De vorbă cu Ciprian Rugină, administrator public despre Planurile noii administraţii topliţene (I) | Informația Harghitei - jurnal independent
sâmbătă , 27 noiembrie 2021
Home » Societate »
De vorbă cu Ciprian Rugină, administrator public despre
Planurile noii administraţii topliţene (I)
<h5><i>De vorbă cu Ciprian Rugină, administrator public despre</i></h5> Planurile noii administraţii topliţene (I)

De vorbă cu Ciprian Rugină, administrator public despre
Planurile noii administraţii topliţene (I)

  • Apel disperat pentru găsirea unui arhitect şef
  • Asigurarea utilităţilor în zona Banffy pentru a se oferi mediul propice de dezvoltare
  • Locuinţe pentru medici

Săptămâna trecută, Consiliul local al municipiului Topliţa a votat bugetul pe anul 2021. Aşa cum v-am obişnuit în ultimii ani, cu această ocazie vă oferim un interviu cu reprezentanţii municipalităţii despre buget şi despre planurile pe termen scurt şi mediu. De această dată, interlocutorul nostru a fost administratorul public, Ciprian Rugină.

Pe ce buget se bazează municipiul de pe Mureşul Superior şi dacă acesta satisface nevoile localităţii

Dintr-o postare pe pagina de Facebook a Primăriei Topliţa aflăm că bugetul din acest an al municipalităţii „se bazează, pe lângă veniturile curente, şi pe 9 milioane de lei, bani reprezentând excedentele din anii trecuţi”. Cât de mare este această sumă din punct de vedere al necesităţii oraşului?

„Nevoile nu pot fi acoperite în totalitate de bugetul autorității locale.”, spune Ciprian Rugină. „Tocmai din cauza aceasta am prevăzut în buget şi în lista de investiţii cam tot ceea ce ar fi necesar de făcut de urgenţă. Însă căutăm finanţare, pentru că trebuie să apară Programul de Rezilienţă – să vedem unde ne încadrăm – măsurile pentru fondurile europene – să vedem unde le atacăm şi pe ce cale; încă nu ştim, pentru că nu au apărut”.

Principalele planuri în acest an ale municipalităţii

În cele ce urmează vom vedea care sunt principalele proiecte ale noii administraţii, iar în numerele viitoare vom vedea şi ce se va întâmpla cu unele dintre cele demarate de vechea conducere a oraşului.

Digitalizarea

Administratorul public al municipiului spunea că una dintre priorităţile primăriei este digitalizarea, aceasta reprezentând unul dintre punctele la care s-a rămas „în urmă rău”. Se doreşte să se înceapă cu primăria, avându-se în vedere partea de transparenţă, adică tot ceea ce înseamnă programe informatice, reţea, precum şi transparenţa – punerea la punct a paginii de Internet a instituţiei, pentru ca „cetăţeanul să-şi ia de pe site-ul primăriei maximul de documente care ne permite legea, ca să nu mai trebuiască să vină până la primărie”.

Legat de acest aspect, Ciprian Rugină spunea că, în prezent, există un proiect pe fonduri, a cărui implementare a început anul trecut şi care trebuie finalizat până în vară. „Sunt vreo 13 module, dacă nu mă înşel, iar cel mai important e taxe, impozite, urbanism, contabilitate, website-ul – care practic ar trebui să fie ultimul modul care se implementează, pentru că site-ul interoghează o bază de date”.

Realizarea unui nou PUG

Pe lângă faptul că Planul Urbanistic General (PUG) al Topliţei se află în pragul expirării, administratorul public al municipiului spunea că este şi depăşit, existând „zone cu probleme care numai prin întocmirea altui PUG corect se pot rezolva, adică sunt case care jumătate se află în intravilan, jumătate în extravilan”.

De realizarea noului PUG municipalitatea doreşte să se apuce în acest an, iar o mână de ajutor în acest sens îl va da un software de Sisteme Informatice Geografice (GIS). Cu ajutorul acestui GIS se vrea să se facă o mapare digitală a intravilanului, dar şi a unei alte suprafeţe de aproximativ 500 de hectare aflată în extravilanul localităţii, care ar urma să fie trecută în intravilan. Astfel, dacă va exista această hartă digitală (pe înţelesul tuturor), spunea Ciprian Rugină, se vor economisi aproximativ 6 luni din cei 2 ani cât ar dura realizarea PUG, şi s-ar face şi o economie din preţul planului, nemaifiind necesare efectuarea de măsurători în teren.

Lipsa unui arhitect, o problemă majoră a Biroului de Urbanism

În ceea ce priveşte Biroul de Urbanism, Ciprian Rugină spunea că se confruntă cu lipsa unui arhitect şef, iar din acest motiv, orice aviz este dat de către consiliul judeţean. De altfel, Primăria Topliţa face un apel în speranţa găsirii unei persoane care să se angajeze pe acest post.

„Am făcut un apel, pe care chiar l-am numit Disperat, către corpul arhitecţilor din România să facă publică această problemă şi, eventual, în rândurile lor să găsească pe cineva dispus să vină la Topliţa. Dar condiţiile care se cer pentru un arhitect şef sau pentru delegarea de atribuţii unui arhitect şef sunt imposibile: 7 ani vechime. Un arhitect cu 7 ani vechime, din două ştampile a făcut salariul de la Primăria Topliţa”. De asemenea, el spunea că la primărie a lucrat un arhitect, dar care a plecat anul trecut, înainte cu doi ani a împlini condiţiile de vechime cerute pentru a deveni arhitect şef. Legat de alegerea fostului angajat de a părăsi sistemul public, Ciprian Rugină spunea că „în bătălia cu privatul, nu câştigă niciodată o instituţie publică din punct de vedere al salarizării şi am înţeles”.

