Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Consiliul Județean Harghita a înaintat Ministerului Educației o propunere de redeschidere a școlilor | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 18 aprilie 2024
Home » Învățământ » Consiliul Județean Harghita a înaintat Ministerului Educației o propunere de redeschidere a școlilor
Consiliul Județean Harghita a înaintat Ministerului Educației o propunere de redeschidere a școlilor

Consiliul Județean Harghita a înaintat Ministerului Educației o propunere de redeschidere a școlilor

  • Aceeași solicitare a fost înaintată și Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Harghita. Dacă răspunsul celor instituții va fi negativ, Consiliul Județean va apela la instanța de Contencios Administrativ. „Trebuie să oprim deciziile care sunt în defavoarea tinerei generații”, a declarat președintele CJ, Borboly Csaba. 

În cadrul unei conferințe de presă, care s-a desfășurat vineri la sediul Palatului Administrativ, șeful autorității publice județene a arătat că tot mai mulți părinți solicitată redeschiderea școlilor și a grădinițelor. Printr-o „Luare de poziție”, semnată de 64 din cele 67 de unități administrativ-teritoriale din județ și înaintată Ministerului Educației și Cercetării, administrația județeană le susține cauza.

„În opinia noastră, efectele predării online vor avea consecinţe pe termen lung, deoarece Guvernul, în ultimele 6 luni, nu a fost capabil să doteze şcolile cu instrumente digitale şi nu a creat infrastructura necesară educaţiei digitale şi nici conţinuturile educaţionale digitale – curriculumul digital – necesare pentru educaţia online. Totodată, profesorii şi specialiştii în educaţie susţin că în cazul preşcolarilor şi al elevilor din clasele primare, prin predarea online nu se pot dezvolta abilităţile de comunicare orale şi de scriere şi nici abilităţile de înţelegere a unui text. Educaţia online afectează negativ copiii proveniţi din familiile defavorizate, cărora nu le sunt oferite condiţiile tehnice necesare de a participa la educaţia online. Închiderea şcolilor va spori şi mai mult decalajul dintre şcolile din zonele rurale şi urbane, respectiv dintre copiii care trăiesc în condiţii mai bune şi cei care trăiesc în condiţii dificile”, se precizează în documentul citat.

Lipsa competențelor digitale este, în opinia semnatarilor, o altă „barieră majoră” în educația online, „exacerbată în continuare de lipsa sprijinului oferit de către părinți”.
Prezent online, consilierul județean Rácz Árpád, care este și directorul școlii din Valea Strâmbă, a susținut că învățatul de acasă nu se poate compara cu cel din bancă, de la școală, iar rezultatele de până acum confirmă acest lucru. Potrivit acestuia, majoritatea tabletelor de la Ministerul Educației și Cercetării (MEC) care au ajuns în comună sunt inutilizabile, în condițiile în care în localitate nu există nici rețea Orange și nici Vodafone.

„Am primit din partea Ministerului Educației 168 de tablete cu cartelă Orange. Aici, în Valea Rece, Orange nu acoperă nici o treime din localitate; degeaba dau ei tablete, dacă nu avem semnal pentru ele; sunt defavorizați exact elevii pentru are a fost conceput programul „Școala de acasă”, a precizat Rácz Árpád.

Un alt inconvenient semnalat de acesta este lipsa spațiului dedicat învățării, în condițiile în care suprafața locuibilă în mediul rural este extrem de redusă, iar familiile sunt numeroase.

„Două treimi dintre copiii din Valea Rece nu au camera lor, nu au unde să învețe. Majoritatea caselor din Ghimeș au două camere: camera curată și camera cealaltă, unde se desfășoară viața, acolo stă mama, stau bunicii, acolo se face mâncare, se îngrijesc copiii mai mici, iar copilul cu tableta sau smartphone-ul trebuie să fie atent și să învețe; mai ales la Română, în timp ce toată lumea în jurul lui vorbește în maghiară. Încercați să vă închipuiți ce educație se face când 3-4 școlari stau pe un singur smartphone. Ce învață? Nimic. În plus, sunt o grămadă de probleme tehnice. Așa nu putem vorbi despre educație, copilul trebuie să se întoarcă la școală. Abia suntem la finalul procedurii de recuperare  și iar suntem în colaps. Tot pierdem materie și nu știu ce o să se aleagă de copiii aceștia. Or să fie șpăgari în Germania și în Spania. Asta vrea statul român?”, a continuat directorul școlii din Valea Rece.

La rândul său, primarul comunei Sânsimion, Kozma István îi susține punctul de vedere, argumentând cu situații din localitate, când în aceeași familie există trei și chiar patru elevi care trebuie ar trebui să participe simultan la orele online, având la dispoziți un singur telefon inteligent. În plus la clasele pregătitoare, orele se pot ține doar după-amiaza, începând de la ora 17:00 sau 18:00, atunci când părinții ajung acasă, ca să-i poată ajuta pe micuți.

Potrivit unui sondaj de opinie în rândul cadrelor didactice, realizat în perioada 12-26 noiembrie de Consiliul Județean, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean și cu Casa Pedagogilor, privind problemele cu care se confruntă învățământul online și la care au răspuns întrebărilor 1.527 de pedagogi, cei mai mulți dascăli (72%) au afirmat că „problema majoră” în Harghita o constituie lipsa echipamentelor și a conectivității la Internet, 55% dintre ei susțin că multe neajunsuri sunt generate de personalul neinstruit și de părinții care nu pot oferi o asistență corectă elevilor, 52% dintre profesori spun că elevii nu sunt motivați să se pregătească, 51% dintre cei chestionați reclamă lipsa pregătirii și a suportului metodologic, în condițiile în care metodele de predare online nu s-au învățat la facultate sau la școlile pedagogice, iar 37 % dintre profesori au declarat că nu au calculator persoanal, laptop sau tabletă, doar telefon mobil, de la care este mai greu să predea.

„Prin urmare, Consiliul Județean Harghita și liderii autorităților publice locale din județul Harghita, cerem Guvernului ca în fiecare grădiniță și școală, de la clasele pregătitoare până în clasa a VIII-a, unde este posibil respectarea normelor sanitare și de distanțare socială și situația epidemiologică permite, să se reia cursurile față în față. Comitetele Locale pentru Situații de Urgență și autoritățile publice locale să decidă închiderea școlilor, dacă această măsură este justificată”, se menționează în Luarea de poziție a CJ Harghita.

Luarea de poziție privind redeschiderea școlilor în Harghita a fost înaintată vineri Ministerului Educației Naționale, ea fiind însoțită de toate chestionarele, analizele și sondajele realizate de specialiștii CJ, inclusiv semnăturile autorităților publice locale care au aderat la acest demers.     

„O documentație vastă stă în spatele acestei solicitări. Dacă vom primi un răspuns negativ din partea Ministerului și a CJSU, mergem mai departe, în Contencios Administrativ și vom argumenta propunerea noastră. Solicităm și mass-media care poate să ne susțină cu argumente, să ni se alăture, pentru că eu cred că trebuie să oprim deciziile care sunt în defavoarea tinerei generații, a conchis președintele CJ Harghita, Borboly Csaba.

DANIELA MEZEY 

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.