Câştigătorii concursului „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”, premiaţi la Palatul Victoria şi felicitaţi de premierul Viorica Dăncilă | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 25 mai 2018
Home » Învățământ » Câştigătorii concursului „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”, premiaţi la Palatul Victoria şi felicitaţi de premierul Viorica Dăncilă
Câştigătorii concursului „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”, premiaţi la Palatul Victoria şi felicitaţi de premierul Viorica Dăncilă

Câştigătorii concursului „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”, premiaţi la Palatul Victoria şi felicitaţi de premierul Viorica Dăncilă

Am pornit la drum dis-de-dimineaţă. La orizont, de dincolo de coamele munţilor, câteva săgeţi aurii blânde alungă umbrele nopţii, dezvăluind verdele crud şi fuioarele de ceaţă care bordează Oltul. Autocarul rulează lin, lăsând în urmă peisajele binecunoscute.

Te-ai fi aşteptat ca cei 35 de elevi, chiar şi profesorii lor, să-şi continue somnul întrerupt prea devreme, în cazul unora la 3-4 ore după miezul nopţii. În schimb, domneşte buna dispoziţie, tinerii îşi povestesc pregătirile pentru marele eveniment şi îşi dezvăluie aşteptările: să stea „alături de cei care conduc ţara”. Unii recunosc fără ocolişuri că niciodată nu au fost mai emoţionaţi şi mai nerăbdători.

Îmi atrage atenţia un elev maghiar care conversează într-o română aproape fără cusur cu profesoara care îl însoţeşte; dezbat pe teme literare. Pare ieşit din comun în condiţiile în care vorbitorii nativi de maghiară din Harghita îşi însuşesc cu greutate această limbă, din varii motive.

La o primă oprire, ne împrietenim şi discuţiile se leagă uşor. Darvas Patrik, elev în clasa a VI-a la Şcoala Gimnazială „Nagy Imre” din Miercurea Ciuc, a participat, anul acesta, pentru prima oară la concursul de limba română destinat elevilor de la şcoli cu predare în limba maghiară.

„Mi s-a părut un concurs mai greu decât cele anterioare la care am participat, dar mi-a plăcut şi vreau să vin şi la anul. Exerciţiile erau altfel, trebuia să scriu şi o compunere; la alte concursuri nu a trebuit să fac asta”, povesteşte Patrik.

Lui, însă, i s-a părut mai uşor decât altora, pentru că face parte dintr-o familie mixtă, unde se vorbeşte deopotrivă româna şi maghiara. „Mama mea e ploieşteancă, tata e din Ciuc. S-au întâlnit la facultate la Bucureşti şi mie mi-a fost uşor să învăţ limba română. Colegii mă invidiază, pentru că primesc mai multe note de zece, iar ei primesc note de 9 sau 8, mie mi-e uşor”, continuă băiatul.

Este un copil fericit, mă gândesc, şi mai bogat decât alţii, pentru că a avut şansa să crească însuşindu-şi fără efort două limbi, două culturi şi – partea „delicioasă” a unei astfel de practici – să se bucure de mai multe sărbători şi prăjituri decât alţii.

Nu sunt singura care gândeşte astfel. „Îmi vine în minte o expresie: Eşti de atâtea ori om, câte limbi ştii. De aceea, cunoaşterea limbii române le permite elevilor noştri accesul la cultura română, îi face mai deschişi, receptivi şi toleranţi”, susţine Császár Tünde de la Şcoala Gimnazială „Nagy Imre” din Miercurea Ciuc, unul dintre profesorii care însoţesc grupul de elevi.

