Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

A fost predat „Sistemul complex de dispecerat şi de informare călători din Miercurea-Ciuc” | Informația Harghitei - jurnal independent
vineri , 29 martie 2024
Home » Societate » A fost predat „Sistemul complex de dispecerat şi de informare călători din Miercurea-Ciuc”
A fost predat „Sistemul complex de dispecerat şi de informare călători din Miercurea-Ciuc”

A fost predat „Sistemul complex de dispecerat şi de informare călători din Miercurea-Ciuc”

O firmă din Ungaria a realizat un sistem de monitorizare a transportului în comun local şi de informare a călătorilor, în schimbul serviciului municipalitatea angajându-se să le facă reclamă prin ţară

 

În prezenţa oficialităţilor ungare şi mai puţin a celor locale, miercuri a fost predat Sistemul complex de dispecerat şi de informare călători din Miercurea-Ciuc.

Este vorba de un sistem care cuprinde două părţi: una văzută de călători şi una utilă eficientizării transportului în comun.

Reprezentantul firmei ungare care a implementat sistemul în Miercurea-Ciuc spunea că sistemul oferă soluţii de dispecerat şi soluţii de informare a călătorilor.

Astfel, în staţiile de autobuz aflate în zone centrale – nu neapărat cele mai populate – au fost amplasate panouri pentru informarea călătorilor care indică liniile care vor sosi şi peste cât timp. Maşinile au fost dotate cu sistem audio de informare a călătorilor, aceştia putând afla, în română şi maghiară, în ce staţie se află şi ce staţie urmează, iar în maghiară şi liniile de legătură (transbordările). De asemenea, în maşini au fost instalate ori vor fi instalate monitoare folosite pentru informarea călătorilor (vor putea citi diferite ştiri ori informaţii despre linia pe care circulă) sau chiar pentru publicitate.

Călătorilor li se va pune la dispoziţie şi o aplicaţie pentru mobil – transinfo CsikiTrans. Spunem că li se va pune la dispoziţie, pentru că am căutat-o în Google play, dar rezultatul a fost unul negativ. Cu ajutorul acestei aplicaţii, utilizatorul poate obţine informaţii despre mersul autobuzelor, poate vedea pe hartă locul unde se află, care este cea mai apropiată staţie, să caute o cursă şi să vizualizeze amplasarea principalelor obiective din oraş. Iar cu ajutorul acestei aplicaţii pentru smartphone nu va fi necesară amplasarea de panouri informative în toate staţiile, costul acestora fiind unul ridicat.

Nu în ultimul rând, cu timpul, se va introduce un sistem electronic de vânzare şi eliberare a biletelor.

În ceea ce priveşte partea de dispecerat şi al eficientizării transportului în comun, reprezentantul firmei HC Linear amintea de camerele video amplasate în interiorul autobuzelor şi microbuzelor cu ajutorul cărora se poate monitoriza traficul de călători – există posibilitatea de a diferenţia formele oamenilor dintr-o masă în mişcare şi de a-i număra automat în funcţie de sensul de mişcare, oferind informaţii despre câţi urcă şi câţi coboară într-o anumită staţie.

Montarea unui computer de bord, făcut în întregime de către firma care a implementat sistemul, şi care este format dintr-un monitor touch, cuprinde o reţelistică de bluetooth şi WLAN, este dotat cu microfon, fotometru, USV, cititor de card.

Tot în vederea eficientizării şi a reducerii costurilor de transport a fost introdus şi un sistem de control al combustibilului. Acesta poate oferi date referitoare la numărul de călători, dar şi la modul de conducere a şoferului, indicând, practic, şi cauzele consumului. Acest sistem este montat, dar încă se lucrează la partea de soft.

O parte importantă a sistemului este cea a comunicaţiei dintre şofer şi dispecerat, precum şi monitorizarea la dispecerat a fiecărei maşini.

 Costuri şi lucrări

Implementarea sistemului în Miercurea-Ciuc a început în luna septembrie, iar sarcinile au fost împărţite, firma ungară angajându-se în anumite lucrări, iar operatorul de transport public oferind alte servicii.

Astfel, HC Linear a creat sistemul central, s-a ocupat cu dotarea autobuzelor – computer de bord, panouri informative, numărătoare de călători, monitor cu informaţii, sistem de control combustibil – a avut sarcina de a realiza reţeaua prin care călătorii sunt informaţi cu privire la cursele orăşeneşti.

De partea cealaltă, Csíki Trans a trebuit să implementeze sistemul la sediul firmei, pe autovehicule şi în staţii, să ofere serviciile de traducere şi consultare, să adapteze totul la legislaţia română, să ofere soluţii de comunicare.

Toate acestea, spunea directorul Csíki Trans, Veres János, a costat municipalitatea aproximativ 20.000 de lei. Restul sumei, de 750.000-800.000 de lei, a fost suportată de firma ungară. În schimbul implementării acestui sistem, Csíki Trans s-a angajat să promoveze serviciile firmei ungare prin România.

 Călători?

Pentru că am apelat de câteva ori la transportul public şi de fiecare dată, indiferent de ora la care am mers, am observat că maşina nu a oprit în câteva staţii pentru că nu erau călători, mi-am pus întrebarea pe cine informează acele panouri. Şi mai ales dacă îşi au rostul, ţinând cont de faptul că în fiecare staţie se găseşte, în format tipărit, mersul autobuzelor, că frecvenţa lor nu este mare şi nici traficul nu este unul de speriat. Aceste aspecte i le-am spus şi directorului Csíki Trans, iar răspunsurile lui au fost: lunar circulă în jur de 42-45.000 de călători; nu trebuie să ne uităm ce se întâmplă la o anumită oră, pentru că, recunoştea, sunt ore la care nu sunt călători în anumite staţii şi chiar şi în afara orelor de vârf (adică dacă ai sau nu călători) trebuie să-i informezi.

 Un sistem de transport neprofitabil

Prezent la eveniment, primarul Antal Attila spunea că Csíki Trans este societatea municipalităţii, şi chiar dacă transportul local nu este la fel de dezvoltat ca în alte oraşe, se depun eforturi ca acesta să fie cât mai atrăgător. De asemenea, acesta arăta faptul că societatea nu generează venituri, trebuind să fie finanţată de la bugetul local, dar se speră ca peste ani aceasta să se autofinanţeze.

LIVIU C.

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.