Deşi existau reticenţe, se pare că implementarea „Radarului pădurii” este un succes | Informația Harghitei - jurnal independent
duminică , 17 octombrie 2021
Home » Societate » Deşi existau reticenţe, se pare că implementarea „Radarului pădurii” este un succes
Deşi existau reticenţe, se pare că implementarea „Radarului pădurii” este un succes

Deşi existau reticenţe, se pare că implementarea „Radarului pădurii” este un succes

 Directorul DS Harghita a spus că nu au existat probleme la nivelul instituţiei privind aplicarea acestui sistem de monitorizare a transporturilor de lemn

Din data de 8 octombrie a devenit obligatoriu sistemul de monitorizare a transporturilor de lemn, cunoscut drept „Radarul Pădurilor”, ce are ca scop reducerea tăierilor ilegale de material lemnos şi a evaziunii fiscale în domeniu.

La trecerea a aproape trei săptămâni de la implementarea acestui sistem de monitorizare, am stat de vorbă cu directorul Direcţiei Silvice (DS) Harghita, ing. Cătălin Mutică. Acesta a spus că la nivelul instituţiei pe care o conduce implementarea acestui sistem nu a întâmpinat probleme. Deşi la început au existat anumite reticenţe, ţinând cont că este vorba despre o aplicaţie care ajunge până la nivelul pădurarilor, şoferilor firmelor de exploatare şi transport. În sensul că aceştia nu se vor adapta. Pentru că o să le fie foarte greu să-şi descarce aplicaţia, să-şi introducă datele etc. Însă după primele săptămâni de aplicare constantă (anterior datei de 8 octombrie a fost şi o perioadă de testare) mesajele ce vin arată că erorile date de aplicaţie au fost foarte puţine şi nu au fost grave. Adică implementarea acestei aplicaţii în primele săptămâni a fost un succes”.

Ing. Cătălin Mutică a declarat că prin implementarea acestei măsuri va fi mult mai uşor de controlat transportul materialului lemnos şi de depistat cei care folosesc documente false. Astfel, tot materialul lemnos care pleacă din partiză autorizată, sub o formă sau alta, intră prin filtrul acestei aplicaţii, „woodtracking”. Documentele de transport a materialului lemnos trebuie completate cu un cod generat de aplicaţie. După care codul poate fi accesat de organele de control, iar aceştia pot să vadă exact datele care au fost incluse în documentele de transport şi să vadă dacă aceste date corespund chiar cu materialul lemnos din mijlocul de transport. Pe lângă aceasta, în cazul unui control se poate vedea şi locul de unde a fost încărcat materialul lemnos, întrucât aplicaţia cere neapărat să fie activată şi funcţia de GPS. „Bineînţeles că gestionarea trasabilităţii materialului lemnos, acest Radar al pădurilor, va reduce transporturile ilicite de material lemnos – şi eu cred că deja se vede că sunt mai puţine abaterile de la lege. De asemenea, va genera o reticenţă şi a celor care erau obişnuiţi să taie sau să transporte ilegal material lemnos”.

 

 Trebuie intensificate acţiunile de control pentru depistarea transporturilor ilicite de material lemnos

Totuşi, directorul DS a arătat că, chiar şi cu acest sistem, va mai rămâne o cotă parte de material lemnos care, probabil, va circula pe căi mai puţin legale, întrucât cei care se ocupă cu transportul ilegal al materialului lemnos nu îl introduc în aplicaţie. „Dar pentru asta vor trebui intensificate măsurile de control. Pentru că e mult mai uşor acum să demonstrezi dacă un transport este legal sau ilegal”. Acesta a arătat că până acum se puteau completa tot felul de documente cumpărate de la diverşi „binevoitori” şi era destul de greu ca la un control pe şosea, dacă avea actul completat corespunzător, să existe bănuiala că lemnul este un transport ilegal. Însă acum, dacă cineva transportă material lemnos care nu are documente legale de provenienţă, aplicaţia va scoate la iveală acest lucru.

În încheiere, acesta a arătat că peste un an de zile de aplicare constantă a acestui sistem se va observa că datele referitoare la tăierile de material lemnos şi transporturi ilegale vor scădea corespunzător. (Şt.P.)

 

XXX

La sfârşitul săptămânii trecute, ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană, a declarat că începând cu data de 8 noiembrie a fost primit la 112 un număr de 534 apeluri vizând transporturi de lemn, dintre care 172 s-au dovedit a fi ilegale. Cele mai multe cazuri de acest gen au fost semnalate în judeţele Braşov – 16, Sibiu – 15, Gorj şi Hunedoara – câte 13. Există, însă, şi 11 judeţe unde nu a fost semnalat nici un transport ilegal. Până în prezent au fost raportate şi peste 240 de cazuri când lemnul nu a fost primit în depozite pentru că nu avea codul unic emis prin sistemul SUMAL.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.