Puteți susține ziarul Informația Harghitei și, implicit, această pagină de Internet
prin direcționarea către Fundația „Adevărul Harghitei”
a până la 3,5% din impozitul datorat.

Olimpiada Animatorilor 2022 şi-a desemnat câştigătorii | Informația Harghitei - jurnal independent
marți , 23 aprilie 2024
Home » Învățământ » Olimpiada Animatorilor 2022 şi-a desemnat câştigătorii
Olimpiada Animatorilor 2022 şi-a desemnat câştigătorii

Olimpiada Animatorilor 2022 şi-a desemnat câştigătorii

  • Elevi din 17 judeţe ale României au concurat la evenimentul de amploare desfăşurat în municipiul Odorheiu Secuiesc, având motto-ul: „Să ştii, să ştii să faci, să ştii să fii”

Colegiile pedagogice din România sunt angrenate în numeroase proiecte de timp liber, acestea constituind o sursă valoroasă mai puţin cunoscută, a cărei valorificare eficientă oferă oportunităţi la nivel naţional. Olimpiada Animatorilor le asigură cadrul necesar competiţiei, devenind în timp izvor de inspiraţie, schimb de experienţă şi locul unde se leagă prietenii durabile.

Potrivit Regulamentului concursului, la acest eveniment destinat exclusiv claselor cu profil vocaţional pedagogic pot participa elevi din învăţământul liceal pedagogic autorizat/acreditat, care frecventează învăţământul de stat sau particular, el punând în valoare abilităţile elevilor, dobândite în context formal, dar şi non-formal, competenţele de educaţie media, susţinând deopotrivă iniţierea şi dezvoltarea unor proiecte de animaţie socio-educativă.

Obiectivele specifice ale Olimpiadei Animatorilor sunt: evaluarea nivelului animaţiei socio-educative la nivelul local, judeţean şi naţional, dezvoltarea dimensiunilor educative ale activităţilor de timp liber specifice animaţiei socio-educative, precum şi evaluarea abilităţilor de educaţie media şi a competenţelor digitale ale elevilor.

Cei 51 de liceeni, reprezentând 17 judeţe, care s-au calificat pentru etapa naţională au ajuns în municipiul de pe Târnava Mare joia trecută şi au fost cazaţi la Casa „Sfântul Iosif” din localitate, un real model de animaţie socio-educativă, de sprijin şi de colaborare.

La festivitatea de deschidere a Olimpiadei Animatorilor au fost prezenţi, vinerea trecută, alături de participanţi şi de însoţitorii lor, Petres Sándor – prefectul judeţului Harghita, Gálfi Árpád – primarul municipiului gazdă Odorheiu Secuiesc, Anca-Denisa Petrache – inspector general la Ministerul Educaţiei, conducerea Inspectoratului Şcolar Harghita şi nu în ultimul rând conferenţiar dr. Mihaela Cozărescu de la Universitatea Bucureşti. Cuvântul de bun-venit a fost adresat participanţilor de către profesorul Ştefan Nuţ, directorul Liceului „Marin Preda” Odorheiu Secuiesc.

După încheierea festivităţii de deschidere, a debutat proba A a Olimpiadei, în cadrul căreia echipele judeţelor, fiecare formată din câte trei elevi, şi-au prezentat, pe rând, proiectele de promovare a activităţii sau activităţilor de animaţie socio-educativă organizate şi desfăşurate pe parcursul anului şcolar curent. De altfel, fiecare echipă a avut obligaţia de a transmite secretariatului tehnic al Comisiei Centrale a Olimpiadei şi o prezentare a proiectului realizată într-un material de tip film, cu minimum cinci zile înaintea susţinerii celei de-a doua probe, cea practică, aşa încât cunoscând proiectul, evaluatorii şi-au îndreptat atenţia către prezentarea acestuia.

După o pauză dedicată prânzului, competiţia a continuat cu proba B, cea practică, pentru care fiecare echipă a pregătit, organizat, prezentat şi analizat o activitate sau un joc, conform tragerii la sorţi a uneia dintre variantele propuse.

„Un astfel de joc este nunta din poveşti şi pe durata a 20 de minute echipa trebuie să pună în scenă tot ceea ce se petrece la un astfel de eveniment”, exemplifică prof. Ştefan Nuţ, directorul Liceului Teoretic „Marin Preda”.

Concursul se desfăşoară pe două secţiuni: Dezvoltare personală şi Divertisment.

Evaluarea a fost realizată de către profesori din liceele pedagogice, cu competenţe în domeniul managementului timpului liber, al educaţiei extraşcolare şi ştiinţelor educaţiei, artei spectacolului, psihologiei copilului, care nu au rude sau elevi calificaţi la clasa la care au făcut evaluarea, ei fiind obligaţi să completeze, potrivit regulamentului competiţiei, şi o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens.

