Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

A fost lansat volumul „Învăţământul harghitean – educaţie şi patrimoniu cultural” | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 16 aprilie 2024
Home » Învățământ » A fost lansat volumul „Învăţământul harghitean – educaţie şi patrimoniu cultural”
A fost lansat volumul „Învăţământul harghitean – educaţie şi patrimoniu cultural”

A fost lansat volumul „Învăţământul harghitean – educaţie şi patrimoniu cultural”

  • Publicaţia este o culegere inedită de evenimente, de date, imagini, descrieri şi opinii, dezvăluind cititorului o mulţime de informaţii ce alcătuiesc oglinda învăţământului preuniversitar de ieri, de azi şi de mâine din judeţul Harghita

Aflăm din cele peste 250 de pagini în format A4 ale volumului câţi preşcolari şi şcolari avem, câţi profesori, în ce specializări se formează elevii din unităţile de învăţământ harghitene şi o mulţime de alte informaţii însoţite de fotografii color.

La realizarea cărţii au contribuit toţi directorii de grădiniţe şi de şcoli, fiecare dintre ei având mână liberă să scrie ce îşi doreşte să afle cititorul despre unitatea de învăţământ pe care o conduce.

„Acest procedeu a durat cam un an şi jumătate; am început demersurile în toamna anului 2020. Cartea cuprinde prezentările a 138 de unităţi şi instituţii de învăţământ, de la grădiniţe, şcoli gimnaziale şi până la licee, cluburi sportive şcolare, dar le avem şi pe cele ale instituţiilor care se ocupă de Educaţie, precum Casa Corpului Didactic, Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ), Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională, Palatul Copiilor, obţinând astfel un tablou al şcolii harghitene. Descrierile sunt foarte interesante, multe dintre ele prezintă şi un scurt istoric, explică şi alegerea personalităţii care dă numele unităţii de învăţământ, dar ceea ce mie mi-a plăcut poate cel mai mult sunt opiniile şi reflecţiile cadrelor didactice, ale elevilor, părinţilor despre şcoală, ce îi leagă de şcoală, ce le-a plăcut în anii petrecuţi acolo, pentru că avem şi mai multe opinii ale unor profesori şi învăţători pensionari, fiind interesante fiecare dintre ele, chiar dacă diferă”, ne-a explicat coordonatoarea volumului „Învăţământul harghitean – educaţie şi patrimoniu cultural”, inspectoarea şcolară Bartolf Hedwig.

La apariţia acestei cărţi au colaborat mai mulţi inspectori de specialitate şi conducerea Inspectoratului Şcolar Harghita.

Cartea a apărut în două limbi, cu acelaşi conţinut, fiind tipărită în peste 200 de exemplare în limba română şi în peste 800 de exemplare în limba maghiară. Ea a ajuns deja în majoritatea unităţilor de învăţământ şi a stârnit un viu interes în rândul cadrelor didactice.

„Am reuşit să realizăm o publicaţie interesantă, şi deja se citeşte, iar interesul este mare. Este o prezentare a unităţilor de învăţământ cum nu s-a mai făcut în acest format, aproape putem spune că este ca un manual de istorie, în care nu doar datele sunt importante, ci imaginea pe care ne-o oferă, aflând, la citirea acestei cărţi, foarte multe detalii pe care poate nici nu le ştiam, nici chiar noi cei care lucrăm la Inspectoratul Şcolar de mai mulţi ani şi care am vizitat practic toate şcolile din judeţ”, arată coordonatoarea volumului.

Multe dintre prezentările şcolilor sunt foarte frumoase, la fel şi fotografiile care le însoţesc, ambele ridicând mult valoarea publicaţiei.

„Suntem foarte mulţumiţi că această carte a văzut lumina tiparului şi apreciez foarte mult colaborarea cu unităţile de învăţământ din judeţ şi cu partenerii noştri directori şi profesori ai şcolilor, fără ajutorul cărora nu am fi reuşit să scoatem acest volum. Am mai avut o încercare de a scrie o asemenea carte în urmă cu aproximativ 12-13 ani, dar ea este mai simplistă, scrisă cumva într-un stil telegrafic. Actuala publicaţie este mult mai elaborată, mai bogată în informaţii şi am aflat cu bucurie că în cancelarii profesorii o iau în mână şi nu citesc doar ce scrie despre şcoala lor, ci şi despre şcoala vecină sau despre şcoala pe care au frecventat-o cândva. Şi cum Harghita este un judeţ bilingv, am considerat că este de cuviinţă ca ea să apară în ambele limbi, română şi maghiară”, a menţionat inspectoarea şcolară Bartolf Hedwig.

Despre carte ne-a vorbit şi inspectoarea şcolară de Limba Română Manuela Nicoleta Stîngă, direct implicată în redactarea volumului.

„Această carte este o armonizare a vocilor. Cine o va citi, va vedea tocmai unitatea de voce care asigură o axa temporală. Este ca şi cum o singură voce transpare din trecut, prezent şi viitor, pentru că în cazul multor şcoli vorbesc documentele din arhive, vorbesc directorul, profesorii şi actualii elevi, dar şi foştii elevi. Pe scurt, pe mine m-au impresionat unitatea de voci şi mândria de a fi făcut parte din viaţa respectivei şcoli, cât de frumos, de simplu, din suflet şi elegant, fără vorbe mari, povestesc toţi despre şcoala lor, care i-a marcat pentru toată viaţa. În cazul acestei publicaţii predomină emoţia, este surprins omenescul, este cu totul altceva decât ceea ce am citit până acum cu privire la istoria şcolii în alte judeţe”, a concluzionat prof. Manuela Nicoleta Stîngă.

DANIELA MEZEY  

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.