Din cauza gropilor de pe DN 12C, operatorii de turism se gândesc să-şi schimbe traseele spre nordul Moldovei | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 29 noiembrie 2022
Home » Societate » Din cauza gropilor de pe DN 12C, operatorii de turism se gândesc să-şi schimbe traseele spre nordul Moldovei
Din cauza gropilor de pe DN 12C, operatorii de turism se gândesc să-şi schimbe traseele spre nordul Moldovei

Din cauza gropilor de pe DN 12C, operatorii de turism se gândesc să-şi schimbe traseele spre nordul Moldovei

Acest lucru ar duce la ocolirea staţiunii Lacu Roşu şi a Cheilor Bicazului, iar turismul harghitean ar pierde multe grupuri venite din străinătate

Judeţul Harghita nu are multe lucruri excepţionale sau diferite faţă de alte zone ale ţării care să atragă turiştii ca un magnet. Peisajele lăudate de toată lumea le poţi vedea şi în drum spre Bucovina (indiferent dacă mergi dinspre Bistriţa ori dinspre Neamţ), spre Maramureş, spre Păltiniş, dacă o iei spre Braşov ori dacă pătrunzi în interiorul Meridionalilor. Astfel, rămân puţine locuri cu care chiar ne putem mândri că ar fi altfel faţă de restul ţării, aici amintind Lacul Sfânta Ana, Salina Praid şi Lacul Roşu, cu Cheile Bicazului. Aşadar, pentru ca judeţul să atragă turiştii trebuie să le ofere şi altceva decât peisajele văzute din maşini când trec Munţii Harghitei ori Gurghiului, ori cele din Pasul Creanga. Şi ar avea ce să le ofere, cele trei obiective amintite mai sus fiind vizitate de mulţi turişti în fiecare an. Din păcate, însă, în România, încă se mai pune problema accesului în şi către aceste zone, calitatea infrastructurii lăsând de dorit în unele situaţii. Că nu avem autostrăzi, nu ar fi o aşa mare tragedie, dar când nici drumurile naţionale nu le poţi întreţine cum trebuie, atunci nu ar trebui să mire pe nimeni dacă într-un viitor foarte apropiat judeţul nostru ar pierde mulţi turişti.

Un drum naţional plin cu cratere

Astăzi am dori să tragem un semnal de alarmă asupra pericolului ca staţiunea Lacu Roşu şi Cheile Bicazului să fie ocolită de mulţi turişti dintr-un motiv care, acum, în 2017, pare de neimaginat într-o ţară europeană: calitatea dezastruoasă a drumului.

De ani de zile, cei care au afaceri în staţiune – fie că vorbim de patronii unităţilor de cazare sau de comercianţii de pe marginea drumului – se plâng de calitatea DN 12C. Un drum naţional care a fost peticit de atâtea ori încât acum nici aceste plombe nu mai ţin.

Ceva mai mult de 50 km sunt între Gheorgheni şi Bicaz, iar distanţa dintre municipiul harghitean şi Lacu Roşu e de vreo 26 km. Cumulat, pe aceşti 26 de km nu cred că ai mai mult de 2-3 km fără gropi, 2-3 km pe care îi poţi parcurge fără probleme, astfel că drumul dintre Gheorgheni şi Lacu Roşu pare că nu se mai termină.

Gropile – pe alocuri craterele – din asfalt sunt completate de lipsa parapetelor de pe marginea drumului, de imaginea sumbră a stâlpilor ruginiţi care, odată, ţineau aceste parapete. Iar peisajul este completat de tunelul de la intrare în chei, un tunel ce pare să nu mai fi văzut lucrări de amenajare ori de întreţinere de ani de zile, mizeria în el găsindu-şi un adăpost sigur, în care se poate înmulţi nestingherită.

În octombrie 2015, chiar la Lacu Roşu s-au ţinut lucrările Comisiei Transporturi şi Infrastructură din cadrul Camerei Deputaţilor, la acea întâlnire fiind prezent inclusiv directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. S-au făcut atunci multe promisiuni, s-au identificat chiar şi soluţii. A doua zi, oaspeţii erau departe, la sute de kilometri distanţă, iar drumul a rămas tot în staţiunea harghiteană, înmulţindu-şi salba de gropi.

