marți , 11 decembrie 2018
Home » Învățământ » Corpul de Control al Ministerului Educaţiei: la Liceul „Palló Imre” din Odorheiu Secuiesc s-a desfăşurat „o activitate cu aspect politic-separatist”  
Corpul de Control al Ministerului Educaţiei: la Liceul „Palló Imre” din Odorheiu Secuiesc s-a desfăşurat „o activitate cu aspect politic-separatist”  

Corpul de Control al Ministerului Educaţiei: la Liceul „Palló Imre” din Odorheiu Secuiesc s-a desfăşurat „o activitate cu aspect politic-separatist”  

Membrii echipei de control a Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN) au consemnat, în raportul anchetei derulată la Liceul „Palló Imre” din Odorheiu Secuiesc, că harta teritoriilor şi frontierelor care au aparţinut fostei structuri multinaţionale Austro-Ungaria, desenată în curtea şcolii de elevi ai acestei unităţi de învăţământ şi de partenerii lor de la un liceu de artă din Ungaria, reprezintă „o activitate cu aspect politic-separatist”. Au recomandat să se ţină cont de acest aspect la evaluarea anuală a activităţii directoarei şi a directorului adjunct, precum şi cercetarea disciplinară a profesorilor implicaţi

Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Harghita, Petru Gârbea, a declarat, citând din raportul amintit, că „nu s-a putut identifica paternitatea ideii” activităţii desfăşurată în 4 iunie, în cadrul proiectului „Határtalan” („Fără frontiere”), finanţat de Guvernul de la Budapesta, la care au participat 30 de elevi şi 3 profesori de la şcoala din Ungaria, iar de la liceul din Odorheiu Secuiesc – 18 elevi şi 3 profesori.

„Nimeni nu a negat realizarea hărţii, dar nimeni nu a recunoscut vreo legătură cu evenimentul comemorat în ziua de 4 iunie, nici vreun alt scop al realizării hărţii, ci doar pe cel artistic”, se precizează în raportul echipei de control a Ministerului Educaţiei.

Corpul de Control a mai notat că activitatea s-a desfăşurat „în baza unei înţelegeri cu şcoala din Ungaria, pe baza unui protocol care nu este tradus” în limba română, „pentru a se putea urmări dacă s-a procedat la valorificarea tuturor eventualelor avantaje bilaterale care ar trebui să fie cuprinse în structura acestui protocol”.

„Până acum, nu am fost atât de atenţi la chestia aceasta (…) trebuie să vedem cum este, să urmărim şi o să le cerem să vină la noi cu un fel de avizare. Şi pentru noi este o învăţătură, că avem încredere în directori; poate nici nu s-au gândit la toate efectele colaterale pe care pot să le aibă gestul lor”, a spus şeful ISJ Harghita.

Membrii echipei de control a ministerului au apreciat că atât cadrele didactice participante la proiect, cât şi conducerea liceului „sunt responsabile pentru implicarea elevilor în activităţi cu caracter politic”, iar „desfăşurarea acestor activităţi într-o unitate de învăţământ preuniversitar din România nu este nici morală, nici legală”.

Corpul de Control al MEN a recomandat conducerii IŞJ Harghita ca, la evaluarea anuală a activităţii manageriale a directoarei şi a directorului adjunct ai Liceului „Palló Imre”, „să se ţină cont că au permis folosirea elevilor într-o activitate cu aspect politic-separatist, fiind încălcate prevederile articolului 7 din Legea Educaţiei Naţionale”.

De asemenea, s-a recomandat Inspectoratului Şcolar Judeţean Harghita să dispună Consiliului de Administraţie al şcolii – colectivul care poate ancheta cadrele didactice, potrivit legii – „cercetarea disciplinară a profesorilor participanţi la această activitate şi, în funcţie de rezultatele cercetării, să se ia măsurile care sunt prevăzute de lege”.

Inspectorul şcolar general Petru Gârbea a menţionat că a solicitat conducerii Liceului „Palló Imre” „să facă cercetarea cerută în recomandările Corpului de Control şi să raporteze” rezultatele acesteia până în data de 24 septembrie.

Întrebat dacă va ţine cont de recomandarea Corpului de Control privind evaluarea activităţilor directoarei şi directorului adjunct de la Liceul de Artă din Odorheiu Secuiesc, inspectorul şcolar general a declarat că „se va analiza (…) ce indicatori de evaluare sunt atinşi de această activitate”.

„Normal că trebuie să ţinem cont de aceste prevederi, pentru că sunt nişte constatări ale ministerului. Nu ştiu în ce măsură părerea mea personală, nu ştiu în ce măsură activitatea aceasta are caracter separatist. Dar eu nu mă pricep atât de mult la politicile astea. Că poate avea un aspect politic, că poate fi interpretat politic şi se pot folosi unii de chestia aceasta, asta este ceva. Asta trebuie să fie o învăţătură de minte pentru colegii noştri, ca să se gândească de trei ori înainte de a face ceva, orice activitate care poate să aibă o tentă din asta. Că mai sunt încă subiecte sensibile, subiecte pe care unii au mare grijă să le ţină fierbinţi”, a conchis inspectorul şcolar general Petru Gârbea.

În data de 4 iunie, la 98 de ani de la semnarea Tratatului de la Trianon, 18 elevi şi 3 profesori de la Liceul „Palló Imre” din municipiul Odorheiu Secuiesc şi partenerii lor, 30 de elevi şi 3 profesori de la şcoala din Ungaria, au desenat în curtea şcolii, în culorile drapelului statului ungar, roşu-alb-verde, harta teritoriilor şi frontierelor care au aparţinut fostei structuri statale multinaţionale Austro-Ungaria, înainte de 1918, pe care au conturat-o, apoi, chiar ei. Acţiunea a fost promovată şi în spaţiul virtual, unde au fost postate mai multe fotografii de la eveniment, şterse după ce evenimentul a fost mediatizat.

În urma unei sesizării verbale primită la Inspectoratul Şcolar Judeţean Harghita, Instituţia Prefectului – judeţul Harghita a cerut efectuarea de verificări şi luarea de măsuri de către inspectoratul şcolar judeţean.

Cazul a intrat şi în atenţia deputatului de Mureş al Partidului Mişcarea Populară (PMP), Marius Paşcan, care s-a adresat, printr-o interpelare, ministrului Educaţiei Naţionale, Valentin Popa, atenţionându-l că „în unităţile de învăţământ purificate etnic” se studiază o istorie „denaturată” şi „ostilă poporului român” şi cerându-i să îşi „facă datoria” şi să dispună un control „de urgenţă” în unităţi de învăţământ „purificate etnic, pentru a verifica după ce programă şcolară şi ce manuale se desfăşoară procesul de învăţământ”.

Anual, la data de 4 iunie, comunitatea maghiară din România comemorează semnarea Tratatului de la Trianon, care, în mentalul colectiv, reprezintă o catastrofă, un rapt teritorial care a consfinţit, între altele, unirea Transilvaniei şi Banatului cu România.

DANIELA MEZEY

 

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.