Cu card şi fără card… | Informația Harghitei - jurnal independent
luni , 25 octombrie 2021
Home » Sănătate » Cu card şi fără card…
Cu card şi fără card…

Cu card şi fără card…

După cum sunt sigură că foarte mulţi dintre dumneavoastră aţi aflat, începând cu prima zi a lunii în curs unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, pentru asiguraţii care au intrat în posesia cardului, este doar acest document.

Pentru cei aproximativ 500.000 de asiguraţi înregistraţi la nivel naţional, care încă nu au primit cardul, se precizează într-un comunicat de presă al CNAS, furnizorii de servicii medicale vor verifica în sistem calitatea de asigurat a pacientului spre a-i oferi serviciile necesare, care vor fi monitorizate separat.

Potrivit aceleiaşi surse, spre a înlesni punerea în posesie a asiguraţilor, se vor face demersuri pentru transferul cardurilor de la o casă de asigurări de sănătate la alta.

Tot din 1 mai, preciza domnul Duda Tihamér Attila, preşedintele-director general al CAS Harghita, furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţie contractuală cu această instituţie, care nu vor avea funcţional sistemul cardului şi nu vor valida serviciul medical atunci când asiguratul se prezintă cu cardul la ei, vor suporta costurile serviciilor acordate din venituri proprii.

Persoanele asigurate, care au intrat deja în posesia cardului, e bine să ştie că, în situaţia în care plătesc un serviciu medical nu mai trebuie să valideze acel serviciu cu cardul, pentru a evita dubla decontare.

Desigur, probleme legate de utilizarea cardului naţional de sănătate pot avea şi furnizorii, idee în care reţin că ei „au la dispoziţie Helpdesk-ul din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru a solicita lămuriri şi ajutor 24 de ore din 24, 7 zile din 7”.

Asiguraţii care au ceva de lămurit privind acelaşi lucru pot la rândul lor apela numărul de telefon inscripţionat pe cardul naţional de sănătate, de luni până vineri, în intervalul 08:00-20:00, spre a solicita date în măsură să-i edifice asupra a ceea ce le este încă neclar.

Dintr-o informare a CAS Harghita, pe care şi-au pus semnătura domnul Duda Tihamér Attila şi doamna Anna Maria Bucur, directorul economic al Casei, iată ultimele cifre privind distribuirea cardului naţional de sănătate în judeţ: primite – 203.669; distribuite prin servicii poştale – 197.419; returnate Casei – 5.382; predate de către CAS titularilor – 912, plus 830 medicilor de familie, 45 la număr, şi carduri refuzate de asiguraţi – 2.

Cât priveşte cititoarele de carduri, am aflat din aceeaşi informare ce mi-a fost pusă la dispoziţie că toţi furnizorii de servicii medicale din Harghita, aflaţi în relaţie contractuală cu Casa, au aşa ceva şi că numărul cardurilor activate, din totalul celor distribuite, era în data de 24 aprilie a.c. egal cu 40.685.

Rugat să aprecieze dacă diferenţa existentă între cele două cifre nu i se pare puţin cam mare, d-l Duda a făcut-o fără a fi îngrijorat de situaţie. Şi asta deoarece, arăta domnia sa, fiecare asigurat îşi va activa cardul pe măsură ce se va adresa unui furnizor de servicii medicale, evitând astfel să îngroaşe cozile existente uneori la cabinetele medicilor de familie pe a căror listă sunt înscrişi.

Mie nu-mi rămâne decât să iau de bună explicaţia preşedintelui-director general al CAS Harghita şi să aştept cu răbdare scurtarea distanţei dintre numărul cardurilor distribuite şi cel al cardurilor activate, pentru că, nu-i aşa?!, întru parcurgerea integrală a ei e nevoie încă de timp.

În situaţia în care apar totuşi ceva nereguli e bine să vă adresaţi Casei pentru a clarifica lucrurile…

ŞTEFANA DRĂGHICI

 

Comentarii:

comentarii

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.