Unul dintre cei care deţine o unitate de cazare în staţiune (Portik Csaba, administratorul hotelului Lacu Roşu) spunea că primise semne că în luna aprilie vor începe reparaţiile la drum, în special la poduri, dar deja s-a intrat în luna mai şi nici urmă de utilaje pe drum.

Există posibilitatea reală ca zona să fie ocolită de turişti

În afara faptului că cei care stau în Lacu Roşu (hotelieri sau comercianţi) zilnic se confruntă cu gropile din drum – dacă se merge cu treburi administrative la Gheorgheni, drumul e jalnic; dacă se merge după marfă, spre Piatra Neamţ, problema este aceeaşi – aceştia riscă să piardă şi clienţii.

Principalii hotelieri din staţiune lucrează direct cu agenţiile de turism (româneşti sau internaţionale) care aduc grupurile organizate din străinătate. Fie că intră în ţară pe cale rutieră, fie că aterizează la Otopeni, turiştii străini, în drumul lor spre nordul Moldovei, înnoptează şi în staţiunea Lacu Roşu. Aceştia nu iau contactul direct cu gropile din drum, însă şoferii autocarelor care-i transportă zilnic se confruntă cu problemele şi le transmit mai departe către transportatori şi agenţiile de turism.

Astfel, sunt cazuri concrete de operatori care au anunţat că iau în considerare schimbarea rutei. Şi deja chiar s-au pierdut grupuri de turişti care nu sunt numai pentru Lacu Roşu şi judeţul Harghita, ci pentru tot traseul, până în nordul Moldovei şi înapoi până la Otopeni. Ce presupune asta? Turiştii vor ajunge tot în nordul Moldovei, dar prin altă parte, astfel că vor avea de pierdut atât comercianţii din Lacu Roşu, cât şi economia judeţului Harghita.

Pe lângă turiştii care ajung în staţiune în mod organizat, sunt cei care vin pe cont propriu. Tot din străinătate sunt cei care vin cu rulotele (caravane), aceştia făcând parte chiar dintr-un club de profil din vestul Europei. Dar se întâmplă ca primii veniţi în staţiune să-i contacteze pe colegii lor cu privire la starea drumului şi să le spună să evite zona.

De altfel, staţiunea mai are o bilă neagră: lipsa trotuarelor. Dacă românii sunt obişnuiţi să se plimbe pe unde apucă, pentru un turist din străinătate e cel puţin ciudat ca în lipsa unor trotuare ori căi de acces dedicate, să se plimbe pe jos câteva sute de metri ori kilometri pe carosabil.

Dar problema apare şi în rândul turiştilor români – fie că sunt grupuri organizate, fie veniţi pe cont propriu, cu maşinile personale. Toţi trec, înjură printre dinţi atunci când dau prin gropi, când li se strică o piesă sau, chiar s-a întâmplat, îşi rup o roată; însă aceste vorbe dulci nu sunt auzite şi de cine ar trebui să le audă. În schimb, în urmă rămâne un drum plin cu gropi şi deznădejdea celor care vor să facă turism în zonă, care ar dori ca fiecare să facă treaba pentru care este însărcinat: hotelierii să ofere servicii de calitate, iar instituţiile să ofere condiţiile (în cazul de faţă, infrastructura) pentru ca turismul să funcţioneze cum trebuie, astfel încât turistul, cel care lasă banii, să fie mulţumit şi, fie să se reîntoarcă cu plăcere, fie să recomande zona şi altora.

CNADNR are în vedere plombarea drumului în acest an

Cătălin Romanescu, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Miercurea-Ciuc, spunea că în acest an, pentru drumurile care tranzitează judeţul nostru, compania are în plan două reparaţii. Este vorba de DN 13A, Miercurea-Ciuc – Od. Secuiesc, reparaţii care au început săptămâna trecută, şi care e încadrat la urgenţa 1, respectiv Gheorgheni – Lacu Roşu, care reprezintă urgenţa 2 şi pentru care sunt alocate fonduri.

În ceea ce priveşte lucrările ce se vor efectua aici, se vor face plombări şi se vor finaliza lucrările la podeţe.

Arhivă foto

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.