Demeter Levente (IȘJ): „Alegerea scenariilor este în derulare; fiecare școală decide în baza a ceea ce are la îndemână în momentul de față” | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 21 octombrie 2020
Home » Învățământ » Demeter Levente (IȘJ): „Alegerea scenariilor este în derulare; fiecare școală decide în baza a ceea ce are la îndemână în momentul de față”
Demeter Levente (IȘJ): „Alegerea scenariilor este în derulare; fiecare școală decide în baza a ceea ce are la îndemână în momentul de față”

Demeter Levente (IȘJ): „Alegerea scenariilor este în derulare; fiecare școală decide în baza a ceea ce are la îndemână în momentul de față”

În ciuda eforturilor care se fac pentru deschiderea anului școlar 2020-2021 în bune condiții, există încă multe întrebări și probleme pentru care se caută soluții. Redeschiderea unităților de învățământ, închise de COVID-19 în urmă cu șase luni, este o reală provocare pentru autorități, elevi și profesori

În ultimele luni s-au elaborat ghiduri care cuprind recomandări, măsuri și scenarii elaborate la nivel național pentru „protecția, educarea și instruirea copiilor și tinerilor în contextul epidemiologic actual”. În realitate, situația este complexă și aplicabilitatea acestora trebuie individualizată și adaptată fiecărei unități de învățământ. Și în acest sens, colaborarea școlilor cu autoritățile publice locale și a celor din urmă cu administrația publică județeană și Prefectura este esențială pentru pregătirea și derularea noului an școlar, atenționează conducerea Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Harghita.

A rămas mai puțin de o săptămână până la începerea școlii și aproximativ jumătate dintre unitățile de învățământ din județ nu dispun de STOCUL DE MĂȘTI DE REZERVĂ. Știm deja că părinții au obligația de a asigura măștile necesare copiilor lor. Dacă se întâmplă ca unii să uite masca acasă sau să o piardă, școala trebuie să aibă la dispoziție un stoc de „tampon”, de rezervă. „La măşti, avem probleme. (…) Căutăm soluţii, împreună cu autorităţile publice locale, cu Consiliul Judeţean (CJ), de la care avem promisiuni că va cumpăra pentru toţi elevii şi poate şi pentru toate cadrele didactice, măști reutilizabile. (…) În afară de preşcolari, care nu au obligaţia de a purta (mască – n.a.), avem peste 30.000 de copii şi peste 6.000 de cadre didactice. Deci, noi ne gândim la o cifră în jur de 40.000 măşti reutilizabile”, a explicat inspectorul şcolar general Demeter Levente. La rândul său, inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu a făcut apel către „toți oamenii de bine”, către organizaţii neguvernamentale şi firme, să sprijine donarea de măști pentru școli la nivel local. „Este mult mai uşor ca la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ sau al fiecărei localităţi să se asigure necesarul de măşti”, a punctat Cristinel Glodeanu.
Din fericire, măștile pentru copiii și tinerii defavorizați, asigurate prin Direcția de Sănătate Publică, au sosit în județ. „La nivelul judeţului s-au primit 1.576.100 de măşti, care sunt în curs de distribuţie către primării. Deci, copiii nevoiaşi le vor avea în familie, numai să nu le uite sau să nu ajungă în altă parte acele măşti. Dacă părinţii vor fi atenţi să îşi îndrume copiii, vor putea veni cu mască la şcoală, cel puţin nevoiaşii”, a precizat dr. Tar Gyöngyi, directoarea Direcției de Sănătate Publică (DSP) Harghita.

TRANSPORTUL ȘI NAVETA ELEVILOR reprezintă o altă problemă serioasă, în condițiile în care, potrivit conducerii IȘJ Harghita, numărul elevilor care fac naveta este „foarte mare”. Regulile distanțării fizice și în mijloacele de transport, impuse de actuala situație epidemiologică, reduc la jumătate capacitatea de ocupare a microbuzelor școlare. Traseele ar trebui dublate, ceea ce înseamnă, pe de o parte cheltuieli mai mari pentru asigurarea combustibilului, pentru care nu există acoperire. Pe de altă parte, pentru aducerea copiilor de la distanțe mai mari nu există timpul fizic necesar pentru dublarea numărului de curse. Și mai sunt în județ localități, și nu puține, unde nu există rute pentru transportul în comun. În acest context, naveta gratuită pentru elevi devine doar o măsură populistă, neaplicabilă celor eligibili.

Mulți elevi nu vor mai beneficia de locuri în INTERNATELE ȘCOLARE, ca urmare a restricțiilor impuse de pandemie, în special în orașe, la Odorheiu Secuiesc, la Toplița, la Miercurea Ciuc, unde numărul celor care au nevoie de cazare este mare. „În actualele condiții nu pot fi cazați toți cei care au nevoie. Regula este un elev într-o cameră, iar dacă nu se poate, atunci, cu respectarea distanței de un metru între paturi, pot sta mai mulți elevi într-o cameră, cu condiția ca toți să fie în aceeași clasă. Căutăm soluții; sperăm că le vom și găsi”, a menționat inspectorul școlar general Demeter Levente.

