Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

A crescut rolul asistenţei sociale. Multe persoane aflate în situaţii de dificultate se bazează pe ajutorul asistenţilor sociali | Informația Harghitei - jurnal independent
joi , 18 aprilie 2024
Home » Societate » A crescut rolul asistenţei sociale. Multe persoane aflate în situaţii de dificultate se bazează pe ajutorul asistenţilor sociali
A crescut rolul asistenţei sociale. Multe persoane aflate în situaţii de dificultate se bazează pe ajutorul asistenţilor sociali

A crescut rolul asistenţei sociale. Multe persoane aflate în situaţii de dificultate se bazează pe ajutorul asistenţilor sociali

În această perioadă toate instituţiile, indiferent că vorbim de cele publice sau private, au luat măsuri de prevenire a răspândirii coronavirusului. Unele mai puţin restrictive – o distanţare a persoanelor şi purtarea măştilor/mănuşilor de protecţie – altele mai severe, ajungându-se până la restricţionarea publicului în instituţii şi orientarea activităţii, pe cât posibil, în sfera on-line. Toate acestea sunt normale, măsurile fiind luate atât pentru a-i proteja pe angajaţi, cât şi pentru a preveni răspândirea virusului.

Printre cei care lucrează în mod direct cu persoanele vulnerabile în faţa COVID-19 este şi asistenţa socială. Când pomenim acest nume gândul ne fuge către bolnavi şi persoane vârstnice – dar, cum vom vedea în continuare, aici sunt încadrate şi alte categorii sociale. Despre modul cum funcţionează asistenţa socială în această perioadă am discutat cu Gabriela Buzilă, directorul executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Topliţa.

– Toată lumea vorbeşte acum despre linia întâi, reprezentată de medicii din spitale. Acum se discută mai puţin despre modul în care primăriile şi ONG-urile sprijină persoanele vârstnice cu probleme specifice în această perioadă. Ce măsuri a luat primăria, prin Direcţia de Asistenţă Socială, în vederea sprijinirii vârstnicilor, pentru a diminua posibilitatea ca aceştia să intre în contact cu alte persoane, cât şi pentru celelalte categorii care au nevoie de sprijin, iar aici mă refer şi la persoanele cu handicap?

– În această perioadă a crescut rolul asistenţei sociale. Multe persoane aflate în situaţii de dificultate care pot conduce la vulnerabilitate economică şi socială se bazează pe ajutorul nostru. Acum, poate mai mult ca oricând, prioritatea noastră o reprezintă persoanele vârstnice, care, conform statisticilor, reprezintă categoria cea mai vulnerabilă în faţa COVID-19. Pentru identificarea persoanelor în vârstă de peste 65 de ani, fără susţinători sau altă formă de ajutor, Serviciul de Asistenţă Socială a avut o bună colaborare cu asistentele medicale comunitare şi mediatoarele sanitare, care din acest an sunt parte a Direcţiei de Asistenţă Socială. De asemenea, am făcut apel la comunitatea locală prin punerea la dispoziţie a două numere de telefon (unul fix şi celălalt mobil), plus un număr de urgenţă pentru eventuale situaţii unde este nevoie de intervenţie în afara programului de lucru al Direcţiei, în vederea semnalării cazurilor de persoane vulnerabile care au nevoie de sprijinul nostru. Pentru fiecare caz semnalat funcţionarii de la serviciul de asistenţă socială au întocmit o fişă de intervenţie pentru a răspunde cât mai exact nevoilor persoanelor vulnerabile. Zilnic, fişele de intervenţie sunt centralizate pe categorii de solicitanţi. Persoanele care au solicitat sprijin au fost resunate ulterior de către funcţionarii de la serviciul de asistenţă socială pentru a ne asigura că totul este în regulă şi pentru a suplimenta, dacă este cazul, sprijinul deja oferit. A fost aprobată o hotărâre de Consiliu local prin care persoanelor vârstnice şi celor aflate în izolare la domiciliu fără venituri sau cu venituri reduse li se va acorda un pachet de alimente şi unul cu produse de igienă personală.

Chiar dacă activitatea de relaţii cu publicul nu se mai desfăşoară faţă în faţă, telefonic sau prin e-mail, răspundem tuturor întrebărilor venite din comunitate.

– În această perioadă continuaţi anchetele sociale? Şi mă refer la cele din teren, nu la cele care presupun doar verificarea hârtiilor. Dacă da, cât de greu este să vă luaţi măsurile de protecţie, în condiţiile în care se ştie că este criză de astfel de materiale (măşti şi alte materiale)?

– La nivelul DAST am întocmit un Plan pentru perioada stării de urgenţă, unde am prevăzut printre altele suspendarea efectuării anchetelor sociale, cu excepţia celor solicitate în regim de urgenţă (unde viaţa şi integritatea fizică a oamenilor este pusă în pericol sau alte cazuri care necesită o rezolvare imediată). În data de 30 martie a apărut o reglementare în acest sens, este vorba despre OUG 32/2020 cu privire la suspendarea anchetelor sociale prevăzute de Legea 416/2001 privind venitul minim garantat şi Legea nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei.

În cazul în care vom avea vreo solicitare în regim de urgenţă, desigur că ne vom face datoria, iar funcţionarii vor fi echipaţi cu echipament de protecţie.

– În această perioadă se spun tot mai multe glume pe tema izolărilor la domiciliu. Una dintre ele spune că se vor înmulţi cazurile de divorţ; de fapt, mai mulţi avocaţi specializaţi în divorţuri din New York au precizat că, în ultima săptămână, numărul celor care le-au solicitat serviciile a crescut cu 50%. Trecând peste glumă şi referindu-ne la domeniul vostru de activitate, aţi putea să ne spuneţi dacă s-au înmulţit cazurile de violenţă domestică în această perioadă?

