Creşterea preţurilor la materialele de construcţie îi determină pe antreprenori să nu se mai prezinte la licitaţiile organizate de primării | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 26 octombrie 2021
Home » Economic » Creşterea preţurilor la materialele de construcţie îi determină pe antreprenori să nu se mai prezinte la licitaţiile organizate de primării
Creşterea preţurilor la materialele de construcţie îi determină pe antreprenori să nu se mai prezinte la licitaţiile organizate de primării

Creşterea preţurilor la materialele de construcţie îi determină pe antreprenori să nu se mai prezinte la licitaţiile organizate de primării

În Tulgheş, de exemplu, a fost organizată a doua licitaţie pentru execuţia unor lucrări de modernizare a mai multor drumuri comunale, însă nici de această dată nu s-a prezentat nici un constructor, deoarece actualele costuri depăşesc valoarea proiectului. Şi nu este singurul caz de acest fel

Primarii se confruntă cu o nouă problemă în implementarea proiectelor de infrastructură în ultima perioadă cauzată de creşterea preţurilor la materialele de construcţii, care fac ca bugetul aprobat anterior să nu mai fie satisfăcător pentru antreprenori, care nu se mai prezintă la licitaţii.

Un exemplu din multe altele este execuţia lucrărilor în cadrul proiectului „Modernizarea infrastructurii rutiere în comuna Tulgheş (DC 259 – Pariul Borvizului, DC 134 – Poiana Nouă, DC 260 Poiana Veche, DC 261 – Fabricii), finanţat din fonduri europene, care a fost licitată de două ori până în prezent şi la nici una dintre licitaţii nu s-a prezentat nici un constructor. A doua procedură s-a încheiat la începutul acestei săptămâni.

Primarul comunei Tulgheş, Marcel Vancu, a explicat că nu e singurul proiect de acest fel, finanţat din fonduri europene sau guvernamentale, care se confruntă cu problema lipsei societăţilor comerciale de profil interesate de execuţia lucrărilor. Edilul a spus că este vorba despre proiecte contractate în urmă cu 2-3 ani, care au parcurs toate etapele, începând cu obţinerea avizelor necesare, studiul de fezabilitate, proiectele tehnice etc. Însă între timp preţurile au crescut foarte mult, mai ales în ultima perioadă. „Nu mai corespund preţurile nici la materiale, nici la manoperă şi ele nu mai sunt atractive pentru constructori. Noi am reluat procedura de două ori în decurs de câteva luni de zile. Efectiv nu s-a prezentat nimeni”, a subliniat Marcel Vancu.

În opinia primarului, această situaţie ar presupune o reactualizare a preţurilor, dar Guvernul nu a adoptat deocamdată un act normativ prin care să finanţeze diferenţele rezultate. Astfel, diferenţa de preţuri cade în sarcina primăriei, „iar noi nu avem surse de finanţare pentru partea neeligibilă. Nu există”.

De asemenea, a continuat acesta, unităţile administrativ-teritoriale nu mai pot lua împrumuturi până în anul 2022, deoarece plafoanele de garantare au fost epuizate. „În aceste condiţii, probabil că aceste proiecte vor stagna, pentru că efectiv suntem legaţi şi de mâini, şi de picioare”, a precizat Marcel Vancu.

În cazul proiectului amintit, edilul a spus că este finanţat din fonduri europene şi poate fi actualizat, însă, a reiterat acesta, diferenţa rezultată trebuie suportată de unitatea administrativ-teritorială, care nu are asemenea fonduri. Valoarea acestui proiect este de peste 4 milioane lei fără TVA. Lucrările ar fi trebuit să se finalizeze până la finalul acestui an, însă există posibilitatea de prelungire cu încă 6 luni. „E complicată situaţia, noi încercăm să reluăm încă o dată procedura, practic a treia”, a spus Marcel Vancu.

Primarul a mai arătat că un alt proiect finanţat din fonduri europene, contractat de instituţia pe care o conduce, este în desfăşurare, iar constructorul încearcă să-l finalizeze în cel mai scurt, însă nici în acest caz antreprenorul nu se mai încadrează în sumele cuprinse în proiect.

Probleme sunt şi în cazul proiectelor finanţate prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), care nu pot fi actualizate. Un proiect finanţat prin PNDL, tot pe infrastructură rutieră, care vizează modernizarea a 11 drumuri din Tulgheş, a fost scos la licitaţie de asemenea pentru a doua oară. Însă şi acesta este la limită din punct de vedere financiar, deoarece la fel au crescut foarte mult preţurile la bitum, betoane, fier. Iar în cazul altor două proiecte finanţate din fonduri europene încă nu au fost demarate licitaţiile, dar nici în cazul acestora devizele la materiale nu mai corespund.

Acesta a relatat şi o discuţie avută cu alţi primari din ţară, membri ai Asociaţiei Comunelor din România, care spuneau că sunt lucrări care sunt licitate, însă datorită creşterii preţurilor antreprenorii cer rezilierea contractelor.

Concluzie

Primarul comunei Tulgheş a concluzionat că fără intervenţia statului aceste proiecte nu pot fi duse până la capăt. „După părerea mea, Guvernul ar trebui să vină cu un act normativ cât se poate de repede, prin care să finanţeze fără nici o restricţie diferenţele de preţuri, atât la materiale, cât şi la manoperă, preţuri care au crescut în ultima vreme. E foarte simplu să găsească o soluţie, pentru că unităţile administrativ-teritoriale nu au posibilitatea sub nici o formă să finanţeze aceste diferenţe, pentru că nu au acces nici la împrumuturi”, a conchis edilul.

***

Aceeaşi problemă a fost semnalată în cadrul întâlnirii Federaţiei Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitare din Domeniul Apei (FADIDA), ce a avut loc recent la Băile Harghita. Preşedintele FADIDA, Vasile Dărăban, spunea atunci că problemele în implementarea proiectelor de apă şi canalizare vor fi din lipsa forţei de muncă „şi, mai nou, a mai apărut una: creşterea spectaculoasă a preţului la tot felul de materiale, de materii prime, de echipamente etc.”. „A crescut preţul la ţeavă, la pompe, la balast, la nisip, la piatră, la tot ce trebuie să folosim noi în cadrul lucrărilor de investiţii, ceea ce este neplăcut. Noi am făcut nişte calcule acum câţiva ani la nivelurile de preţuri de atunci şi constatăm acum că sunt cu 40-50% mai mari. Este o mare problemă”, a evidenţiat cu aceea ocazie Vasile Dărăban. (Şt.P.)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.