REDUCEREA SPAȚIILOR ȘCOLARE, din varii motive, reprezintă încă un motiv de îngrijorare, vor fi elevi care vor începe cursurile în imobile aparținând bisericilor, în centre sociale sau în alte clădiri disponibile momentan. Se va întâmpla în mai multe localități ale județului, dar cu precădere în Miercurea Ciuc, unde, așa cum anunța și primarul urbei în urmă cu câteva zile, 11 unități de învățământ sunt în „reabilitare aprofundată”. În plus, aici procesul educațional se va desfășura conform scenariului galben, în care se încadrează localitățile cu o rată de incidență a infecțiilor cu SARS-CoV-2 la mia de locuitori între 1 și 3. În acest scenariu hibrid, vor avea prioritate să meargă la școală preșcolarii, elevii din clasele 0-IV și cei din anii terminali, restul claselor urmând să facă orele online, însă vor merge și la școală, prin rotație. „Sunt școli care nu au găsit spații pentru desfășurarea activităților educative”, a afirmat inspectorul școlar general. În acest moment, în Harghita există cinci localități încadrate scenariului galben: municipiul reședință al județului și comunele Ciceu, Racu, Mihăileni și Lăzarea.

Pentru punerea în aplicare a scenariilor și a criteriului epidemiologic în baza căruia unitățile de învățământ le vor urma, este nevoie de personal suplimentar; în Harghita, școlile au comunicat Inspectoratului Școlar că mai au nevoie de încă aproape 900 DE POSTURI DIDACTICE și în jur de 400 DE POSTURI NEDIDACTICE strict pentru asigurarea curățeniei, dezinfecției, ș.a.m.d. „Acum știm că deocamdată nu vom primi aceste posturi, iar acest aspect va fi luat în considerare de școli la alegerea scenariilor. Școlile decid în cunoștință de cauză, în baza a ceea ce au la îndemână în momentul de față: resursa umană, infrastructura școlară și altele”, a arătat Demeter László. Alegerea scenariilor este în desfășurare, decizia finală urmând să fie transmisă Comitetului Județean pentru Situații de Urgență până joi, de către fiecare unitate de învățământ.

Deși ar trebui să existe în fiecare școală, în județul Harghita își desfășoară activitatea DOAR 17 MEDICI ȘCOLARI. Majoritatea localităților sunt descoperite din acest punct de vedere. „Cei mai mulți sunt în Miercurea Ciuc și la Odorheiu Secuiesc, mai avem la Gheorgheni, la Bălan, la Toplița și la Remetea, absolut insuficienți și majoritatea dintre ei sunt rămași din sistemul vechi. Am avea nevoie de câte un medic școlar pentru fiecare școală din județ, pentru că medicina școlară este o specialitate foarte importantă a domeniului Sănătății Publice”, a remarcat dr. Tar Gyöngyi.

Șefa DSP Harghita a subliniat că activitatea școlară va fi urmărită „mult mai atent”, începând din prima zi a noului an școlar și intervenindu-se la cea mai mică suspiciune. Epidemiologii se așteaptă la o creștere a numărului de infecții cu SARS-CoV-2 în perioada următoare.

„Am emoții și ca persoană, și ca profesionist, pentru că este o situație inedită, ce nu s-a mai experimentat, nu avem nici modele. Avem îndrumări, ghiduri din partea Ministerului, care sunt foarte, foarte amănunţit elaborate, dar ca la orice situaţie din viaţă, nu poţi să prevezi totul dinainte; tot aşa, şi în Medicină nu se pot stabili formule de calcul, doar estimări, previziuni. Improvizăm, ne adaptăm situației, care este în permanentă schimbare. Orice loc sau spaţiu care generează aglomerări comportă un risc epidemiologic în plus. Eu sunt convinsă că s-a făcut cu cea mai bună intenţie această metodologie, dar, citind-o, deja avem întrebări la care ştim că nu avem răspunsuri şi le vom avea doar în momentul în care practic va începe activitatea. Eu cred că o să avem, totuşi, o creştere a numărului de cazuri (…). Doar dacă ar dispărea boala ori s-ar vaccina populaţia, s-ar putea evita acest lucru, dar să vedem cum putem să gestionăm situația”, a conchis directoarea DSP Harghita.

Demne de remarcat sunt și eforturile autorităților locale care au alocat bani pentru achiziționarea de tablete și calculatoare pentru școli. Au fost unități școlare care au solicitat autorităților bani pentru achiziționarea de mobilier modular individual, care ar rezolva parțial încadrarea elevilor în clase, care au bătut la multe uși, pentru a putea asigura școlarilor condiții adecvate. Cu excepția a 2-3 școli, dezinfectanții sunt asigurați în unitățile de învățământ din județ. Dar despre debutul anului școlar vom mai povesti și în edițiile viitoare ale ziarului nostru.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.