La secţiunea Divertisment, Premiul I la actuala ediţie i-a fost acordat echipei care a reprezentat Liceul Teoretic „Marin Preda” din Odorheiu Secuiesc, premiul II i-a revenit echipei Liceului Pedagogic „Ioan Popescu” din Bârlad, iar locul al III-lea a fost ocupat de echipa Liceului „Andrei Mureşanu” din Braşov. Menţiuni au fost acordate echipelor reprezentative ale Colegiului Naţional Pedagogic „Carol I” din Câmpulung, judeţul Argeş, Colegiului Naţional „Elena Cuza” din Bucureşti, şi Colegiului Naţional „Regina Maria” Ploieşti, judeţul Prahova.

La secţiunea Dezvoltare personală, premiul întâi a fost atribuit echipei Liceului Pedagogic „Matei Basarab” din Slobozia, judeţul Ialomiţa, premiul al doilea a revenit echipei Colegiului Naţional „Preparandia-Dimitrie Ţichindeal” din Arad, iar locul al treilea echipei Colegiului Naţional „Iosif Vulcan” din Oradea, judeţul Bihor. Menţiunile au fost acordate echipelor Colegiului Naţional Pedagogic „Ştefan cel Mare” din Bacău, Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” din Suceava şi Colegiului Naţional Pedagogic „Regina Maria” de la Deva, judeţul Hunedoara.

Olimpiada Animatorilor, organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale prin Inspectoratul Şcolar Harghita şi Liceul „Marin Preda” din Odorheiul Secuiesc, valorifică abilităţile de iniţiere, susţinere şi dezvoltare a unor proiecte de management al timpului liber ale elevilor de la profilul pedagogic după modelul instructorilor francezi, rezultat al unor parteneriate cu instituţii de profil din Franţa, care au impus un model profesionist de organizare a perioadelor de răgaz de care se poate dispune după bunul plac.

„La noi în ţară, activitatea de animator este destul de firavă. Este o formă prin care măcar în şcoli, prin clasele de profil pedagogic, chiar dacă nu toate liceele pedagogice au specializare de instructori animatori, se aduc şi se organizează diferite tipuri de activităţi de animaţie socio-educativă, care îmbină cele două componente: Dezvoltarea personală şi Divertismentul; pentru că pot să fac teatru şi să mă dezvolt jucând diferite roluri, dar pot să mă şi distrez interpretând acele roluri. Iar beneficiile sunt de la nivel nano ca elev, micro pentru clasă, mezo pentru şcoală, până la nivel de localitate şi chiar şi mai ridicat după ce Ministerul Educaţiei a luat sub umbrela Olimpiadelor această competiţie. Este un concurs public, fiecare echipă vede prezentările celorlalţi şi astfel se îmbogăţesc reciproc şi învaţă unii de la alţii, preluând diferite idei, este un schimb de experienţă. Iar efectele animaţiei socio-culturale se resimt atât asupra celor care le organizează, cât şi asupra beneficiarilor. Dacă un copil stă la şcoală şase ore şi apoi rămâne la programul After School mereu cu aceeaşi învăţătoare sau cu acelaşi profesor, după trei săptămâni se satură, plictisit să vadă aceeaşi figură; aşa, lucrurile nu au cum să meargă pe termen lung. În schimb, dacă măcar la After School are ocazia să întâlnească alte persoane, tineri pregătiţi pentru astfel de activităţi socio-educative, rezultatele sunt incomparabil mai bune pe termen lung”, explică directorul Liceului teoretic „Marin Preda”.

Olimpiada Animatorilor a fost iniţiată la Odorheiu Secuiesc, iar etapa naţională a acesteia nu s-a ţinut în nicio altă localitate până acum, dat fiind faptul că organizarea şi desfăşurarea ei necesită o infrastructură complexă, comparativ cu alte olimpiade. Durata probelor este mult mai mare în acest caz, iar susţinerea lor necesită spaţii generoase de desfăşurare, materiale speciale, decoruri şi multe altele. Pandemia COVID-19 a întrerupt vremelnic, în 2020 şi 2021, continuitatea acestei competiţii care a depăşit vârsta majoratului, organizarea Olimpiadei Animatorilor fiind reluată în acest an. 

Debutul ei îl regăsim la începutul anilor 2000, când se desfăşura sub forma unui concurs. Abia în urmă cu aproximativ opt ani, după încadrarea acesteia în calendarul activităţilor educative finanţate de Ministerul Educaţiei, graţie unui proiect al iniţiatorilor, a devenit Olimpiadă, pentru care se pregătesc şi la etapele căreia concurează an de an sute de elevi din întreaga ţară.

DANIELA MEZEY

Comentarii:

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.