luni , 17 decembrie 2018
Home » Agricultură/Ecologie » Abatoarele mobile, o soluţie viabilă în lipsa unităţilor de sacrificare în Harghita
Abatoarele mobile, o soluţie viabilă în lipsa unităţilor de sacrificare în Harghita

Abatoarele mobile, o soluţie viabilă în lipsa unităţilor de sacrificare în Harghita

Abatoarele mobile se folosesc în Europa de Vest de mai bine de o jumătate de secol, iar avantajele acestora sunt binecunoscute. În Harghita, ele ar constitui, în prezent, singura soluţie economică de sacrificare a animalelor, în condiţiile în care în judeţ nu funcţionează nici un abator. Principalul avantaj al unei astfel de unităţi mobile de sacrificare se raportează la fiscalitate: micii crescători de animale obţin certificatul sanitar-veterinar şi, astfel, îşi pot valorifica producţia în orice punct de desfacere

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale vine în sprijinul celor interesaţi în achiziţionarea unui abator mobil, prin submăsura 4.2 – „Sprijin pentru investiţii în procesarea/marketingul produselor agricole” din Planul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020.

O astfel de unitate, care ar putea asigura nu numai sacrificarea rapidă a animalelor, evitând cheltuielile suplimentare necesare transportului acestora la marile unităţi de abatorizare, ci şi prelucrarea, depozitarea şi vânzarea cu amănuntul a animalelor, este un produs util comunităţii. Abatorul mobil asigură un flux de sacrificare zilnic de trei bovine sau 20 de ovine, caprine sau suine. De acest sprijin pot beneficia cooperativele sau grupurile de producători, întreprinderile mici şi mijlocii (PFA, II, IF şi SRL), iar valoarea unui abator mobil este de 55.000 până la 100.000 de euro, în funcţie de dotările opţionale.

Programul de finanţare se derulează prin Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) şi rata sprijinului public nerambursabil variază în funcţie de forma de organizare a solicitanţilor. Astfel, cooperativele şi grupurile de producători vor primi un sprijin nerambursabil de 70%, întreprinderile mici şi mijlocii 50% şi 40% pentru alte întreprinderi, din totalul cheltuielilor eligibile.

Se constituie în cheltuieli eligibile, cheltuielile aferente investiţiilor (echipamente, mijloace de transport specializate etc.), cheltuielile generate de investiţii (software contabil, etichetare, site promovare) şi cheltuielile privind costurile generale ale proiectului (consultanţă pentru scrierea proiectului, taxe eliberare avize şi altele).

Dacă v-aţi decis să aplicaţi pentru un astfel de proiect, este bine să ştiţi că, odată cu cererea de finanţare, veţi depune şi următoarele documente:

– studiul de fezabilitate;

– situaţiile financiare precedente anului depunerii proiectului;

– ultimele trei situaţii financiare (declaraţia de inactivitate pentru cei care nu au desfăşurat activitate anterior depunerii proiectului);

– declaraţia privind veniturile realizate pentru persoanele fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale înregistrate la Administraţia Financiară;

– documente pentru imobilul (clădirile şi/sau terenurile) pe care sunt/vor fi realizate investiţiile.

După selecţia proiectului, în etapa de contractare, vi se vor solicita şi alte documente:

– documentul emis de ANPM pentru proiect (se depune în etapa de contractare a proiectului);

– documente care dovedesc capacitatea şi sursa de co-finanţare a investiţiei (extras de cont şi/sau contract de credit);

– document de la bancă/trezorerie cu datele de identificare ale acesteia şi ale contului aferent proiectului FEADR (denumirea, adresa instituţiei financiare, codul IBAN al contului în care se derulează operaţiunile cu AFIR);

– certificatul care să ateste lipsa restanţelor fiscale şi sociale;

– alte documente justificative.

„Mi-a atras atenţia acest proiect interesant şi important. Sprijinul financiar în cazul acestui proiect este de 70% pentru cooperative şi grupuri de producători, iar pentru celelalte persoane fizice autorizate este de aproximativ 50% din proiect. Îi îndemnăm pe cei care sunt interesaţi să vină la sediul Direcţiei pentru Agricultură, să stea de vorbă cu colegii mei, specialişti în domeniu, care îi pot ajuta inclusiv la întocmirea proiectului. Spuneam că este un proiect important, în condiţiile în care în judeţ nu există abatoare; abatoarele mobile ar acoperi acest gol, mai ales în perioadele de sărbători”, a declarat ing. Török Jenő, directorul executiv al Direcţiei pentru Agricultură Harghita.

Durata de realizare a investiţiei se încadrează într-un interval de maximum 24 de luni pentru achiziţii simple sau de maximum 36 de luni dacă prin proiect sunt vizate şi activităţi cu construcţii şi montaj.

Proiectele se depun online, pe pagina www.afir.info, recomandabil până la data de 15 decembrie 2018.

Pentru mai multe informaţii vă puteţi adresa Direcţiei pentru Agricultură Harghita, apelând numărul de telefon 0266/37.18.98, în scris, pe adresele de e-mail: dadrhr@madr.ro, dgaa@topnet.ro sau vă puteţi deplasa la sediul instituţiei din Miercurea Ciuc, Piaţa Libertăţii, nr. 5, etaj II, camera 242.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.