Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Examenele naţionale, pregătite cu minuţiozitate | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Învățământ » Examenele naţionale, pregătite cu minuţiozitate
Examenele naţionale, pregătite cu minuţiozitate

Examenele naţionale, pregătite cu minuţiozitate

„Nu cred că există acum mediu mai septic decât în şcoli şi la spitale”, ne asigură profesorii

Luni începe Evaluarea Naţională, primul din suita examenelor din viaţa de adolescent şcolit, iar pregătirile sunt pe ultima sută de metri.

La Colegiul Naţional „Octavian Goga” (CNO Goga), curtea şcolii a fost marcată cu locuri destinate fiecărui copil, respectând distanţarea fizică. Medicul şcolii măsoară temperatura, apoi elevii, în grupuri de câte 10, sunt preluaţi de doi angajaţi, care îi instruiesc în privinţa dezinfectării şi cum să-şi aşeze corect masca pe figură, iar încălţămintea şi-o dezinfectează pe ştergătoare impregnate cu dezinfectant amplasate la intrare. Ajunşi în incinta şcolii, sunt preluaţi de profesori şi conduşi în sala lor de clasă, numai a lor pe întreaga durată a pregătirii, unde îşi dezinfectează mâinile din nou, înainte de a-şi ocupa locul în băncile marcate cu numele lor. Culoarele şcolii sunt împărţite pe sensuri de circulaţie, intrarea se face prin trecerea de acces principală, iar ieşirea pe scara elevilor, prin spatele clădirii unităţii de învăţământ. La ieşire elevii îşi aruncă masca pe care au purtat-o pe durata cursurilor/probei de examen în recipientul menit acestui scop şi primesc una nouă, pentru ziua următoare.

„Sălile şi toate suprafeţele se dezinfectează după fiecare grupă, se ozonifică aerul în fiecare sală de clasă – avem două aparate de ozonificare date de Primărie – pentru a fi reutilizabilă în condiţii de siguranţă în ziua următoare”, a precizat Magdalena Dumbravă, directoarea CNO Goga.

Pentru Evaluarea Naţională, aici au fost pregătite opt clase pentru 60 de candidaţi, iar pentru examenul de Bacalaureat, care va fi susţinut anul acesta de 111 absolvenţi şi de alţi candidaţi din seriile anterioare înscrişi, în douăsprezece săli de la etajele I şi II, „pentru ca elevii să fie cât mai feriţi”, lăsându-se cel puţin o clasă liberă între ele.

Pe durata pregătirii elevilor şi în timpul desfăşurării examenelor naţionale, în incinta şcolii au acces doar persoanele prevăzute în procedura stabilită de fiecare şcoală în parte şi trimisă la Direcţia de Sănătate Publică (DSP).

Diferenţa faţă de activităţile de pregătire, care încep la intervale diferite, de cel puţin 10 minute pentru fiecare dintre grupe, permiţând elevilor să ajungă pe rând la şcoală şi să nu staţioneze în grupuri mari la intrarea în unitatea de învăţământ, examenele naţionale vor începe la oră fixă. Aşa că, începând de luni, când va avea loc prima probă a Evaluării Naţionale, dacă nu apar modificări la solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEC), elevii vor trebui să vină în grupuri de câte 10, la intervale de câte 10 minute. „Asta înseamnă că cei 60 de elevi ai noştri, care trebuie să fie în sala de clasă cel târziu la ora 8:30, trebuie să sosească la şcoală începând de la 7:30. (…) Noi vom posta programul de sosire pe site-ul şcolii şi, dacă vom obţine permisiunea Comisiei Judeţene, a Comisiei Naţionale de examen şi în funcţie de ceea ce se va transmite de la MEC, am dori să trecem şi numele copiilor; şi dacă nu se poate astfel, o altă soluţie ar fi să informăm elevii în circuit în scris, pe grupurile lor de WhatsApp, prin diriginţi, despre componenţa fiecărei grupe şi la ce oră trebuie să sosească. Şi atunci ar fi clar pentru toată lumea, când să vină la şcoală, ca să nu aştepte”, a explicat prof. Dumbravă.

O altă propunere ar fi ca la examenul de Bacalaureat, acolo unde numărul de candidaţi este mare, şcolile să aibă două cadre medicale pentru măsurarea temperaturii elevilor. „Aşa am putea să scurtăm timpul de sosire la o oră şi nu la două ore, în cazul nostru”, a precizat directoarea CNO Goga.

Regulilor existente şi deja cunoscute (distanţarea fizică, purtarea măştilor de către elevi, membrii comisiilor care vor împărţi subiectele şi profesorii supraveghetori şi prezenţa în şcoală a cadrului medical pe toată durata examenului) li se va adăuga monitorizarea audio-video. Rostul lor este să protejeze şi să confere siguranţă atât elevilor, cât şi profesorilor.

