Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Consiliul local Miercurea-Ciuc a adoptat noul regulament de exploatare a parcărilor | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Societate » Consiliul local Miercurea-Ciuc a adoptat noul regulament de exploatare a parcărilor
Consiliul local Miercurea-Ciuc a adoptat noul regulament de exploatare a parcărilor
Jpeg

Consiliul local Miercurea-Ciuc a adoptat noul regulament de exploatare a parcărilor

 Cât şi ce au înţeles membrii Consiliului local din vechiul regulament desfiinţat de instanţă?

După ce la începutul acestei veri regulamentul de exploatare a parcărilor din Miercurea-Ciuc a fost declarat nul, deoarece mai multe prevederi din el se băteau cap în cap cu câteva articole din legi organice, Consiliul local a adoptat în ultima şedinţă o nouă hotărâre în acest sens.

Faţă de cum stăteau lucrurile, nu s-au schimbat multe: tot o societate comercială va administra locurile de parcare, va încasa bani şi va emite note de constatare/amenzi. Doar că nu va mai bloca roţile maşinilor, iar „amenzile” neplătite le va trimite primăriei, urmând a fi introduse în baza de date a Serviciului de Taxe şi Impozite.

 Despre noul regulament

Aşa cum spuneam mai sus, nu sunt mari diferenţe între cele două regulamente, schimbările majore apărând doar la modul cum se aplică sancţiunile.

În continuare, cei care au autoturisme şi doresc să şi le parcheze în zonele administrate de societatea comercială o pot face doar dacă îşi procură un tichet de parcare sau un abonament. Preţurile tichetelor variază între 50 de bani şi 6 lei în funcţie de durata aleasă: 0,50 lei pentru 20 de minute; 1,50 lei pentru o oră şi 6 lei pentru o zi. De asemenea, posesorii de maşini vor putea plăti acest serviciu şi prin SMS, însă la preţuri ceva mai mari: 2,25 lei pentru o oră; 4,50 lei pentru două ore; 7 lei pentru o zi. Abonamentele pornesc de la 30 de lei şi ajung până la 300 de lei, în funcţie de tip. Astfel, pentru persoane fizice, abonamentul lunar va costa 30 de lei, cel trimestrial 73 de lei, cel semestrial 145 de lei, iar cel anual 242 de lei. Pe lângă acestea, pentru cei care au domiciliul în blocurile de pe străzile Kőrösi Csoma Sándor nr. 3, Piaţa Majláth Gusztáv Károly nr. 1 şi 4, Piaţa Libertăţii nr. 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, Mihai Eminescu nr. 2 şi 4, sunt puse la dispoziţie şi abonamente anuale de domiciliu în valoare de 121 de lei. Persoanele juridice vor trebui să plătească 37 de lei pentru un abonament lunar, 93 de lei pentru unul trimestrial, 180 de lei pentru unul de 6 luni şi 300 de lei pentru unul anual.

Prin SMS, plata tarifului de parcare se va putea face la numărul 7420, iar mesajul trebuie să cuprindă codul aferent timpului (370 pentru o zi, 371 pentru o oră, 372 pentru două ore) şi numărul de înmatriculare.

Tariful majorat pentru toate parcările cu plată este de 62 de lei.

De la plata parcării sunt scutite: bicicletele, motoretele, motocicletele, maşinile aparţinând SMURD, Pompieri, Salvării, Poliţiei, Jandarmeriei, Armatei, municipiului Miercurea-Ciuc. De asemenea, de abonamente gratuite, în baza documentelor justificative, vor beneficia persoanele cu handicap, veteranii de război şi beneficiarii Decretului-lege nr. 118 din 1990.

 Controlul şi sancţiunile

Capitolul al III-lea din Regulament începe cu precizarea că parcarea ori staţionarea fără a avea un tichet sau abonament valabil şi care să fie afişat într-un loc vizibil, pe un loc de staţionare neregulamentar sau depăşirea timpului de valabilitate al tichetului, precum şi parcarea sau staţionarea în perimetrul de aplicare al regulamentului, dar pe spaţii nedestinate parcării constituie contravenţie şi se sancţionează cu o amendă care corespunde procentului de 10% al salariului minim pe economie.