În aceste condiţii, „chiar dacă avem PUG, avem PUZ, avem digitalizare, dacă nu avem arhitect şef, nu am făcut nimic”.

Atenţie sporită asupra zonei Banffy

Unul dintre planurile noii administraţii a municipiului Topliţa este zona Banffy. Primul pas important în acest sens este realizarea Planului Urbanistic Zonal, al celui general, pentru a se putea face şi o disciplină în construcţii. De asemenea, trebuie rezolvată problema utilităţilor în zonă, pentru că şi în prezent sunt pensiuni care s-au construit, dar nu au acces la curent electric şi canalizare. Oamenii care investesc în acea zonă, spunea Ciprian Rugină, trebuie cumva susţinuţi, iar primăria va trebui să ia legătura cu Electrica, „să facem un pic de lobby, să urgenteze şi să mărească puterea instalată în zona respectivă”.

În ceea ce priveşte utilităţile din Banffy, se doreşte ca în acest an să se facă proiectarea şi să se facă lucrarea până în zona în care s-au terminat construcţiile. „Suntem forţaţi de împrejurări ca până ce trecem de zona în care deja sunt făcute construcţii să o facem din fonduri proprii anul acesta, deci imediat dăm drumul la proiectare. Acolo trebuie gândită situaţia pentru că s-a făcut un drum care e foarte bun până la pârtie, însă va trebui să vedem soluţia prin care să ne înţelegem cu proprietarii să ne cedeze un metru pe lângă drum ca să putem face şi canalizare şi instalaţia electrică să o punem subteran”, a explicat dl Rugină.

Rezolvarea avizelor ISU pentru şcoli şi spital

Un plan îndrăzneţ al municipalităţii este rezolvarea în acest an a obţinerii de către spital şi de către şcoli a avizelor de funcţionare ISU.

„Am chemat toate şcolile şi le-am cerut exact sumele de care au nevoie pentru a face investiţiile necesare să obţină anul acesta autorizaţie ISU. A fost pus în buget exact cât au cerut; eu mă aştept ca până la sfârşitul anului să avem pe masă toate autorizaţiile ISU”.

Şi Spitalului Municipal Topliţa i-au fost repartizaţi, prin buget, 500.000 de lei pentru a efectua lucrările necesare în vederea obţinerii avizului ISU de funcţionare.

Ce lucrări anume se vor face?

„Va fi partea de instalaţie electrică, instalaţiile pentru fluide, pentru oxigen. Instalaţii OK din puncte de vedere tehnic, dar care nu prea mai corespund cu cele din 2021. Se vor face şi lucrări pentru siguranţă: cu sisteme de alarmare în caz de incendii, cu senzori, ce le-au cerut proiectantul”.

Un cartier pentru medici

Şi în Topliţa, la fel ca în multe alte localităţi ale ţării, există un deficit de medici. În acest sens, în luna decembrie, primăria a solicitat unităţii medicale o situaţie cu deficitul de medici pe compartimente, astfel că „s-au identificat secţiile unde avem nevoie de cadre medicale suplimentar, s-a discutat, avem listă”.

În ceea ce priveşte atragerea de medici în oraş, Ciprian Rugină spunea că cea mai mare dorinţă a celor care ar vrea să vină să lucreze în Topliţa este accesul la o locuinţă, cel puţin pe perioadă determinată. Însă „avem o problemă: nu prea avem ce să le oferim. Din această cauză avem şi inclus în buget ca în cartierul Cerbului, din vechea centrală termică, să facem 4 apartamente strict ca locuinţe de serviciu; asta din buget propriu”.

Pe lângă amenajarea acestor locuinţe, se doreşte identificarea şi achiziţia unui teren pe care să se construiască un cartier cu locuinţe de serviciu.

„Acesta ar fi target-ul pentru următorii 4 ani. Suntem în situaţia în care avem nevoie de nişte specialişti pe care să-i aducem de altundeva, iar pentru relocare trebuie să le oferim, pe 3-4 ani, o locuinţă unde să stea cu familia. Avem medici soţ-soţie, care vor să vină să stea în Topliţa, dar apartamente în chirie sunt puţine”, spunea Ciprian Rugină.

Până la construirea de locuinţe pentru medici, e de precizat faptul că în acest an, Consiliul Local Topliţa a modificat o hotărâre din 2017 prin care se acorda pentru medici un stimulent de 500 de lei.

„Anul acesta am decis să mărim puţin suma: e vorba de 700 de lei. E un stimulent care se acorda pe o perioadă de 5 ani de zile; acum este un amendament venit de la consilieri să se acorde pe 3 ani de zile, bineînţeles, cu anumite clauze contractuale, ca pe o anumită perioadă de timp să rămână în Topliţa”.

XXX

În următoarea parte vom vedea câteva dintre proiectele avute în vedere în ceea ce priveşte învăţământul, turismul, precum şi câteva investiţii în zona de tineret şi de petrecere a timpului liber.

Liviu CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.