– Din fericire în această perioadă nu am avut nici un caz de violenţă domestică.

– În această perioadă aţi primit solicitări de a interveni în cazul unei violenţe domestice/sau pentru cazuri în care sunt implicaţi minori? Cum procedaţi (ce măsuri de protecţie vă luaţi) atunci când interveniţi în asemenea cazuri?

– După cum spuneam mai sus, nu am avut astfel de cazuri. Dacă vor fi, în funcţie de fiecare caz în parte, vom lua măsurile care se impun.

– În cadrul direcţiei aţi avut solicitări din partea personalului de a lucra de la domiciliu?

– Nu am avut astfel de solicitări.

– Ca o primă concluzie, acum când activitatea în spitale e din ce în ce mai aglomerată, iar pe alocuri chiar restricţionată, cât de importantă devine asistenţa socială?

– Desigur, asistenţa socială nu poate înlocui activitatea din spitale, însă pentru că una din măsurile de prevenţie în cazul COVID-19 este spălatul pe mâini putem să venim în sprijinul comunităţii şi cu ajutorul asistentelor medicale comunitare şi al mediatoarelor sanitare să explicăm importanţa acestui gest elementar de igienă. De asemenea, în cursul săptămânii trecute, municipiul Topliţa a încheiat un contract de îngrijiri la domiciliu pentru persoanele vârstnice.

∗∗∗

În cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială funcţionează şi Centrul Social Integrat în cadrul căruia se află căminul pentru persoane vârstnice, singurul al unei primării din judeţul Harghita.

În condiţiile în care boala cauzată de noul virus se manifestă cu complicaţii în special în rândul vârstnicilor şi a celor cu alte afecţiuni de sănătate, o infectare în rândul unui azil de bătrâni ar putea echivala cu o tragedie. Din acest motiv aş dori să vorbim puţin şi despre acesta.

– Care este capacitatea azilului de bătrâni? În prezent sunt ocupate toate locurile?

– Căminul pentru persoane vârstnice are o capacitate de 24 de locuri. În prezent avem ocupate 21 de locuri. Sunt 10 femei şi 1 bărbaţi, cel mai „tânăr” având 65 de ani, iar cel mai în vârstă 94 de ani.

– Se ştie faptul că la bătrâneţe, inevitabil, apar şi bolile. Aşa că vă întreb, dacă ştiţi, care sunt cele mai grave afecţiuni întâlnite în rândul acestora? Sau cele mai des întâlnite afecţiuni.

– Din motive de confidenţialitate, vă rog să îmi permiteţi să nu vă răspund la această întrebare.

– Se poate spune că o eventuală pătrundere a coronavirusului în unitate ar echivala cu o tragedie?

– Citind zilele trecute ceea ce s-a întâmplat în Franţa şi Spania în căminele pentru persoanele vârstnice, recunosc că ştirile m-au cutremurat. Am întocmit pentru Centrul Social Integrat o Procedură pentru implementarea măsurilor de prevenire şi combatere a răspândirii COVID-19, procedură ce cuprinde toate măsurile comunicate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale. În funcţie de evoluţia situaţiei epidemice la nivel naţional şi local, aceasta va fi actualizată cu toate modificările care se impun.

– Cât de greu e pentru dvs., ca director executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială, dar şi pentru angajaţi, să preveniţi acest lucru? Mă gândesc că faţă de o instituţie „obişnuită” – primărie, de exemplu – măsurile pe care le luaţi voi sunt mult mai „draconice”, mai ales că zilnic/periodic vă confruntaţi cu preluări de bunuri (alimente şi alte echipamente).

– Este o situaţie nouă pentru toată lumea şi facem tot ce ne stă în putinţă să prevenim o eventuală apariţie a vreunui caz pozitiv. După cum am precizat la întrebarea anterioară, avem întocmită o procedură în acest sens. Zilnic suntem asaltaţi de informaţii, de acte normative noi, pe care trebuie să le studiem şi să acţionăm  în consecinţă.

– Centrul social are un regim deschis, în sensul că vârstnicii de acolo pot să iasă în oraş când vor în timpul zilei, pot să primească vizite şi pot să meargă la rude. Ştiu că primăria, printr-o hotărâre de acum câteva săptămâni, a restricţionat accesul publicului în instituţie, inclusiv al aparţinătorilor. Astfel, se poate zice că acum contactul vârstnicilor cu exteriorul este închis. Cât de greu este pentru bunici să treacă peste această perioadă? Aţi avut discuţii cu ei pe această temă? Se vede o schimbare de atitudine în comportamentul şi pe feţele lor?

– Într-adevăr, printre măsurile luate se numără suspendarea vizitelor şi a învoirilor în oraş, dar am oferit mijloace alternative de comunicare cu cei dragi şi aici mă refer la telefon şi internet. La început a fost dificil de acceptat, dar li s-a explicat faptul că aceste măsuri sunt temporare şi sunt numai şi numai în beneficiul dumnealor. În toată această perioadă, prin personalul centrului, am oferit sprijin afectiv şi emoţional vârstnicilor noştri, iar acum starea de spirit e mai bună .

– Vă adresez aceeaşi întrebare şi pentru angajaţi. Care este spiritul în rândul angajaţilor şi, poate, în special al asistentelor şi infirmierelor, ele intrând în contact permanent cu vârstnicii?

– Angajaţii de la Căminul pentru persoane vârstnice au înţeles situaţia specială în care ne aflăm şi îşi fac munca la fel de bine ca până acum. Sunt profesionişti, ştiu că îi apreciez şi că au tot sprijinul conducerii ca să trecem împreună cu bine peste această perioadă dificilă.

LIVIU CÂMPEAN

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.