestei arte.Setul de picturi cu care se prezintă Mezey Ildikó se doreşte o sincerăşi emoţionantă confesiune. Este cronica unei tinere care-i stăpânită de tainice armonii. Celor cinci lucrări se adaugă şi alte cinci intitulate Notiţe, deşi era mai firesc a se denumi „File de jurnal”.Nagy Ödön,princompoziţia sa simbolică, ce poartă titlul Începutul sfârşitului, comunică un mesaj, plin de întrebări privind viaţa şi istoria. Lărgind nota, aş zice, că putem să reflectăm la soarta creaţiei umane necontenit ameninţată de blestemul sacrificiului. M-a impresionat plăcut ieşirea la rampă, cu pânzele sale în tonalitatea brumărie, roşcată, a lui Szabó Árpád.Picturasa a evoluat de la modalităţile impresioniste, maturizându-se în cadrul unei viziuni originale. 

Cel care ne-a obişnuit cu portretele sale atât de originale, pe Turcza László, îl văd în această expoziţie, în aceeaşi varietate componistică, dar cu o viziune filozofică. Chiar şi titlurile îi certifică această constatare, Cugetătorul, Filozofi, Rămas bun, Înger pământean. Váncsa Mónika este creatoarea, căreia îi place să cocheteze cu ludicul. Povestea ei nu trebuie înţeleasă ca o naraţiune, ci ca o stare de încântătoare puritate. Titlurile Spiritul cărţii, Leagăn, Pe cer, pe pământ, peste Pământ,sunt tot atâtea concepţii jucăuşe, care te atrag în ideea că, dincolo de orice, ne întoarcem mereu în acel univers fantastic al copilăriei.Xantus Géza, într-o plină maturitate creatoare, confirmă prin lucrările sale de mari dimensiuni (Turnul Babel,Călătorie, Fiul rătăcitor, Tunel, Cartea vieţii) acel lung şi complicat periplu, pe parcursul căruia s-au clarificat deopotrivă mesajul propriu şi mijloacele de comunicare menite să-l conţină.

Dr. Nicolae Bucur

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.