Balla Izabella, Garda de Mediu Harghita: „Circa jumătate din cantitatea de îngrăşământ lichid s-a scurs din vagonul fisurat. (…) Vom obliga CFR Marfă să aducă factorii de mediu afectaţi la starea iniţială” | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 23 aprilie 2019
Home » Agricultură/Ecologie » Balla Izabella, Garda de Mediu Harghita: „Circa jumătate din cantitatea de îngrăşământ lichid s-a scurs din vagonul fisurat. (…) Vom obliga CFR Marfă să aducă factorii de mediu afectaţi la starea iniţială”
Balla Izabella, Garda de Mediu Harghita: „Circa jumătate din cantitatea de îngrăşământ lichid s-a scurs din vagonul fisurat. (…) Vom obliga CFR Marfă să aducă factorii de mediu afectaţi la starea iniţială”

Balla Izabella, Garda de Mediu Harghita: „Circa jumătate din cantitatea de îngrăşământ lichid s-a scurs din vagonul fisurat. (…) Vom obliga CFR Marfă să aducă factorii de mediu afectaţi la starea iniţială”

Mii de litri de îngrăşământ lichid de tip URAN, scurse dintr-un vagon de marfă fisurat, tras pe o linie secundară, în Gara Siculeni, au ajuns în sol. Vagonul-cisternă făcea parte din garnitura trenului de marfă nr. 33310, care circula pe relaţia Târgu Mureş – Giurgiu 

Un alt vagon-cisternă trimis, miercuri, din Târgu Mureş, în care urma să fie transvazat îngrăşământul lichid rămas în containerul fisurat, a ajuns în Gara Siculeni după mai mult de 12 ore de la solicitare. Între timp, 10 litri de îngrăşământ lichid pe bază de uree şi azotat de amoniu s-au scurs în fiecare minut în sol.

Operaţiunea de transvazare a URAN-ului din vagonul garat în Siculeni s-a finalizat în timpul nopţii de miercuri spre joi. „În jurul orei 03:00 s-a reuşit transvazarea, operaţiunea a fost efectuată de lucrătorii CFR şi s-a desfăşurat fără probleme. Noi am asigurat zona, am rămas în misiune până s-a realizat transvazarea în condiţii de siguranţă, iar după finalizarea acţiunii ne-am retras forţele”, a declarat, ieri, purtătoarea de cuvânt a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Oltul” Harghita, Alina Ciobotariu.

Comisarul şef al Gărzii de Mediu Harghita, Balla Izabella, a precizat că vagonul sosit în sprijin de la Târgu Mureş, încărcat cu ceea ce a mai rămas în containerul fisurat, a ajuns, în cursul zilei de joi, la Braşov, pentru a fi cântărit. Astfel va fi stabilită cu exactitate cantitatea de îngrăşământ scursă şi care a afectat solul, eventual şi pânza de apă freatică. În funcţie de rezultatele studiului de impact, CFR Marfă va răspunde pentru poluare şi de efectuarea lucrărilor de ecologizare a mediului, în regim de urgenţă.

„Circa jumătate din cantitatea de îngrăşământ lichid s-a scurs din vagonul fisurat, dar date concrete vom avea abia după cântărire. Vom monitoriza zona, împreună cu colegii de la Sistemul de Gospodărire a Apelor. Primarul localităţii Siculeni se va îngriji, la rândul lui, să avertizeze populaţia cu privire la un potenţial risc de poluare a apei din fântâni. Totodată, vom obliga operatorul economic responsabil de poluare, adică CFR Marfă, să aducă factorii de mediu afectaţi la starea iniţială”, a  afirmat comisarul şef  Balla Izabella.

Miercuri dimineaţa, la ora 08:40, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Oltul” al judeţului Harghita a fost anunţat, printr-un apel la 112, că dintr-un vagon fisurat al garniturii trenului de marfă nr. 33310, care circula pe relaţia Târgu Mureş – Giurgiu şi tranzita Gara Siculeni, se scurge îngrăşământ lichid de tip URAN. Incidentul a fost observat de personalul feroviar, care a sunat la 112 abia după ce vagonul ce conţinea aproximativ 23.000 de litri de uran a fost scos din garnitura formată din 11 vagoane şi garat în triajul staţiei Siculeni, pe linia 9 secundară. Zona a fost izolată, fiind solicitate în sprijin forţe din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Harghita şi Inspectoratului de Poliţie Judeţean Harghita. De asemenea, a fost alertat Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă Siculeni, la faţa locului deplasându-se şi o echipă de la Garda de Mediu Harghita. După prânz, la Siculeni, a ajuns şi un echipaj CBRN (Chimic, Bacteriologic, Radiologic şi Nuclear) din cadrul ISU Bacău. În jurul vagonului cisternă s-a împrăştiat nisip pentru izolarea scurgerii pe o suprafaţă cât mai mică. Specialiştii CBRN au dispus reducerea perimetrului şi au balizat zona din jurul cisternei. După ora 15:00, lucrătorii feroviari au reuşit să limiteze scurgerile din vagonul cisternă fisurat.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.