„Ceea ce e mai important în artă e ceea ce nu se poate explica” | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 14 noiembrie 2019
Home » Cultură » „Ceea ce e mai important în artă e ceea ce nu se poate explica”
„Ceea ce e mai important în artă e ceea ce nu se poate explica”
„Ecce homo” sau condiţia artistului în societatea contemporană

„Ceea ce e mai important în artă e ceea ce nu se poate explica”

În anul 2014, artistul plastic elveţiano-român ALEXANDRU CRIŞAN a căpătat premiul special al juriului la concursul Transformarea şurelor lansat de Centrul Cultural Harghita, pentru şura în stil secuiesc din Măgherani (jud. Mureş), metamorfozată în atelier de creaţie şi spaţiu de locuit.

În virtutea acestui premiu, artistul ne-a vizitat la redacţie şi consideră că are obligaţia morală de a-i invita pe harghitenii iubitori de artă la expoziţia (pictură-sculptură-gravură-foto) ce se va vernisa chiar în şura transformată din Măgherani, sâmbătă, 24 septembrie.

Alexandru Crişan este absolvent al Universităţii Naţionale de Artă Bucureşti şi debutează ca tânăr pictor la vârsta de 17 ani cu premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România. Din 1983 se stabileşte în zona franceză a Elveţiei şi în ultimele trei decenii expune la Roma (Italia), Cadaqués, Figueras (Spania), Geneva, Montreux, Lausanne, Aigle, Romont (Elveţia), ţară în care a predat cursuri de istoria artei şi design, creaţiile sale fiind prezente în colecţii private din Europa şi Australia.

Artistul este tentat, în lucrările sale recente, de reprezentarea degradării corpului uman prin trecerea anilor (seria Délabrement/Degradare), de relaţia cu Marea Trecere (seria Convorbiri cu Thanatos), de poziţia artistului în societatea contemporană (Ecce homo) sau, inspirat de mitologia aborigenă australiană, de exploatarea straturilor subconştientului (seria Dreamtime/Timpul visului). Deşi artistului îi place să repete mereu că munca mea reprezintă un strigăt primar, adevărata sa deviză ar fi mai degrabă următoarea: ceea ce este mai important în artă e ceea ce nu se poate explica.

Despre arta lui Alexandru Crişan s-au pronunţat prestigioşi critici de artă europeni, precum Magaly Woeffray („Văzându-l pictând, torturând materia, negând-o, jucându-se de atâţia ani cu ea, s-ar zice că niciodată, dar niciodată nu s-ar putea opri. Că e o chestiune de viaţă şi de moarte, că actul e indisolubil legat de destinul său. Alt limbaj, poate unic”); Philip Sandoz („Sensibilitatea exagerată şi inteligenţa picturală se conjugă în lucrările lui Alexandru Crişan pentru a exprima părţile noastre ascunse… Soliditatea construcţiei şi justeţea raporturilor de culoare îndrăzneţe sufocă violenţa emotivă şi lasă să transpară tandreţea”); Francoise Jaunin („Când în 1983, Crişan soseşte în Elveţia, decide să reînceapă totul de la zero. Îşi impune să uite tot ce a învăţat în instituţiile de artă, lucru pe care îl punea în aplicare în compoziţii abstracte şi estetizante din perioada română, să renunţe la toate cunoştinţele dobândite pentru a regăsi pulsaţiile profunde şi pentru a elimina fără cruţare orice efect seducător, să lucreze repede, repede pentru a împiedica orice control, scurtcircuitând orice veleitate teoretică, pentru a se angaja într-o formă de automatism visceral şi gestual. Însă trăit, nu artificial”).

După vernisajul din 24 septembrie, Galeria Atelier din şura de la Măgherani poate fi vizitată numai după un anunţ prealabil (tel. 0040748/46.69.81 sau prin e-mail crisan@bluewin.ch).

M. Groza

 

Expl foto crisan1: „Ecce homo” sau condiţia artistului în societatea contemporană

 

Expl foto crisan 2: Şura transformată în atelier de artă de la Măgherani

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.