Cine va constata dacă o maşină parcată îndeplineşte condiţiile prevăzute în regulament şi, implicit, abaterile? Supraveghetorii de parcare care vor fi împuterniciţi de către operatorul economic, adică angajaţii firmei. Şi chiar dacă se precizează că aplicarea sancţiunii contravenţionale cade în sarcina persoanelor împuternicite de către primărie, cei care vor întocmi la faţa locului notele de constatare sunt tot supraveghetorii de parcare.

Aceste note de constatare (semnate de către angajatul firmei şi de către utilizatorul autoturismului sau de către un martor) se vor completa în două exemplare, iar unul dintre ele va fi lipit pe geamul maşinii dacă cel care a parcat nu e la faţa locului. Notele vor fi predate lunar Compartimentului Control Urban şi Executare Silită (CCUE), iar în cazul în care nu se plăteşte tariful majorat, acest compartiment din cadrul primăriei va întocmi procesele-verbale de contravenţie.

Ulterior, amenzile (adică procesele-verbale de contravenţie – 150 de lei, fără posibilitatea înjumătăţirii sumei în cazul achitării în 48 de ore) vor fi trimise prin poştă posesorului autovehiculului.

Important de precizat e şi faptul că în cazul în care o maşină este lăsată, ilegal, mai mult de 48 de ore într-o parcare sau care staţionează ilegal pe un teren nedestinat activităţii de parcare, operatorul economic îl poate ridica.

Aşadar, să recapitulăm pe scurt: angajaţii unei societăţi comerciale vor constatata abaterile, vor întocmi notele de constatare şi vor încasa banii unui tarif majorat. Iar dacă acest tarif nu va fi achitat, primăria va emite un proces-verbal.

 Cât şi ce au înţeles consilierii locali din procesele pierdute?

Acum, având acest regulament votat de către consiliul local, se pune întrebarea: cât şi ce au înţeles cei care l-au creat şi l-au votat din experienţa proceselor pierdute de către City Parking.

Este adevărat că vechea hotărâre de consiliu local a fost declarată nulă de instanţă pentru că prevedea, printre altele, şi blocarea roţilor, iar această măsură nu mai face parte din noul regulament. Însă…

Majoritatea celor care au atacat în instanţă „amenzile” primite au avut câştig de cauză mergând pe principiul că numai Poliţia Rutieră poate da amenzi de circulaţie (adică în cazul parcărilor/staţionării nelegale). Ori, în noul regulament lucrurile nu sunt modificate: o societate comercială stabileşte cine a parcat legal şi tot ea încasează tarifele majorate.

De asemenea, într-o sentinţă a Tribunalului Harghita se precizează că, în această cauză, agenţi constatatori nu pot fi decât funcţionari aflaţi în subordinea primarului, din aparatul propriu al consiliului local şi nu o societate comercială sau angajaţii acesteia. Aşadar, nici un angajat al unei firme nu poate fi agent constatator, chiar dacă poartă titulatura de supraveghetor de parcare; adică nici un angajat al unei societăţi comerciale nu ar avea puterea să completeze notele de constatare.

Aşadar, acum rămân întrebările: va trece această hotărâre de consiliu local de avizul Instituţiei Prefectului? Dacă va trece, în cât timp o persoană o va ataca în instanţă, solicitând anularea ei, având în vedere că prevederi din ea au fost declarate deja nelegale?

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

3 comments

  1. intrebarea mea este: de ce este nevoie de o firma care sa faca si sa dreaga cu parcarile publice, primariei revenindu – i o mica, prea mica parte din sumele incasate? de ce nu poate primaria sa administreze parcarile si sa incaseze banii? cum o ramas cu povestea primarul Raduly si firma care cotiza 10 000 euro pe luna pentru dumnealui?

  2. Cretini. Da, firma privata este pentru sifonare de bani ca primaria nu poate face asta cu cei in drept sa acorde amenzi: militienii. Nu-i nimic, trebuie dati in udecata pana se satura.

  3. HA HA DAR CU DOSARUL DMNULUI PRIMAR DE LUARE DE MITA DE LA ACEEA FIRMA CITY PARKING CE SA INTAPLAT NU MAI STIE NIMENI9 NIMIC ADICA CRED CA O ALTA FIRMA A PULSAT MAI MULT DOAR ASA SE POATE SA PORNEASCA IARASI VANATOAREA DE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.