Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Autorităţile mureşene trebuie să acţioneze pentru revenirea în proprietatea statului sau a administraţiei locale a clădirilor Colegiului „Unirea” | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Învățământ » Autorităţile mureşene trebuie să acţioneze pentru revenirea în proprietatea statului sau a administraţiei locale a clădirilor Colegiului „Unirea”
Autorităţile mureşene trebuie să acţioneze pentru revenirea în proprietatea statului sau a administraţiei locale a clădirilor Colegiului „Unirea”

Autorităţile mureşene trebuie să acţioneze pentru revenirea în proprietatea statului sau a administraţiei locale a clădirilor Colegiului „Unirea”

Aşa cum Informaţia Harghitei a susţinut de mult şi de multe ori, imobilele în care funcţionează Colegiul Naţional „Unirea” din Târgu Mureş au fost retrocedate ilegal, iar scandalurile iniţiate de Biserica Catolică şi de UDMR  în jurul acestora sunt provocări calificate

Deputatul PMP de Mureş, Marius Paşcan, a anunţat, pe fondul disputelor legate de Liceul Teologic Romano-Catolic (LTRC), că a informat autorităţile locale şi judeţene cu privire la o ordonanţă de clasare a DNA, în care se arată că imobilele în care funcţionează Colegiul Naţional „Unirea” din Târgu Mureş au fost retrocedate „în mod nelegal” Arhiepiscopiei Romano-Catolice Alba Iulia, care funcţionează în acele spaţii, dar că răspunderea penală în acest caz s-a prescris în acest caz.

„Plângerea penală a fost formulată la data de 27.11.2014 şi înregistrată la organele de urmărire penală ulterior acestei date. (…) Iată, pe scurt, câteva dintre concluziile ordonanţei de clasare a respectivei cauze, document complex din care redăm doar esenţa: Din coroborarea mijloacelor de probă administrate în prezentul dosar apreciem că în cauză există indicii că respectiva Comisie Specială de Retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România a procedat, în mod nelegal, la această retrocedare a imobilului situat în Târgu Mureş str. Mihai Viteazul nr. 15-17, către Arhiepiscopia Romano-Catolică de Alba Iulia, ceea ce a creat un folos necuvenit entităţii religioase beneficiare şi o vătămare a intereselor legitime ale Municipiului Târgu Mureş şi ale Colegiului Naţional Unirea, instituţia de învăţământ în folosinţa căreia se afla respectivul imobil. Cu toate acestea, se constată că în cauză există o cauză care împiedică punerea în mişcare a acţiunii penale, respectiv cea prev. de art. 16 alin. (1) lit. f) C. pr. pen., în concret împrejurarea că a intervenit prescripţia răspunderii penale”, a susşinut Marius Paşcan.

Acesta a arătat că DNA a comunicat că fapta de abuz în serviciu reclamată ar fi fost săvârşită de către membrii Comisiei Speciale de Retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase, din cadrul Guvernului României, „s-a comis la data de 20.09.2004, prin emiterea Deciziei nr. 378”.

„Pentru infracţiunea în discuţie, se observă că legea penală mai favorabilă este noul Cod penal, coroborat cu forma actualizată a Legii nr. 78/2000. Potrivit art. 297, alin. (1) din C. penal rap. la art. 132 din Legea nr. 78/2000, republicată, maximul pedepsei prevăzute de lege pentru infracţiunea de abuz în serviciu este de 7 ani plus o treime, adică 9 ani şi 4 luni. În conformitate cu art. 154, alin. (1), lit. c) C. penal, termenul general de prescripţie a răspunderii penale este de 8 ani, în cazul pedepselor prevăzute de lege mai mari de 5 ani, dar care nu depăşesc 10 ani. De asemenea, se constată că acest termen nu a fost întrerupt prin nici un act de procedură. De altfel, acest lucru nici nu ar fi fost posibil, deoarece fapta a fost sesizată la data de 10.12.2014, iar termenul de prescripţie a răspunderii penale s-a împlinit la data de 20.09.2012, la o dată cu mult anterioară înregistrării actului de sesizare. Prin urmare, se dispune clasarea cauzei având ca obiect infracţiunea de abuz în serviciu, faptă prev. şi ped. de art. 132 din Legea nr. 78/2000 rap. la art. 297, alin. (1) C. Penal, cu aplicarea art. 5, alin. (1) C. penal”, a afirmat Marius Paşcan, citând Ordonanţa DNA.

Deputatul a subliniat că a solicitat prefectului de Mureş, Lucian Goga, şi primarului din Târgu Mureş, Dorin Florea, reanalizarea documentelor cuprinse în dosarul cauzei privind retrocedarea imobilelor respective, întrucât instituţiile pe care le conduc au calitate procesuală.

„Totodată, este necesar şi legitim să pretindeţi oficial sprijinul Parchetului, respectiv Direcţiei Naţionale Anticorupţie (Serviciul Teritorial Târgu Mureş), precum şi documentele din dosarul de cercetare a cauzei penale, din care rezultă indiciile privind nelegalitatea retrocedării. În acest sens, se impune să promovaţi o acţiune în instanţă pentru revizuire în scopul revenirii în proprietatea statului sau a administraţiei publice locale a imobilelor respective”, a precizat Marius Paşcan în informarea trimisă Prefecturii Mureş şi Primăriei Târgu Mureş.

Potrivit acestuia, comparativ însă cu retrocedările „făcute mărinimos de către statul român şi adeseori oneros, cu complicitatea unor funcţionari publici sau demnitari”, cum s-a întâmplat în cazul imobilelor în care funcţionează azi Colegiul Naţional Unirea din Târgu Mureş, împărăteasa Maria Tereza a creat trei fonduri mari aferente edificării acestor clădiri – de religie, de studii şi de burse ardelene, pe teritoriul României, şi alte trei similare pe teritoriul Ungariei.

„Cele ungare au rămas şi sunt administrate şi în prezent de către statul ungar, prin Ministerul Învăţământului şi Cultelor, iar cele ardelene, deşi au fost administrate de stat aproape 100 de ani, din anul 1866, ulterior au fost cedate în administrare Statusului Romano-Catolic Ardelean (ca urmare a cererii acestuia formulată către împărat), până în anul 1932, când prin Acordul de la Roma au fost date în administrarea Ordinariului Catolic de rit latin de Alba Iulia. Această entitate a administrat legal, nu se ştie dacă şi în fapt, respectivele Fonduri până în anul 1948, când Statul Român comunist a denunţat Concordatul din 1927. Imobilele au trecut prin naţionalizare în favoarea Statului Român în anul 1949. Efectiv, nici un document ori înscris nu vine să facă dovada faptului că acest Status Romano-Catolic sau Arhiepiscopia Romano-Catolică de Alba lulia ori Biserica Romano-Catolică din Târgu Mureş au fost vreodată proprietarii imobilului în cauză”, a arătat deputatul.

Pe fondul disputelor legate de Liceul Teologic Romano-Catolic (LTRC), care nu mai există din punct de vedere juridic, fiind arondat la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu Mureş, Fundaţia Statusul Romano-Catolic a anunţat că, din moment ce LTRC nu mai există, contractul de închiriere, încheiat cu municipalitate, a clădirii în care funcţionează Colegiul Naţional „Unirea” este reziliat de drept. (Agerpres)

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.