∗∗∗

La Şcoala Gimnazială „Miron Cristea” din Topliţa vor susţine probele Evaluării Naţionale 36 de elevi, pentru care au fost amenajate, dezinfectate şi dotate corespunzător patru săli de clasă, iar procedura stabilită la nivelul şcolii a fost transmisă, prin diriginţi, profesorilor şi elevilor vizaţi. „Există un grafic de prezenţă la şcoală, potrivit căruia ei vor veni la fiecare probă de examen alternativ, băiat şi fată. După ce li se va lua temperatura, vor fi conduşi de dascălii numiţi în cele două băi, unde se vor spăla şi vor fi ajutaţi să se dezinfecteze şi să îşi pună măştile pe care le primesc, toate acestea sub supravegherea unui membru al Comisiei”, a povestit directoarea unităţii de învăţământ, prof. Anda Elena Ianoşi. Elevii vor fi însoţiţi de profesori, pe traseul unic, către sala de examen dezinfectată, în care vor păşi trecând peste covorul îmbibat cu substanţe biocide. „Noi vom avea câte 9 elevi într-o sală de examen, respectând spaţiul, sălile noastre dotate cu perdele de camuflaj, care ne permit, în zilele în care va fi foarte cald, să înlăturăm un posibil disconfort pentru elevi. Ei vor fi supravegheaţi în sala de clasă de doi asistenţi, unul în spate şi unul în faţă, asistenta medicală va fi şi ea pe hol, alături de o altă asistentă, care în caz de necesitate îi va conduce pe rând la baie. Totul e în ordine, avem suficiente măşti şi substanţe dezinfectante, copiii ştiu deja procedura, au exerciţiu de intrare şi de ieşire din şcoală, iar traseul lor nu se suprapune sub nici o formă cu ale celorlalţi, eliminând orice pericol de contaminare. În cazul în care unii dintre ei vor avea o uşoară febră, peste 37,3 grade, posibil generată de emoţii şi de graba către şcoală, aşteptăm puţin timp şi facem o nouă măsurare a temperaturii şi dacă îşi revine, va intra la examen”, a continuat directoarea Şcolii Gimnaziale „Miron Cristea” – Topliţa.

 ∗∗∗

La Liceul Teoretic „Sfântu Nicolae” din Gheorgheni, Evaluarea Naţională va fi susţinută de 27 de elevi, iar Bacalaureatul de 26 de absolvenţi ai seriei curente şi câţiva candidaţi din seriile anterioare. Acolo lucrurile sunt clare şi respectate cu stricteţe, după ce elevii şi părinţii acestora au semnat câte un Acord de conformare la măsurile stabilite pentru prevenirea răspândirii pandemiei COVID-19 în timpul pregătirii pentru şi desfăşurării examenelor naţionale.

„Este avantajul şcolilor mici, unde colaborăm foarte bine cu elevii şi părinţii acestora”, ne spune Cosmina Nan, profesoară de Limba şi literatura română la acest liceu, „îşi asumă Acordul şi, cumva, ceea ce se întâmplă. Problema cea mai mare este că noi nu ştim ce fac elevii noştri în afara şcolii. Pentru că acum nu cred că există mediu mai septic decât în şcoli şi la spitale”, ne asigură interlocutoarea noastră.

Condiţiile actualelor sesiuni de examene, atipice din toate punctele de vedere, sporesc emoţiile candidaţilor, inerente în faţa unui astfel de eveniment. Stând de vorbă cu directorii de şcoli, am aflat că una dintre cele mai mari probleme o provoacă purtarea măştii de către elevi. „Nu este uşor, noi am făcut exerciţii şi simulări de examen cu masca pe faţă în această perioadă, cerute de elevi, în special de cei de la clasa a XII-a”, a relatat prof. Magdalena Dumbravă; „ne spun că nu pot respira şi că nu se pot concentra, dar că încearcă”, „alţii ne-au spus că era mai bine să nu fie anul acesta examene naţionale, dar acestea sunt regulile. Le-aş spune că eu, dacă ar trebui să mă concentrez asupra unui subiect, e clar că voi uita de mască, să nu se gândească că e o barieră intelectuală şi să nu îşi provoace o inhibiţie psihică, să lucreze cu propria minte, cu propria voinţă, pentru că examenul acesta trebuie oricum să-l susţină şi este un examen care spune despre fiecare elev cât a fost de implicat, este o carte de vizită provizorie, nu finală, pentru ceea ce însemnăm noi, pe parcursul vieţii (…) şi să conştientizeze că poartă masca pentru protecţia lor”, a continuat ideea prof. Cosmina Nan.

Potrivit inspectorului şcolar general adjunct, prof. Cristinel Glodeanu, 21 de elevi au solicitat şi au primit aprobarea de a susţine examenele în condiţii speciale, cu dispensă de timp de o oră. Sunt în curs de soluţionare şi cererile depuse de doi elevi care suferă de diabet şi trebuie să îşi ţină glicemia sub control.

„Îi asigurăm pe părinţi şi pe elevi că în unităţile de învăţământ din judeţ s-au luat toate măsurile pentru protejarea elevilor şi profesorilor, că nu vor fi probleme din punct de vedere al siguranţei în şcoli. (…) Am făcut tot ce era posibil omeneşte în acest scop, nu avem niciun fel de problemă care să genereze neîncredere în rândul elevilor şi părinţilor”, a conchis prof. Cristinel Glodeanu.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.