Dascălii ştiu cât este de important pentru învăţăceii lor să-şi lărgească orizontul, să nu rămână captivi într-un spaţiu limitat de necunoaştere sau de prejudecăţi. „Trebuie să profităm de fiecare ocazie, de fiecare moment pentru a-i face pe aceşti elevi să folosească limba română. În primul rând, e important ca să se descurce în viaţă, fiindcă în afara şcolii vor avea multe examene, unde trebuie să folosească limba statului, avem nevoie de această limbă”, este de părere György Géza Árpád, profesor de limba română la Colegiul Naţional „Márton Áron” din Miercurea Ciuc, „să poată comunica dacă ies din judeţ”, îl completează Bors Kinga, profesoară de Română la Şcoala Gimnazială „Petőfi Sándor” din reşedinţa harghiteană.

Festivitate de premiere la Palatul Victoria

Înainte de ora 12:00, autocarul intră în Bucureşti. Aglomeraţia marelui oraş pune la încercare răbdarea copiilor, dar le stimulează interesul. În curând, ajungem la sediul Guvernului României. Cei mai mulţi imortalizează momentul prin fotografii autoportret, pe care se grăbesc să le posteze pe reţelele de socializare; celor aflaţi la prima vizită în Capitală, impunătoarea construcţie provoacă respect şi admiraţie, făcându-i să renunţe preţ de minute bune la conversaţiile cu colegii, pentru a privi în jur. Un elev de gimnaziu în costum, cu cămaşa albă ca neaua şi cravată asortată întregii ţinute, atrage atenţia tuturor: este impecabil, are o alură serioasă; se integrează de minune în ambianţa de la sediul Executivului.

Festivitatea de premiere avea să se desfăşoare, deloc întâmplător, în sala „Transilvania” a Palatului Victoria, unde elevii de la şcolile cu predare în limba maghiară din Harghita, Covasna, Mureş şi Braşov clasaţi pe primele locuri la concursul „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!” şi profesorii lor au fost primiţi de directorul Departamentului pentru Strategii Guvernamentale, Lelia Oanţă. „Sunteţi frumoşi! Vreau să vă felicit şi să vă spun că ceea ce faceţi este o lecţie, prin prisma alegerilor pe care le faceţi, nu numai a efortului. Nu putem vorbi despre o Românie frumoasă, în lipsa unui respect pe care trebuie să-l acordăm limbii române”, le spune cea care avea să conducă festivitatea.

Alături de ea, vicepreşedintele Asociaţiei Comunitare Româneşti din Miercurea Ciuc, Angela Bîrsan, organizator al concursului de limba română, subliniază importanţa acestei competiţii destinată elevilor maghiari, care îi determină „a gândi şi a vorbi în limba română”, evaluându-şi, astfel, cunoştinţele şi performanţele. „Este un efort care trebuie apreciat şi consider că locul cel mai potrivit pentru un asemenea eveniment este Guvernul României, pentru că de aici, practic, se conduc destinele ţării – şi trebuie să cunoaşteţi în detaliu că există situaţii care exced comunitatea – aici au locul de muncă mulţi dintre liderii voştri politici din zonă şi îl au pentru că stăpânesc foarte bine limba română”, explică Angela Bîrsan.

La festivitate se zâmbeşte mult, în ciuda emoţiilor copleşitoare, iar camerele foto şi video imortalizează fiecare moment al evenimentului. Elevii şi dascălii lor primesc diplome şi cărţi, oferite de organizatori şi de partenerii acestora – Guvernul României, Asociaţia Comunitară Românească din Miercurea Ciuc, prefectul judeţului Harghita, Jean-Adrian Andrei, Colegiul Naţional „Márton Áron” şi Fundaţia cu acelaşi nume din Miercurea Ciuc.

„Consider că acest concurs este mai important decât o olimpiadă şcolară, întrucât uneşte etnii, uneşte popoare”, spune cu convingere Dan Loránd Dranganagiu, elev în clasa a XII-a la Liceul „Salamon Ernő” din Gheorgheni.

Prim-ministrul României, Viorica Dăncilă, şi-a abandonat, pentru scurt timp, îndatoririle, pentru a-i felicita pe tinerii maghiari premiaţi, la finalul festivităţii de premiere.

