Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Codul fiscal, detalii care merită a fi luate în seamă… | Informația Harghitei - jurnal independent
miercuri , 24 aprilie 2024
Home » Economic » Codul fiscal, detalii care merită a fi luate în seamă…
Codul fiscal, detalii care merită a fi luate în seamă…

Codul fiscal, detalii care merită a fi luate în seamă…

Joi, săptămâna trecută, d-l Kedves Emeric, economistul cu sprijinul căruia încercăm să supunem atenţiei dumneavoastră unele dintre prevederile noului Cod fiscal, a participat la un seminar organizat în Capitală de Camera Consultanţilor Fiscali, ai cărei specialişti, preciza domnia sa, au lucrat efectiv la elaborarea normelor metodologice de aplicare a lui.

Cu sublinierea că aceste norme au fost aprobate prin HG nr. 1/06.01.2016, publicată în MO 22/13 ianuarie a.c., am să trec în revistă principalele probleme asupra cărora s-a insistat, cu speranţa că ele vor fi bine înţelese şi desigur bine rezolvate.

Astfel, spunea interlocutorul meu referindu-se concret la impozitul pe clădiri – persoane fizice, important de reţinut ar fi faptul că „noţiunea de prima, a doua sau a treia casă nu mai există. Dacă o clădire are utilizare mixtă, fiind, să zicem, şi sediu de firmă, în situaţia în care nu se reduc cheltuielile cu acesta, va fi aplicat impozitul pentru o clădire rezidenţială; dacă o clădire nu este utilizată şi nu i se poate stabili destinaţia conform autorizaţiei, ea va fi, de asemenea, impozitată ca rezidenţială. În cazul clădirilor cu utilizare mixtă, cărora li se aplică impozitul pentru nerezidenţi, trebuie ştiut că evaluarea lor este obligatorie, în lipsa ei fiind aplicată cota de 2%”.

În mare, cam astea ar fi noile reguli, numai că, aşa cum bine se ştie, regulile au şi excepţii. Dovadă că, în situaţia persoanelor fizice, dacă nu s-a schimbat nimic în ceea ce priveşte proprietăţile (ex.: nu există sediu de firmă înregistrat, nu se desfăşoară activităţi economice), nu ar trebui depusă declaraţie la primărie. „Şi, totuşi, de frica controlului ulterior, majoritatea primăriilor au hotărât să solicite declaraţia de la cetăţeni, pentru a avea negru pe alb semnătura lor”.

Legat de impozitul achitat de un proprietar pe clădiri, teren, autovehicul, pentru anul în curs, „chiar dacă aceste bunuri se vând, impozitul nu se restituie, iar noul proprietar va achita impozitul începând cu 1 ianuarie a anului următor dobândirii bunului”.

În privinţa facilităţilor acordate, cum ar fi scutirea de impozit sau reducerea lui, „ele se vor aplica de la 1 ianuarie a anului următor depunerii actelor doveditoare dreptului la scutire, cu excepţia celui în curs, când solicitarea poate fi depusă până la 31 martie 2016”.

Cum ar trebui să procedeze persoanele (veterani de război, eroi ai revoluţiei, foşti deţinuţi politici etc.) care sunt deja în evidenţa primăriilor cu toate documentele în regulă?! „Nu ar trebui să le mai depună, dar consiliile locale pot hotărî altfel. Rămâne aşadar de văzut…”, a mai spus ec. Kedves.

Şi a mai spus ceva: în cadrul aceluiaşi seminar au mai fost discutate probleme privind TVA, sfera autotaxării, facturile emise în 2015 care au repercusiuni în 2016, precum şi probleme ce ţin de sfera de aplicare a contribuţiilor (pensii, sănătate, şomaj), de cea de cuprindere a impozitului pe venit sau a impozitului pe profit.

Dacă aveţi nelămuriri, care vizează unul sau mai multe aspecte din cele asupra cărora ne-am oprit azi, trimiteţi-ne întrebările pe adresa electronică a jurnalului şi vă asigur că veţi primi răspunsul corect, formulat de colaboratorul nostru.

ŞTEFANA DRĂGHICI

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.