„Felicitări pentru munca voastră, felicitări profesorilor voştri, felicitări părinţilor voştri şi, nu în ultimul rând, vouă şi mult succes. La anul, sper să ne întâlnim în aceeaşi formulă sau poate chiar mai mulţi”, rosteşte premierul.

Surpriza a fost mare pentru premianţi, chiar şi pentru cei care au mai fost în vizită la Palatul Victoria. „Credeam că nu o să fie ceva mai deosebit decât anul trecut, dar a fost o experienţă total nouă, simţi că este ceva special aici şi îţi place să revii. Întâlnirea cu prim-ministrul ţării a fost o surpriză foarte mare şi pentru noi este foarte important că cei din Guvern ne respectă atât de mult, că se preocupă să putem veni şi noi aici. Îmi place că şi noi putem privi spre lucrurile mari ale ţării, aici, unde se iau deciziile şi să aflăm cum funcţionează toate aceste lucruri. Mi-ar plăcea foarte tare să lucrez aici”, mărturiseşte Bíró Otília Ágnes, elevă în clasa a XII-a.

Înainte de a părăsi Palatul Victoria, tinerii sunt conduşi prin sălile Guvernului, inclusiv sala de şedinţe unde premierul îşi convoacă miniştrii.

În vizită la Televiziunea Română

Pe lângă diplome şi cărţi, câştigătorilor li s-a pregătit şi o vizită în studiourile Televiziunii Române. Sunt fascinaţi de forfota de pe platourile de filmare, de camerele de televiziune, de echipamentele şi ecranele cu ferestre multiple, indispensabile creării ştirilor, reportajelor şi altor programe. Acolo au devenit chiar ei vedetele unui material de televiziune difuzat în toată ţara. „Mi-a plăcut foarte mult sala unde s-a spus că acolo a fost campionatul de tenis de masă şi m-am bucurat, pentru că şi eu am jucat”, răspunde fără trac Molnár Emőke întrebării lansate de reporterul TVR.

Gazdele de la Televiziunea Naţională, redactori, reporteri şi operatori, le-au promis copiilor că îi vor invita şi anul viitor pe premianţi. „Trebuie să câştigăm concursul de Română şi la anul, ca să venim iar aici”, dă glas dorinţei tuturor Csíki Renáta.

 „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”

Profesorii şi în ultimii ani din ce în ce mai mulţi părinţi îşi motivează copiii să participe la concursurile şi olimpiadele în limba română. Unul dintre cele mai apreciate este „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!”, competiţia fiind adaptată nevoilor şi posibilităţilor de învăţare ale elevilor care studiază exclusiv în limba maghiară. „Concursul reprezintă un avantaj pentru ei. Citind texte literare din afara curriculumului, îşi dezvoltă vocabularul. Ţinând cont de numărul de participanţi, considerăm că este un concurs de larg interes, la care iau parte elevi din mai multe judeţe, devenind un concurs interjudeţean, cu aproape 300 de participanţi”, apreciază profesorul György Géza Árpád.

„Nu ştiu dacă a observat cineva, pentru cei de clasa a V-a mi se pare benefic concursul, pentru că ei învaţă după noua programă şi se descurcă mult mai bine, au şi vocabular mai bogat şi alt tip de cunoştinţe. Cei care ştiu cât de cât limba română, cărora le place să citească şi au şi vocabular, vor să şi participe la acest concurs. Chiar şi această excursie este motivantă, deoarece majoritatea copiilor nu au mai fost la Bucureşti”, punctează prof. Bors Kinga.

La cele 16 ediţii ale concursului „Carte frumoasă, cinste cui te-a scris!” au participat peste 4.500 de elevi maghiari. Dintre aceştia, 528 de copii au fost premiaţi de-a lungul anilor. Concursul a fost iniţiat în urmă cu 16 ani de profesoara de limba română dr. Maria Sturzu, la Băile Tuşnad, din dorinţa de a-i încuraja pe elevii maghiari să se exprime şi să comunice în limba română mai mult şi mai ales în afara orelor de clasă.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*